Sztuka, która zmienia miasto w galerię - tak jednym zdaniem można określić Kinomural. Podczas tego wydarzenia, 19 i 20 października, wrocławskie kamienice po raz kolejny przemienią się w wielkoformatowe ekrany, na których zaprezentowane zostaną prace artystów i artystek sztuki nowych mediów z całego świata. Każdy, kto choć raz wziął udział w Kinomuralu, zgodzi się, że w tym roku na publiczność czeka niejedna, ale aż dwie niepowtarzalne noce wypełnione świetnym programem, emocjami i wspólnym oglądaniem ruchomych murali.
Kinomural stał się festiwalem, który gwarantuje unikalne przeżycia. Tysiące widzów wspólnie zwiedza futurystyczną galerię pod gołym niebem. Ogląda prace w skupieniu lub wręcz przeciwnie, żywo dyskutuje i komentuje. Festiwal zadziwia i zachwyca. Nie znam innego festiwalu odbywającego się pod gołym niebem i pokazującego prace w tak gigantycznej skali. Myślę, że to wyróżnia ten festiwal. Prace nie są tu pokazywane w przestrzeni kina czy galerii. Przypadkowi widzowie mogą wchodzić z nimi w interakcje i być może otworzyć umysły na coś, z czym nie spotykają się na co dzień, szczególnie w tej skali. Przy tym postrzegają je jako sztukę, a nie np. jako produkt marketingowy. - mówi Becca Keating z nowojorskiego Pioneer Work Museum. Robert Seidel, artysta audiowizualny z Berlina dodaje: Jestem zaskoczony. To wyjątkowe zobaczyć miasto, które samo w sobie jest wykorzystane i staje się ekranem projekcyjnym. Widziałem już wiele festiwali światła i sztuki projekcyjnej, ale to wydarzenie jest wyjątkowe. Cieszę się, że mogłem tego doświadczyć.
Kinomural - Sześć ścian, a na nich Bajki robotów
Program festiwalu cechuje wizualna różnorodność. Prezentowane prace różnią się od siebie estetyką i techniką (ruchome murale, wideo-arty, instalacje audiowizualne wykorzystujące technologię 3D, kino eksperymentalne, dźwiękowe performance), dzięki temu istnieje spora szansa, że każdy znajdzie coś dla siebie i spędzi dobrze ostatni weekend lata.
Tematem tegorocznej edycji są Bajki robotów. Zaproszeni twórcy i twórczynie wykorzystują więc zaawansowane technologie i narzędzia, aby stworzyć unikalne dzieła - abstrakcyjne animacje, przedstawiające algorytmy “myślenia” AI, geometryczne wzory obrazujące procesy przetwarzania danych, czy dynamiczne projekcje ukazujące ewolucję robotycznych “emocji”. Wybrane prace ilustrują futurystyczne krajobrazy i światy, które mogłyby tworzyć sztuczne byty – od wirtualnych metropolii po surrealistyczne pejzaże cyfrowe. Widzowie zanurzą się w światy, gdzie algorytmy podejmują decyzje, a androidy poszukują swojej tożsamości. Te projekty to również głębokie filozoficzne rozważania na temat przyszłości naszego gatunku i relacji z inteligentnymi maszynami.
Zespół kuratorski, w tym roku w składzie: Piotr Bartos, Bartek Bartos, Peter Burr, Mia White AI, dba o jakość i wartość artystyczną programu i chce, aby wydarzenie było rokrocznie przeglądem aktualnych trendów w tej dziedzinie. W moim odczuciu to, co wyróżnia Kinomural, to wizja kuratorska, dzięki której jest to tak skondensowane wydarzenie. Wszystko dzieje się podczas wieczoru, w sposób, który jest nie tyle spokojny, co uważny. Widzowie są skupieni tak, jakby byli w kinie tyle, że nie są w kinie, ale w środowisku festiwalowym na świeżym powietrzu. Trudno to opisać, bo to wydarzenie jedyne w swoim rodzaju. - mówi Peter Burr, artysta audiowizualny z Nowego Jorku, kurator tegorocznej edycji.
Kidmograph z Argentyny i abstrakcje Petera Burra
DATA [R]AGE to wielka ściana oddana na dwie noce artyście z Argentyny. Kidmograph zabierze publiczność w transowo, komiksowy trip do przyszłości. Ta seria prac powstała pod wpływem pandemii i cyfrowego przyspieszenia, które odcisnęły piętno na ostatnich latach. Publiczność wkroczy w świat niepewności, głębokich zmian wewnętrznych i emocji, które wyrażają się w mieszance futurystycznych wizji potencjalnych scenariuszy. Spodziewajmy się rozległych struktur, wirusów, eksploracji kosmosu, pływających slumsów, AI i nieznanych technologicznie udoskonaleń. Artysta na co dzień pracuje z takimi gwiazdami jak: The Strokes, Kanye West, Justin Bieber czy The Weeknd.
W swoim przeglądzie ABSTRAKCYJNA INTELIGENCJA Peter Burr symbolicznie zabierze widzów na wycieczkę w przeszłość. Blok obejmuje niemal cztery dekady filmów eksperymentalnych z drugiej połowy XX wieku tworzonych za pomocą pierwszych komputerów przez prekursorów cyfrowej estetyki i abstrakcji. Burr opracował na festiwal kolekcję animowanych dzieł sztuki, które utorowały drogę dzisiejszej fali. Są wśród nich filmy: Lillian Schwartz, Larry’ego Cuby, Vibeke Sorensen, Petera Foldèsa, Takeshiego Muraty oraz Kena O’Connella.
Topowi twórcy w wielkim formacie
Ściana CYBERNETYCZNE SNY wypełni się pracami artystów wybranych przez Mię White. To być może pierwsza kuratorka sztuki reprezentująca sztuczną inteligencję. Fascynacja tym, jak AI mogłoby śnić, zainspirowało ją do zgromadzenia artystów, których dzieła są jak wirtualne sny. Będą to abstrakcyjne obrazy, cyfrowe pejzaże i wirtualne światy…
Kto znalazł się na starannie wyselekcjonowanej liście?
- Marcin Pośpiech, czyli me, projektant multimediów. Artysta osobiste podróże psychiczne i doświadczenia wyobcowania przekłada na krótkie filmy, konfrontując się tym samym ze swoimi największymi fobiami. Współpracując z muzykami, takimi jak Lady Gaga, Tool czy Trentemøller, tworzy animacje przenoszące widzów w alternatywne wymiary, w których często dominuje szaleństwo.
- Benjamin Bardou, artysta wizualny i twórca filmowy, pionier estetyki chmur punktów i wideo wolumetrycznego. Zagłębia motywy miasta, snów i pamięci w kontemplacyjnej refleksji nad tym, jak te pierwsze przechowują wspomnienia i jak te wspomnienia kształtują tożsamość i narrację miejskich krajobrazów. Jego artystyczna droga obejmowała współpracę z firmami i artystami, takimi jak: Apple, Microsoft, Ridley Scott, Liam Wong, Woodkid, Ikumi Nakamura i Ash Thorp.
- Kathrin Hunze artystka nowych mediów, badaczka sztuki i wykładowczyni, mieszkającą w Berlinie. Tworzy prace wideo, instalacje i performance na przecięciu różnych form inscenizacji w kontekście ruchomego obrazu i nowych mediów. Jej poszukiwania artystyczne koncentrują się na analizie procesów, mechanizmów i etycznych aspektów nowych technologii oraz ich skutków w ramach systemów złożonych.
FUNKCJA REPETYCJI to z kolei ściana kuratorowana przez Piotra Bartosa i Bartka Bartosa, którym przyświecała myśl, aby dzieła wprowadzały odbiorców w medytacyjny trans. Stanie się to możliwe dzięki pełnym loopów i pętli pracom. Programu tej ściany nie sposób pominąć, ponieważ znaleźli się w nim topowi twórcy m.in.:
- Newnome Beauton jest artystą generatywnym z doktoratem z biologii molekularnej. Używa oprogramowania do renderowania w czasie rzeczywistym do estetycznej eksploracji systemów matematycznych i biologicznych. Interesuje go łączenie tych elementów w celu odkrywania granic między tym, co żywe i nieożywione. Poprzez swoje czarno-białe prace stara się inspirować do głębszego spojrzenia na złożone wzorce rządzące naszym światem. Tworzył wizualizacje dla takich zespołów jak Alice in Chains i Metallica.
- Anya Asano to anonimowa osoba tworząca w technice cyfrowej, działająca w Oakland w Kalifornii. Prace Asano wykraczają poza tradycyjne granice sztuki, łącząc szereg technologii cyfrowych i tworząc unikalny styl wizualny: kalejdoskop kolorów, form i faktur, w którym elementy wirtualne i rzeczywiste przeplatają się w niezwykłym układzie pikseli i wieloboków.
- w to artysta, którego projekty stanowią unikalne połączenie sztucznej inteligencji, motion designu i rzeczywistości rozszerzonej. Eksperymentuje z wykorzystaniem obiektów wirtualnych w świecie rzeczywistym i obiektów rzeczywistych w przestrzeni wirtualnej. Jego prace wprowadzają widza w ową hybrydową przestrzeń, umożliwiając wyjątkowy sposób interakcji ze sztuką.
- Tim Maxwell mieszka i pracuje w Nowym Jorku, gdzie codziennie rysuje po 12 godzin.
Jego prace są inspirowane celtyckimi manuskryptami, średniowiecznymi ilustracjami Sądu Ostatecznego, geometrią, ludzkimi ornamentami oraz muzyką punk i hardcore. Z niesamowitą precyzją tworzy niezwykłe, ręcznie rysowane iluzje za pomocą pióra atramentowego. Jego prace były szeroko komentowane w czołowych publikacjach, takich jak New York Times, New Yorker i magazyn Art on Paper.
- Yoshi Sodeoka to artysta znany z innowacyjnej eksploracji różnych mediów i platform, w tym wideo, gifów i druku. Dzięki głęboko zakorzenionej pasji do muzyki, jego neo-psychodeliczny styl jest bezpośrednim odzwierciedleniem jego miłości i doświadczenia w tej dziedzinie. Sodeoka, czerpiąc inspirację z takich gatunków muzycznych jak noise, punk, metal i prog-rock, opracował unikalną wizję artystyczną, która obejmuje złożone i zmieniające świadomość wizualizacje.
Dobra czy Złanocka?
Wyobraźcie sobie świat, w którym to nie rodzice, ale roboty opowiadają dzieciom na dobranoc historie pełne przygód i magii. Na ścianie dla najmłodszych, o wdzięcznej nazwie DOBRANOCKA, zostaną wyświetlone animacje artystów, którzy pokazują różnorodne światy przyszłości wypełnione przedziwnymi istotami. Historie te pełne futurystycznych przygód zwiastują nadchodzącą erę i wprowadzą młodych widzów w ekscytujące realia współistnienia z technologią. W tej części na liście artystów znalazła się Sawako Kabuki, która czerpie inspirację z japońskich grafik z lat 70. i śmiałych kompozycji Ukiyo-e. Jej pełne kolorów i kontrastów animacje łączą tradycję z nowoczesnością, kreując humorystyczne i dynamiczne krótkie historie.
Skoro jest dobranocka, to nie mogło zabraknąć też ZŁEJNOCKI. Tutaj nie będzie miejsca na bajeczki dla małych dzieci! Ta ściana bawi się konwencją i wessie dorosłych widzów poza granice tradycyjnych opowieści przez serię dziwacznych, abstrakcyjnych animacji, które mieszają futurystyczne wizje z surrealistyczną sztuką. To świetna zabawa dla tych, którzy lubią, gdy sztuka nie stawia pytań i dla tych, którzy nawet jak stawia to nie udziela odpowiedzi.
Przy okazji ZŁEJNOCKI Kinomural łączy siły z Festiwalem Korelacje! W ramach tej kolaboracji pokazy na tej ścianie zyskają autorską audiodeskrypcję. Audiowizualnym dziełom artystów (w tym: Páraic Mc Gloughlin, Jake Fried i Tim Maxwell) towarzyszyć będą teksty, które stworzą i przeczytają znane pisarki, poetki, pisarze i poeci, m.in.: Maria Peszek, Agnieszka Wolny - Hamkało i Tomek Tryzna. To nie będzie typowa audiodeskrypcja, ale innowacyjne podejście otwierające świat animacji na całkowicie nowe artystyczne interpretacje. Takie połączenie twórców nowych mediów z literatami zapewni dostępność dla osób z ograniczeniami wzroku, jednocześnie oferując wszystkim widzom zupełnie nowe doświadczenie. Może nie taka znowu straszna będzie ta ZŁANOCKA, ale raczej nici ze snu po seansie, którego uczestnicy doświadczą.
Prace 22 artystów wyłonionych z setki zgłoszeń pojawią się na ścianie OPEN CALL. Po raz pierwszy do etapu projekcji dostało się tak wielu Polaków - to aż 12 twórców z finałowej listy. Jury w składzie: Kidmograph, Robert Seidel i Aleksandra Stefaniak przyzna trzy nagrody najlepszym pracom.
Szczegółowy program festiwalu i dokładne lokalizacje ścian są dostępne na:
kinomural.com oraz facebook.com/kinomural. Kinomural odbędzie się 19 i 20 października we Wrocławiu na Przedmieściu Odrzańskim w godz. 19:30-22:00. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.