Okładka artykułu Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe — Von Glitschka – recenzja
Recenzje

Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe

Von Glitschka – recenzja

Zdjęcie autora Konrad Lewandowicz
0

Lubię od czasu do czasu pogrzebać w tej grafice dlatego, zainteresowałem się tą książką. Poza samym „grzebaniem w wektorach” dużą przyjemność sprawia mi oglądanie prac lepszych ode mnie (a tych jest wielu). Istnieje wiele programów, najbardziej znanymi płatnymi są Adobe Illustrator czy Corel Draw, z darmowych Inkscape.

W tej książce główną rolę odgrywa Illustrator (tym programem posługuje się autor), ale analogicznie nauki płynące z książki można wcielić w życie, gdy używa się innych programów. Książkę można również traktować jako źródło inspiracji, a to ze względu na miłe dla oka ilustracje stworzone przez Von Glitschka.

Kilka zdań o autorze

Von Glitschka jest bardzo znanym ilustratorem w branży graficznej. Jego prace zdobywały liczne nagrody i były publikowane na łamach najbardziej znanych czasopism graficznych na świecie. Ten grafik z 23 letnim stażem wykładał również na konferencjach „How Design” czy „Adobe MAX”. Jego głównym narzędziem jest wyobraźnia, zaraz po niej znajduje się ołówek, którym Von zdobywa wierzchołki gór lodowych grafiki! Jego ilustracje robią ogromne wrażenie. W projektach widać kreatywność, zapał do pracy, masę poświęconego czasu i olbrzymią, naprawdę olbrzymią wyobraźnię. Więcej informacji na pewno znajdziecie na jego stronie internetowej www.vonglitschka.com.

Książka i jej wygląd

Nie będę się tutaj za dużo rozpisywał. Powiem tylko, że książka jest ładnie wydana. Sama okładka ma „brudną” teksturę, co właściwie ciekawie się komponuje z kolorami tytułów i reszty. Kartki z papieru kredowego, z jednej strony to plus, ale często mnie to irytuje, gdy czytam przy włączonej lampce na biurku, a refleksy światła odbijające się od kartek sprawiają, że nie widzę liter… Sam krój pisma jest krojem bezszeryfowym i co ciekawe, dobrze się go czyta. Jak widać dobrze dobrany font bezszeryfowy sprawia, że można nim pisać nawet książki!

Spis treści

Już po otwarciu książki widzimy stronę z opiniami na jej temat znanych dyrektorów/grafików z branży. Na następnych kartach znajdziemy standardowo Podziękowania autora oraz O autorze czyli kilka słów o samym Von Glitschka. Przechodząc do spisu treści. Jest on podzielony na rozdziały i podrozdziały. Rozdziałów w książce znajdziemy 9, każdy zatytułowany i tak zaczynając od rozdziału pierwszego: Krótka historia krzywych Beziera, dalej Narzędzia artysty, Metody analogowe w epoce cyfrowej, Przejdźmy do punktów, Analizowanie kształtów, Metody budowania obiektów, Odpowiedni styl, Bądź własnym dyrektorem artystycznymDobre nawyki i na końcu mamy Skorowidz. Przed samym rozpoczęciem pierwszego rozdziału znajdziemy kilka stron poświęconych Wstępowi.  Autor zawarł już w nim cenne wskazówki oraz krótki opis jak to zwykle bywa dla kogo jest ta książka. Myślę, że warto to przeczytać, gdyż jest to wprowadzenie do książki, ale nie takie jak to zazwyczaj bywa – nudne, wręcz przeciwnie, całkiem ciekawe. Na końcu każdego działu mamy podrozdział Przykłady.  W tych podrozdziałach na podstawie kilku ilustracji i opisach do nich, autor jeszcze raz pokrótce przypomina nam to, co było ważne w głównej części rozdziału. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany przejrzeniem spisu treści oraz kilku przykładowych stron tej pozycji to zapraszam do spisu treści.

Krótka historia krzywych Beziera

Jeżeli nieraz zastanawialiście się skąd wzięły się krzywe Beziera i jaka jest ich historia tutaj znajdziecie odpowiedź. Von Glitschka przybliża nam historię tych krzywych. Czyli krótko o tym kto był ich prekursorem i jak na przestrzeni lat rozwijały się by teraz być główną częścią większości programów do grafiki. A jeżeli w ogóle nie wiecie czym są i do czego służą, to ten rozdział również będzie dla was, a nawet musicie go przeczytać, gdyż przewijają się one często i gęsto w dalszej części książki.

01 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Narzędzia artysty

W tym rozdziale zajmiemy się programem do grafiki wektorowej. Jak już pisałem wyżej autor preferuje Adobe Illustrator, do którego zresztą robił beta testy! Poznamy tutaj główne ustawienia jakimi posługuje się Von oraz nazwy narzędzi bez których jego pracę nie powstałyby. Autor również podzieli się z nami nazwami kilku pluginów do Illustrator’a dzięki, którym, jego praca stała się szybsza i łatwiejsza, co za tym idzie nasza też może.

02 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Metody analogowe w epoce cyfrowej

Von Glitschka jest grafikiem komputerowym, który nie rozstaje się z analogowymi narzędziami rysowania, czyli po prostu ołówkiem czy długopisem. Praktycznie w całej książce powtarza nam, że najważniejszy jest wstępny rysunek, szkic, bazgroła, miniatura. Ten rozdział w całości poświęcony jest właśnie temu zagadnieniu. Glitschka opisuje swój proces twórczy czyli całość jego przygody z tworzeniem ilustracji od zamówienia po cyfryzację w programie komputerowym do grafiki. W rozdziale tym dowiemy się jak ważne w tworzeniu ilustracji wektorowej (i w zasadzie nie tylko wektorowej) jest to, aby najpierw naszkicować coś „po staremu” czyli ołówkiem bądź długopisem. Zobaczymy jak autor dopracowuje każdy szczegół i jakim jest to priorytetem dla niego, aby zrobić wszystko dokładnie, jeszcze przed przerysowaniem ilustracji w programie graficznym.

03 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Przejdźmy do punktów

Z tego rozdziału wyniesiemy naukę na temat punktów. Jeżeli nie wiecie o czym mówię, to chodzi po prostu o punkty narzędzia Pióro. Podzielimy je na 2 grupy, a autor omówi czym się różnią oraz jak dobrze wykorzystać punkt, aby efekt końcowy był efektem jakiego oczekiwaliśmy. W samym rozdziale wszystko będzie opisane na zasadzie przykładowych ilustracji, jak jest zrobione dobrze, a jak źle.

04 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Analizowanie kształtów

Na kartach rozdziału piątego możemy się już spodziewać kilku przydatnych lekcji i sztuczek w celu ułatwienia sobie przerysowywania naszego obrazka namalowanego ołówkiem na postać cyfrową. Nauczymy się używać metody zegarowej, której autorem jest sam Von Glitschka. Metoda zegarowa ułatwi nam znajdowanie miejsc na punkty. Kolejną rzeczą jaką nauczymy się w tej części naszej lektury jest właśnie pozycjonowanie punktów podstawowych.  To ostatnie sformułowanie i metoda zegarowa idą ze sobą w parze, więc warto przeczytać ten rozdział.

05 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Metody budowania obiektów

Tutaj poznamy dwie kolejne metody, których używa autor do przerabiania swoich prac na postać cyfrową. Mianowicie są to prócz metody zegarowej i pozycjonowania punktów podstawowych, których nauczyliśmy się w poprzednim rozdziale, metody punkt po punkcie oraz tworzenie kształtów z gotowych obiektów. Dodatkowo mamy tutaj kilka grafik, na których Von Glitschka pokazuje, jak on sobie z nimi poradził stosując owe metody. W tym rozdziale, mamy więc już praktyczne przykłady tworzenia grafik w programie graficznym.

06 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Odpowiedni styl

Teraz odejdziemy nieco od samego projektowania, analizowania kształtów i budowania obiektów. Zajmijmy się sprawami ogólnymi. Zapewne często słyszysz od innych zdania typu „stwórz swój własny styl”. Otóż całkiem inne zdanie na ten temat ma Von Glitschka, jakie zdanie? No tego nie mogę zdradzić bo to byłby już tak zwany „spojler”. W każdym razie rozdział ten poświęcony jest między innymi przemyśleniom autora na powyższy problem. Do tego jeszcze Von wymienia kilka stylów, z którymi dane mu było się zmierzyć na potrzeby różnego typu grafik dla klientów, które pokrótce opisuje.

07 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Bądź własnym dyrektorem artystycznym

W tym rozdziale uświadomimy sobie jak powinniśmy projektować i jak dokładnymi grafikami musimy stawać się, by nasze ilustracje coraz bardziej przypominały perfekcyjne dzieła sztuki. Właściwie można to przenieść na inne dziedziny grafiki, nie tylko jeśli chodzi o rysunek wektorowy. Poznamy tutaj takie metody jak „świeżym okiem” albo błędy typu „wizualne napięcie” wszystko to by nasze prace stawały się coraz to lepszymi projektami!

08 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Dobre nawyki

Pod tytułem „Dobre nawyki” kryje się wiele rzeczy, które powinniśmy robić już mechanicznie bądź starać się to robić. W każdym bądź razie Glitschka w tym rozdziale wymienia nawyki dotyczące opcji w programie graficznym, zapisywania plików, ustawiania warstw itd. Wszystkie te rzeczy są przydatne i myślę, że nie jednego grafika (jeżeli jeszcze nie ma takich nawyków) argumenty autora książki przekonają do tego by zaczął takie nawyki stosować.

09 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Podsumowanie

Jeśli chodzi o tą książkę to mnie osobiście się podobała. Jedyne do czego mógłbym się przyczepić to co chwila formułowania typu „o tym i o tym będziemy mówić w rozdziale 8”, „o tych rzeczach mówiliśmy w rozdziale 3” itd. To naprawdę było męczące, bo „odnośniki” takowe występowały na każdym kroku. Jednak nie wpłynęło to na zawartość merytoryczną książki. Można ją z pewnością polecić ilustratorom tym z komputerowym i tym z klasycznym podejściem. Polecam książkę też ze względu na bogaty zbiór grafik, które mogą posłużyć jako inspirację, jak to już pisałem w pierwszych akapitach mojej recenzji. Grafiki zawarte w tej pozycji naprawdę są bardzo ciekawe i ładne, bardzo mi się podobały, lubię ten styl projektowania. Jeszcze jedną zaletą tej lektury jest możliwość pobrania z serwera wydawnictwa kilku przykładowych grafik w formacie .ai czyli plikach Adobe Illustratora.

10 Grafika wektorowa Szkolenie podstawowe Von Glitschka recenzja

Cena

Cena w wydawnictwie to 59zł w empiku tyle samo, ponieważ mają oni ceny okładkowe. W helionie jest o tyle lepiej, że można trafić na promocję dnia, bądź jakąś inną, wtedy książka jest np. tańsza 30%. Bezpośredni link do książki znajdziecie tutaj.

To może Cię zainteresować