Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach zaprasza na wystawę prezentującą polski plakat współczesny twórców, którzy znacząco zaistnieli na krajowej i międzynarodowej scenie artystycznej po 2000 r. Postawione w tytule wystawy pytanie, o oddziaływania Polskiej Szkoły Plakatu na teraźniejsze postawy i praktyki, staje się pretekstem do zbadania jego obecnej kondycji. W projekcie udział bierze 51 artystów, reprezentujących najważniejsze ośrodki artystyczno-akademickie.
W dniach 14.05-02.06.2021 r. w przestrzeniach wystawienniczych Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach prezentowana jest wystawa polskiego plakatu współczesnego. Do udziału zaproszono artystów z najważniejszych ośrodków akademicko-artystycznych, m.in.: Cieszyna, Gdańska, Kielc, Krakowa, Łodzi, Olsztyna, Poznania, Szczecina, Torunia, Warszawy, Wrocławia. Tak szeroka prezentacja zapewnia możliwość konfrontacji różnorodnych postaw i praktyk, których wspólną cechą stanie się czas ich zaistnienia. Na wystawie zauważalne są przede wszystkim dwie tendencje. To z jednej strony działania oparte na eksponowaniu ilustracyjnej formy, nierzadko wykorzystującej efekty malarstwa, rysunku, kolażu, a z drugiej rozwiązania bazujące na prostocie, logice, akcentowaniu typograficznej konstrukcji. Tym samym mieszają się tu nurty, z których pierwszy jest bezpośrednim nawiązaniem do tradycji najlepszych lat polskiej sztuki plakatowej ubiegłego wieku, drugi odwołaniem do konstruktywistycznych wzorców.
Biorący udział w wystawie twórcy, to projektanci, którzy znaczącą zapisali się na polskiej scenie artystycznej po 2000 r., tacy jak: Jakub Balicki, Edgar Bąk, Jarosław Bujny, Łukasz Chmielewski, Monika Cybulska, Justyna Czerniakowska, Fontarte (Artur Frankowski / Magdalena Frankowska), Karolina Grudzińska, Małgorzata Gurowska, Przemysław Hajek, Patryk Hardziej, Krzysztof Iwański, Tomasz Jędrzejko, Michał Kacperczyk, Izabela Kaczmarek-Szurek, Ryszard Kajzer, Zofia Klajs, Adam Klasa, Łukasz Kliś, Aneta Kosin, Karolina Kotowska, Sebstian Kubica, Ireneusz Kuriata, Stefan Lechwar, Michał Matoszko, Paweł Mildner, Julia Mirny, Aleksandra Niepsuj, Marek Osman, Karolina Pietrzyk / Mateusz Zieleniewski, Nikodem Pręgowski, Łukasz Rayski, Galeria Rusz (Joanna Górska / Rafał Góralski), Homework (Jerzy Skakun / Joanna Górska), Artur Skowroński, Vadym Solowski, Jakub Stępień, Mateusz Stradomski, Szymon Szymankiewicz, Jerzy Tchórzewski, Tomasz Tobolewski, Joanna Tyborowska, Marcin Urbańczyk, Aleksander Walijewski, Katarzyna Witczak, Marcin Władyka, Agnieszka Ziemiszewska.
Wystawa jest przyczynkiem do dyskusji na temat kondycji polskiego plakatu współczesnego, zwłaszcza w dobie jego swoistego renesansu, zdobywającego popularność wśród studentów kierunków artystycznych, dynamicznie zaznaczających się debiutów w jego obszarze, sukcesów na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej. Kuratorzy ekspozycji: dr Wojciech Domagalski, plakacista, malarz oraz dr Maciej Zdanowicz, grafik i teoretyk sztuki w ramach przygotowywanego wernisażu online, przyjmującego postać panelu dyskusyjnego zadadzą pytanie o swoistość cech polskiego plakatu, jego odmian regionalnych, kierunku w jakim zmierza medium plakatowe w odniesieniu do komunikacji cyfrowej, miejsca jakie zajmuje w dyskursie publicznym.
Kielecka prezentacja nie będzie jedyną w ramach realizowanego projektu. Planowane są jej kolejne odsłony, m.in. krajowa w Centrum Ekspozycyjnym Stara Kotłownia Wydziału Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz zagraniczna - w Nutting Art Gallery West Liberty University w Stanach Zjednoczonych. Wystawa wpisuje się w projekt planowanego na jesień bieżącego roku 1. Międzynarodowego Biennale Plakatu Studenckiego Kielce 2021, wraz z towarzyszącą mu konferencją naukową.
Zapraszamy też na wernisaż online, który odbędzie się 15 maja.
Projekt Generacja 2.0 Co nam pozostało po Polskiej Szkole Plakatu /Generation 2.0 What’s Left After the Polish School of Poster finansowany jest w ramach grantu Rektora UJK na działalność artystyczno-badawczą. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły branżowe portale internetowe: „Grafmag, „Font Nie Czcionka”, „Magazif”.