28 listopada 2020 odbyła się online gala Projektu Roku 2019/2020. Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Powołany do życia w 2010 konkurs analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.
Podczas tegorocznej edycji konkursu, Jury, w składzie: Julia Kahl (Slanted Publishers), Agata Korzeńska (Idee; ASP Katowice), Michał Mierzwa (Uniforma), Katarzyna Nestorowicz (Noviki), Marcin Olkowicz (SAR), Lena Pianowska (Livi Studio; STGU), Bogna Świątkowska (Bęc Zmiana), Filip Tofil (syfonstudio; STGU) przyznało nagrody w ośmiu kategoriach, nagrodę główną Studio/ Projektant Roku oraz Nagrodę Specjalną.
Projekt Roku (Grand Prix)
Tegoroczna edycja przyjęła zaskakujący obrót – Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej Projekt Roku, rekomendując w zamian do Nagrody Specjalnej projekt spoza głównych kategorii konkursowych.
Wyróżnienie Projekt Roku zostało przyznane Krystianowi Berlakowi i Kamilowi Pietrzakowi za album „Biały Tunel”. Jury doceniło estetykę oraz spójność projektu na wielu płaszczyznach, od strategii promocji albumu, przez formalny wygląd płyty, po aplikacje stworzone w ramach identyfikacji.
![Projekt Roku (Grand Prix)](https://grafmag.pl/storage/media/4/c/4c038c24158aa04f63a0ddf71c462716/Projekt_Roku_Berlak.jpg)
Nagroda Specjalna (Grand Prix)
Zamiast regulaminowego Grand Prix przyznano w tym roku Nagrodę Specjalną, która trafiła do Oli Jasionowskiej za znak Ogólnopolskiej Strajku Kobiet, jako projekt, który „z prędkością pioruna przekroczył granice Polski, stając się symbolem protestów kobiet w wielu miejscach na ziemi.”
![Projekt Roku (Grand Prix)](https://grafmag.pl/storage/media/9/d/9d0fd14c56f15732cb894bec23bd6a13/Specjalna_Jasionowska.jpg)
Studio/Projektant Roku
Studiem Roku ogłoszono firmę Redkroft, laureata dwóch nagród w tegorocznych kategoriach konkursowych. Jury doceniło świadome budowanie pozycji na rynku, kompleksowe myślenie, dbałość o detal, poczucie humoru i przewrotność.
![Studio/Projektant Roku](https://grafmag.pl/storage/media/c/8/c81ef80ecde3d941d129c74e91d91d0b/Studio_Projektant_Redkroft.jpg)
Jury postanowiło także wyróżnić tytułem Studia Roku grupę Pan Generator – jako studio innowacyjne, wzbogacające sferę 2D i 3D o nowe wymiary, stale poddające pod dyskusję granice kategorii projektowania.
![Instalacja studia Pan Generator](https://grafmag.pl/storage/media/b/3/b34e2442144b3750a1e533d4e6cc468b/Studio_Projektant_PGenerator.jpg)
Forma
Laureatem kategorii Forma zostało studio Redkroft za identyfikację marki Heimdall.
![Heimdall, Redkroft](https://grafmag.pl/storage/media/5/5/55c11616b1aeb14d5166f02b07e17eb7/Forma_Redkroft.jpg)
Wyróżnienie trafiło do Acapulco Studio za oprawę graficzną książki NOLENS VOLENS czyli chcąc nie chcąc.
![NOLENS VOLENS, Acapulco Studio](https://grafmag.pl/storage/media/b/2/b270a720f6ac2e8a8c53d968243d5971/Forma_Acapulco.jpg)
Idea
Kategoria Idea przyniosła nagrodę albumowi muzycznemu „Biały Tunel” autorstwa Krystiana Berlaka i Kamila Pietrzaka, wydanego przez Alkopoligamia.com.
![Projekt Roku (Grand Prix)](https://grafmag.pl/storage/media/d/2/d2093598e3babd6de5b9912472fb42e4/Idea_Berlak.jpg)
Wyróżnienie przypadło Beacie „Barrakuz” Śliwińskiej za plakat powstały jako część kampanii firmy Durex „Głośni w łóżku”.
![„Głośni w łóżku”, Barrakuz](https://grafmag.pl/storage/media/0/1/01bd1435be431e15ff794c00de827ac2/Idea_Sliwinska.jpg)
Projekty dla instytucji publicznych
W tej kategorii nagrodzono studio Redkroft za kompleksowe opracowanie identyfikacji miasta Chrzanów.
![Chrzanów, Redkroft](https://grafmag.pl/storage/media/2/e/2e51055e7d09f972c49336144993e082/Publiczne_Redkroft.jpg)
Wyróżniono zaś oprawę wizualną wystawy autorstwa Grupy Projektor pt. „Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci”.
![„Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci”, Grupa Projektor](https://grafmag.pl/storage/media/0/c/0cfe3c931a81acba365b335768dd0d93/Publiczne_Projektor.jpg)
Projektowanie przyjazne środowisku
Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody w kategorii Projektowanie przyjazne środowisku.
Przyznano natomiast dwa wyróżnienia – otrzymali je: grupa zespół wespół za broszurę i animacje stworzone na potrzeby kampanii „Clearance. Bagienne strefy buforowe”, oraz studio Suprematic za identyfikację marki Chosen By – moda cyrkulacyjna.
![„Clearance. Bagienne strefy buforowe”, zespół wespół](https://grafmag.pl/storage/media/6/4/643fb86c8172fb56d8898497eb682c27/Srodowisko_Zespol.jpg)
!["Chosen By – moda cyrkulacyjna", Suprematic](https://grafmag.pl/storage/media/d/c/dcc058d450e756b26ab0d8a789cd8863/Srodowisko_Suprematic.jpg)
Impakt Społeczny
Nagroda w tej kategorii trafiła do Kuby Rudzińskiego za akcję „List” oraz stworzony na jej potrzeby krój pisma
![](https://grafmag.pl/storage/media/0/6/064e3a5648fb4a7f911155bd81f87fd2/Impakt_Rudzinski.jpg)
Wyróżniono zaś plakat „Uwaga zły pan” Anny Frydrych.
![„Uwaga zły pan”, Anna Frydrych](https://grafmag.pl/storage/media/a/8/a84f33ae6490fe0c1335b1b5180d92fa/Impakt_Frydrych.jpg)
Świeża krew
Nagroda w kategorii świeża krew trafiła w ręce Karoliny Gdaniec.
Wśród prac wyróżnionych znalazły się publikacje: „Sisters of Europe” Karoliny Grzelak oraz „Co to typo?” Marii Gumulak.
- Więcej o kategoriach, konkursie i projektach nominowanych na stronie.
- Wideo z Galą dostępne pod adresem.
Zapraszamy do zapoznania się z publikacją towarzyszącą tegorocznej Gali Projektu Roku. Publikacja dostępna online.