Praca jako UX/UI designer, to prawdopodobnie jeden z najbardziej pożądanych kierunków rozwoju zawodowego, który zwraca uwagę projektantów graficznych. Branża technologiczna i pracodawcy w niej funkcjonujący kuszą ciekawymi projektami i dobrymi stawkami.
Nic więc dziwnego, że wchodzący na rynek młodzi projektanci i doświadczeni twórcy niezadowoleni ze swojej obecnej sytuacji zawodowej coraz częściej interesują się właśnie tym kierunkiem.
Wejście do świata pogranicza designu i IT nie jest obecnie aż tak trudne. W sieci znajdziemy niezliczoną ilość wiedzy w tym zakresie, ogrom lepszych i gorszych kursów i programów szkoleniowych. Przebranżowienie czy rozwój w tym kierunku nie jest więc obecnie poza zasięgiem osoby, która chce wejść w tę branżę. Zanim zaczniemy edukację, czy próby aplikowania na stanowisko, warto sprawdzić czego oczekują pracodawcy.
W ramach współpracy ze sponsorem tego tekstu - portalem theprotocol.it – sprawdziliśmy oferty firm szukających specjalistów na stanowiska UX/UI, a dzisiaj dzielimy się z Wami spostrzeżeniami.
UX/UI designer, to dość pojemne hasło. W zależności od firmy, w której dane Ci będzie pracować, możesz wykonywać nieco inny zakres pracy. Wszystkie będą skupiać się na tworzeniu i projektowaniu interfejsów, sam projekt jednak może być rozumiany dwojako.
W jednych firmach nacisk stawiany będzie być bardziej na kwestie UX, czyli tworzenia user experience (doświadczeń użytkownika), a więc szeroko pojętego projektowania produktu i sposobu korzystania z niego, a także testowania wcześniej wypracowanych rozwiązań i przeprowadzania badań.
W innych większy nacisk postawiony może być na zagadnienia związane z UI, a więc projektowaniu i prototypowaniu samych interfejsów – zazwyczaj w programach graficznych typu Figma, Sketch czy Adobe XD.
Warto pamiętać, że decydując się na karierę w dziedzinie UI/UX będziesz mieć zdecydowanie więcej do czynienia z kwestiami technicznymi, bliższymi naukom ścisłym, bardzo istotna jest także znajomość języka angielskiego (szczególnie takiego specyficznego dla branży). Praca UX/UI będzie więc świetnym wyborem dla tych osób, które lubią analizować dane, szukać rozwiązań i oprócz kwestii wizualnej, skupiać się także na sposobie w jaki rozwiązania działają.
Wymagane umiejętności UX/UI designera
Prowadzenie product discovery, proces koncepcyjny produktu
To nic innego jak projektowanie i planowanie produktu od podstaw lub analizowanie jego działania w celu jego usprawnienia.
Proces ten przede wszystkim bazuje na zbieraniu i analizie informacji, które dostarczają nam (na podstawie badań, wywiadów, testów) użytkownicy. Celem takiego procesu jest jak najlepsze poznanie potrzeb, problemów i zachowania odbiorców produktu, aby dopasować do nich idealne rozwiązania i wiedzieć w którą stronę rozwijać produkt, jakie funkcje dodawać, a z jakich zrezygnować.
Product discovery bardzo często towarzyszy także planowaniu wdrażania na rynek nowych rozwiązań. W takim wypadku jego celem jest także upewnienie się, że jest on (w założonej firmie) na rynku potrzeby, a jego stworzenie ma biznesowe uzasadnienie.
Jeśli w ofercie pracy znajdziesz wymaganie tego typu umiejętności (szczególnie na początku listy), możesz spodziewać się, że oferta pracy będzie bardziej skupiona na części UX.
Więcej o prowadzeniu dobrego procesu UX możesz przeczytać między innymi w książce „Badania jako podstawa projektowania user experience”, której patronowaliśmy czy na blog.theprotocol.it.
Tworzenie makiet i architektury informacji
Kolejnym nieodzownym elementem pracy w UX/UI z pewnością jest tworzenie makiet i projektowanie architektury informacji, czyli koncepcji interfejsów pozbawionych warstwy graficznej, a skupiających się wyłącznie na funkcjach. Ich rozmieszczeniu i ustaleniu, które są istotne i w jakim miejscu w aplikacji czy na stronie powinny się znaleźć.
W zależności od firmy, do której aplikujesz, makiety mogą być tworzone w różnych aplikacjach. Do najpopularniejszych należą Figma, Balsamiq, Adobe XD, MockFlow, Framer, UXPin, Miro.
Projektowanie UI
Kolejną umiejętnością, którą trzeba zdobyć aplikując na stanowisko UX/UI designera z pewnością będzie projektowanie interfejsów, czyli mówiąc dokładniej – ubieranie wcześniej przygotowanych makiet i koncepcji w warstwę graficzną.
W tym wypadku istotną umiejętnością będzie na pewno bardzo dobra obsługa programów graficznych takich jak Figma, Sketch czy Adobe XD, znajomość trendów i zmysł graficzny.
Bardzo ważna jest także wiedza z zakresu użyteczności, projektowania responsywnego, umiejętność odpowiedniego doboru kolorów czy stworzenia sensownej hierarchii treści.
W ramach projektowania interfejsów UI bardzo często tworzone są także design systemy, czyli mniej lub bardziej skomplikowane zbiory informacji i komponentów ułatwiające proces projektowania kolejnych widoków i porządkujące wszystkie najistotniejsze informacje. Wiedza na temat design systemów i mechaniki ich powstawania z pewnością będzie ważną i wartościową pozycją w CV.
Prototypowanie
Kolejną bardzo często pojawiająca się w ofertach pracy umiejętnością jest prototypowanie. Prototyp, to wykonany w dedykowanym programie mockup działającej aplikacji, w której niektóre (zazwyczaj najistotniejsze dla użyteczności) elementy są klikane i aktywne w taki sposób, aby mogły zostać poddane testom na użytkownikach i odpowiednio dopasowane przed przekazaniem ich do wdrożenia zespołowi programistów.
W zależności od tego co będzie trzeba testować, tworzyć można prototypy low-fidelity (low-fi) lub high- fidelity (high-fi).
Celem tworzenia prototypów low-fi jest zaprezentowanie odbiorcy koncepcji produktu. Najczęściej są one nieklikalne (lub klikane w bardzo ograniczonym zakresie) i prezentowane w prosty sposób na ekranie komputera. Bardzo często mają one formę monochromatycznych makiet, pozbawionych części wizualnej interfejsu.
Prototypy high-fi mają natomiast w jak najdokładniejszy sposób odwzorować docelowe funkcjonowanie aplikacji. Są one w całości (już prawie w całości) klikalne i ubrane w docelowy (często wynikający z design systemu) interfejs.
Do protypowania wykorzystać można Figmę, Invision Studio, Axure RP, Origami Studio, Framera, Proto.io, Principle, Balsamiq czy nawet Webflow.
Na co zwrócić uwagę aplikując na stanowisko UX/UI?
Praca w UX/UI to dość szeroka dziedzina i w zależności od tego w jakiej dokładnie firmie będziesz pracować, zakres wymagań może diametralnie się różnić. Zazwyczaj w firmach rozwijających własne projekty UX/UI designer będzie wykonywać bardziej dogłębną, analityczną pracę, a jego zadaniem będzie testowanie, badanie i rozwijanie istniejącego już produktu czy usługi. Jeśli aplikujesz jako UX/UI designer do software housu czy innej firmy wykonującej projekty dla innych klientów (o ile nie jest to specjalistyczna firma skupiająca się typowo na UX) codzienne czynności będą prawdopodobnie bliższe zagadnieniom związanym z UI.