Rozpoczynając poszukiwania pracy trzeba przede wszystkim zrozumieć jak szerokim pojęciem jest grafika komputerowa. Praca dla grafika komputerowego może być związana z projektowaniem grafik na potrzeby stron internetowych oraz identyfikacji wizualnych, tworzeniem materiałów do druku, opakowań a także katalogów, a w mniejszych firmach –może łączyć wszystkie te dziedziny.
Zanim więc wpiszesz w wyszukiwarkę odpowiednie hasło, zastanów się jakie są Twoje umiejętności oraz jak wygląda praca Twoich marzeń.
W ramach współpracy ze sponsorem tego tekstu - portalem theprotocol.it – sprawdziliśmy oferty firm szukających grafików komputerowych, a dzisiaj dzielimy się z Wami spostrzeżeniami.
Najczęściej spotykane rodzaje ofert
Grafik/Brand designer/Projektant identyfikacji wizualnej
Jest to jedna z najbardziej pożądanych oraz niezwykle interesujących pozycji zawodowych dla grafika komputerowego. Na to stanowisko najczęściej rekrutują agencje specjalizujące się w kompleksowej identyfikacji wizualnej lub te, które łączą projektowanie ze strategią.
Projektant identyfikacji wizualnej musi posiadać umiejętności związane z pracą koncepcyjną, tworzeniem logo, budową księgi znaku. Dodatkowo tego typu praca najczęściej związana jest też z tworzeniem materiałów (lub ich wzorów) do druku oraz do Internetu.
Jeśli chodzi o oprogramowanie - niezbędny będzie Illustrator bądź Indesign. Przydać się może także Photoshop, a do rozwiązań Internetowych - Figma.
Grafik/UI Designer, web designer lub Digital Designer
To stosunkowo nowa, ale bardzo szybko rozwijająca się dziedzina, która (ze względu na stopniowe wypieranie ze współczesnych działań materiałów drukowanych), jest zawodem przyszłości w naszej branży.
Na takich stanowiskach Twoim zadaniem będzie projektowanie “wszystkiego co stworzone jest do Internetu”, a więc zarówno stron internetowych jak i prostych grafik - na przykład na potrzeby social mediów. W związku z interaktywnym charakterem obecnej sieci, w ofertach pracy tego typu wymagana jest często także umiejętność tworzenia prostych animacji czy przygotowywania interaktywnych prototypów.
Aplikując na takie stanowisko, warto rozważyć doskonalenie umiejętności w obszarze obsługi programów, takich jak Figma, tworzenia zaawansowanych animacji (na przykład w programie After Effects) oraz bardziej podstawowych (np. Canva). Dodatkowym atutem z pewnością będzie umiejętność wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
Oferty pracy związane z projektowaniem stron internetowych często wymagają także (chociażby podstawowej) wiedzy z obszaru IT. Jeśli chcecie zdobyć większą wiedzę w tym zakresie, możecie odwiedzić blog IT od the:protocol!- partnera tego tekstu.
Grafik w dziale marketingu i social media
Coraz częściej spotykaną ofertą pracy są także graficy w działach marketingu. Jest to uproszczona wersja stanowiska digital designera. Środowisko pracy jest takie samo, ale wymagany jest nieco mniejszy zakres umiejętności i wiedzy, będzie to więc świetna alternatywa dla stanowisk juniorskich.
Graficy w dziale marketingu bardzo często poszukiwani są w agencjach social media czy takich zajmujących się szeroko pojętą reklamą. W wymaganiach znajdziemy umiejętność sprawnej i szybkiej pracy (często przy tworzeniu bannerów czy reklam) w programach takich jak Photoshop czy Figma. Dodatkowym atutem będą podstawowe umiejętności copywriterskie i doświadczenie w pracy z rozwiązaniami bazującymi na sztucznej inteligencji.
Projektant opakowań
Pracując w firmie zajmującej się produkcją opakowań, bardzo istotna będzie specjalistyczna wiedza związana z tworzeniem i przygotowywaniem projektów do druku. Oprócz dobrej znajomości programów graficznych należy mieć wiedzę na temat tego jak dobrze pracować z różnymi przestrzeniami kolorów, jak pracować z papierem i jak w swojej pracy wykorzystywać próbniki.
Branżowym standardem, jeśli chodzi o oprogramowanie jest Photoshop, Illustrator i Corel. Dużym atutem będzie też znajomość InDesigna. Dodatkowe umiejętności, które mogą okazać się potrzebne, to zdolność tworzenia (nawet prostych) ilustracji, praca z programami do grafiki 3D czy tworzenie wizualizacji.
Grafik DTP
W kontraście do digital designera mamy projektanta DTP, czyli osobę specjalizującą się głównie w projektowaniu na potrzeby druku. Jeśli szukasz pracy w tej dziedzinie - pracodawca wymagać będzie od Ciebie świetnej umiejętności pracy z kolorem i papierem w takich programach jak Adobe Illustrator, Indesign czy Corel.
Jako Grafik DTP możesz pracować po “dwóch stronach” - w firmie przygotowując pliki do druku albo w drukarni - zajmując się sprawdzaniem ich i odpowiednią korektą przed przekazaniem dalej.
Grafik komputerowy
Najbardziej wymagającą i prawdopodobnie najczęściej spotykaną posadą jaką możesz znaleźć będzie “stary, dobry” grafik komputerowy, czyli praca łącząca wszystkie wcześniej wymienione wymagania.
Przedsiębiorcy zatrudniający na to stanowisko, zazwyczaj nie posiadają odrębnego działu graficznego (czasem jest to zatrudnienie w ramach działu marketingu), będziesz więc w nich osobą, która wykonuje w firmie wszystko co graficzne.
Przeglądając dostępne w sieci oferty można bez większego problemu znaleźć takie w których wymaga się od pracownika bardzo szerokiego zakresu umiejętności, tj. projektowania na potrzeby internetu, administrowania strony internetowej, tworzenia na potrzeby druku (wraz z bezpośrednimi kontaktami z drukarnią), przygotowywania prezentacji, kreowania identyfikacji wizualnej firmy, tworzenia ulotek, katalogów, raportów, a czasem także filmów instruktażowych czy nawet prowadzenia social media.
Na co zwrócić uwagę aplikując na stanowisko grafika komputerowego?
Poszukując pracy jako grafik komputerowy w pierwszej kolejności zastanów się jakim grafikiem chcesz i jakim (ze względu na posiadane umiejętności) możesz zostać.
Kolejnym etapem powinno być przygotowanie swojego CV i portfolio w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadało zamieszczonej w sieci (konkretnej) ofercie pracy.
Indywidualne podejście do każdej aplikacji zajmie zdecydowanie więcej czasu, jednak z pewnością zwiększy też Twoją szansę na zdobycie pracy marzeń.