Portfolio jest niezwykle ważnym elementem procesu rekrutacji dla UI/UX Designera. To ono pokazuje Twoje umiejętności i warsztat, a (poza CV) bywa też pierwszym punktem styku między Tobą, a przedstawicielem firmy.
Rekruterzy często otrzymują dziesiątki zgłoszeń i mają tylko kilka sekund na wstępną ocenę, dlatego warto się dobrze przygotować i dostosować swoje portfolio do wymogów konkretnej firmy.
Dlatego właśnie - po raz kolejny przy współpracy z naszym partnerem - theprotocol.it - spieszymy z pomocą. W dzisiejszym tekście skupiamy się na tym jak przygotować portfolio UX/UI designera, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.
Dopasowanie projektów w portfolio do konkretnych oferty pracy
Przygotowując portfolio podczas aplikacji warto dostosować je do konkretnej oferty pracy i branży. Jeśli firma skupia się na projektowaniu aplikacji mobilnych, warto, aby tego typu projekty dominowały w Twoim portfolio. Jeśli ma ona określony styl projektowania stron internetowych, pokaż, że potrafisz się do niego dostosować.
Oczywiście nie oznacza to, że w Twoim portfolio nie mogą znaleźć się także inne projekty. Tworzysz identyfikację wizualną, ilustracje, a może po prostu masz w swoim dorobku także strony bardziej artystyczne? To świetnie i może zadziałać na Twoją korzyść, ale na pewno nie powinno zdominować projektów lepiej pasujących do sposobu pracy przyszłego pracodawcy.
Szukasz dobrych ofert, znajdziesz je na theprotocol.it pod hashtagiem Praca UX/UI.
Projekty zrealizowane i koncepcyjne
Projektanci szukający pracy (nie tylko w UX/UI) bardzo często zadają sobie pytanie jakie projekty pokazać w portfolio. Z jednej strony mamy zrealizowane (ale często średnie) projekty na potrzeby realnych klientów, z drugiej - piękne realizacje koncepcyjne.
W portfolio warto prezentować zarówno projekty zrealizowane, jak i te tworzone tylko dla siebie.
Prawdziwe realizacje pokazują Twoje doświadczenie i umiejętności pracy nad rzeczywistymi projektami i klientami, a także umiejętność dostosowania się do ograniczeń narzuconych przez brief.
Projekty koncepcyjne pozwalają natomiast pokazać Twoje umiejętności projektowe, szczególnie w obszarze graficznym. To także świetna okazja na to, aby pokazać, że potrafisz pracować z wykorzystaniem gotowej identyfikacji wizualnej.
Skupienie na procesie projektowym
Podczas tworzenia portfolio, skup się nie tylko na gotowych screenach, ale przede wszystkim na przedstawieniu procesu, który doprowadził do efektu końcowego.
Opisz etapy projektowe, narzędzia, których używałeś i podziel się swoimi refleksjami na temat podjętych decyzji projektowych. Taka prezentacja pokazuje Twoje podejście do projektowania i umiejętność logicznego myślenia.
Przy projektach zrealizowanych warto podzielić się założeniami z briefu, które doprowadziły do takiego, a nie innego efektu, problemami jakie udało się dzięki temu rozwiązać.
Jeśli to możliwe - dołącz referencje
Dobre słowo nie tylko podnosi na duchu, ale potrafi wywrzeć spore wrażenie na innych. Dlatego tak ważne jest, aby na bieżąco zbierać referencje i opinie zadowolonych klientów i współpracowników.
Jeśli przenosisz się z jednej firmy do innej, będzie to trudne, jednak jeśli wcześniej pracowałeś jako freelancer a teraz chcesz być zatrudniony na etat, postaraj się uzupełnić swoje portfolio o referencje od klientów.
Strona z opiniami, to dobra opcja, jednak zdecydowanie lepiej będą wyglądać opinie klientów w kontekście konkretnych projektów – zamieszczone bezpośrednio pod nimi. Dzięki temu uwiarygodnisz swoje umiejętności i pokażesz pracodawcom zadowolonych klientów.
Referencje dostarczają dodatkowego potwierdzenia Twoich umiejętności i zaangażowania, i mogą być decydujące w procesie rekrutacji. Pamiętaj jednak, że ważne jest, aby utrzymywać regularną i dobrą reputację w swojej branży.
Dopasowanie portfolio do wymogów firmy
Każda firma może mieć swoje preferencje odnośnie formatu portfolio. Jeśli oczekują dokumentu w formacie PDF, przygotuj portfolio w takiej formie. Jeśli preferują portfolio online, umieść swoje projekty na odpowiedniej platformie.
Ważne jest także dostosowanie wagi portfolio do wymagań pracodawcy. Często wynika to z ograniczeń technicznych, które są niezależne od rekrutera. Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować, że Twoje zgłoszenie zostanie odrzucone bez możliwości jego sprawdzenia, a Ty stracisz sznasę na wymarzoną pracę.
Pokaż odrobinę siebie
W krótkim dokumencie, jakim jest CV, często brakuje miejsca na pokazanie swojej bardziej personalnej strony. Tworząc portfolio, masz możliwość poświęcenia jednej strony (lub podstrony na stronie internetowej) na pokazanie siebie.
Chociaż informacje o tym, jak lubisz spędzać wakacje czy jakie książki czytasz, mogą nie być szczególnie istotne dla rekrutera, może zainteresować ich to, co robisz poza pracą i jak budujesz swój personal branding. Czy prowadzisz lokalne grupy czy spotkania branżowe? Czy występujesz na konferencjach? A może jesteś aktywny w świecie internetowym? Warto się tym pochwalić.
Bio to także idealne miejsce, aby zamieścić odnośniki do swoich profesjonalnych profili w mediach społecznościowych, takich jak Instagram z projektami, Dribbble czy LinkedIn. To dodatkowe repozytorium informacji o Tobie i Twojej pracy, które mogą potwierdzić umiejętności i doświadczenie.
Pamiętaj jednak, żeby zachować równowagę między aspektami personalnymi a profesjonalnymi. Skup się głównie na pokazaniu swoich osiągnięć, projektów i umiejętności. Personalne aspekty powinny pełnić rolę uzupełniającą w budowaniu pełniejszego obrazu Ciebie jako profesjonalisty.
Pamiętaj, że portfolio UI/UX Designera to dynamiczny dokument, który powinien być regularnie aktualizowany. Kontynuuj swoje prace i dodawaj nowe projekty, aby pokazać rozwój swoich umiejętności. Dzięki staranności i profesjonalizmowi w prezentacji swojego portfolio możesz wyróżnić się w tłumie i zwiększyć swoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy. Więcej ciekawostek na temat UX/UI znajdziesz też na blog.theprotocol.it.