Przed nami trzecia edycja Plakatonu, kultowego maratonu projektowania plakatów organizowanego przez agencję Admind Branding&Communications. Tym razem stanie się częścią 25. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS - festiwalu filmów o prawach człowieka.
6 grudnia w Warszawie, designerzy, projektanki, artyści i twórczynie, w ciągu 10 godzin, zaprojektują plakaty pod okiem wybitnych mentorów, przedstawicieli świata designu. Tylko do 14 listopada można wysłać swoje zgłoszenie poprzez formularz na stronie: Plakaton - Maraton Projektowania Plakatów.
Tematem tegorocznej edycji jest PRZENIKANIE, jako metafora zjawisk współczesnego świata, ale także jako forma artystyczna, która będzie poddana twórczym interpretacjom uczestników.
Co to jest Plakaton?
Plakaton to maraton projektowania plakatów inspirowany popularną formułą hackathonu. Uczestnicy, pod okiem mentorów stają przed zadaniem projektowym, i w jednej przestrzeni i czasie tworzą plakaty na wskazany przez organizatorów temat. Mogą korzystać z dowolnych technik i środków wyrazu, ale na zrealizowanie koncepcji będzie tylko 10 godzin.
Mentorzy to, jak zwykle, mistrzowie projektowania: Beata Śliwińska Barrakuz, Justyna Czerniakowska, Edgar Bąk i duet Full Metal Jacket. Bartek Kotowicz i Karolina Pospischil dołączą do nich na obrady jury, by ocenić i nagrodzić najlepsze prace.

Mentorzy i jurorzy
Beata Śliwińska “Barrakuz”
Projektantka wizualna i artystka działająca na pograniczu analogowego kolażu, grafiki i ilustracji. Jej prace łączą ekspresyjność formy z precyzją kompozycji, a rozpoznawalny styl zdobył uznanie w Polsce i za granicą. Współpracowała z markami Google Arts & Culture, Adidas, Spotify, Netflix oraz instytucjami kultury, takimi jak Teatr Syrena czy Muzeum POLIN. Jej twórczość była prezentowana w Vogue Italia oraz na wystawach w Los Angeles, Tokio i Bolonii. Laureatka tytułu Projektantki Roku 2021, autorka nagradzanych okładek płyt.
Justyna Czerniakowska
Projektantka graficzna i wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Specjalizuje się w projektowaniu graficznym, typografii, komunikacji wizualnej oraz publikacjach o charakterze kulturowym i społecznym. Współpracowała z instytucjami takimi jak Muzeum POLIN, Muzeum Warszawy, Münchner Stadtmuseum i Muzeum Literatury. Jej prace były pokazywane na międzynarodowych wystawach (Toyama, Meksyk, Trnava), a projekt „Zachowajmy ich w pamięci” przyniósł jej Polską Nagrodę Graficzną.
Edgar Bąk
Grafik, projektant systemów wizualnych i wydawca. Twórca własnego studia projektowego, współtwórca kierunku kreatywnego w agencji o11e. Zajmuje się identyfikacjami wizualnymi, publikacjami, znakami i opakowaniami, a także tkaninami projektowanymi dla marki Splot Kilim. Prowadził warsztaty w Japonii, Izraelu, Estonii i we Włoszech, a jego projekty zdobywały nagrody m.in. na KTR, Łódź Design Festival i STGU. Autor i współautor publikacji o projektowaniu – w tym „Projekt: The Polish Journal of Visual Art and Design”.
Full Metal Jacket
Studio graficzne z Warszawy, działające od 2002 roku. Specjalizuje się w projektowaniu plakatów, identyfikacji wizualnych, publikacjach oraz animacjach. Znani z minimalistycznej estetyki i typograficznej dyscypliny, ale swobodnie operują także w bardziej ekspresyjnych formach. Ich projekty były wielokrotnie nagradzane w konkursach Cover awArts i Polish Graphic Design Awards. Mają na koncie m.in. oprawy graficzne dla Artura Rojka, PRO8L3M i Taco Hemingwaya oraz publikacje „Graffiti Goes East” i „Skontrum”.
Bartek Kotowicz / KotowiczⒷ
Strateg, edukator i popularyzator polskich marek. Twórca autorskiej metodyki Silny Ⓑrand, wspiera firmy w tworzeniu spójnych strategii marek korporacyjnych, produktowych i usługowych. Twórca i były CEO agencji Engram, fundator IBRA Instytutu Brandingowego oraz inicjator projektu „126 polskich marek”. Autor Przewodnika Brandingowego, wykładowca i członek jury kluczowych konkursów branżowych (KTR, Rebranding Roku, Projekt Roku STGU). Łączy doradztwo strategiczne z aktywną działalnością edukacyjną i mentoringową.
Karolina Pospischil
Brand and Strategy Director w Admind Branding & Communications. Od dekady współtworzy rozwój agencji, klientów i zespołów – łącząc wiedzę strategiczną z wyczuciem marki i odpowiedzialnością społeczną. Specjalizuje się w analizach rynkowych, doradztwie brandingowym i prowadzeniu złożonych projektów międzynarodowych. Laureatka branżowych nagród, aktywnie promuje różnorodność i inkluzywność w komunikacji. Wcześniej związana z rolami kreatywnymi – dziś łączy doświadczenie z wielu dziedzin, by kreować marki z realnym wpływem.
Przenikanie form, stylów i idei
Plakat nigdy nie powstaje w próżni. To medium, które od zawsze chłonęło wpływy: konstruktywizm spotykał się z typografią szwajcarską, Polska Szkoła Plakatu mieszała się z pop-artem, a dziś wszystkie style przenikają się z glitchami i cyfrowym światem w pogoni za trendami.
Przenikanie to motyw tegorocznego Plakatonu i zarazem zaproszenie do twórczego eksperymentu. To przestrzeń, gdzie różne języki wizualne zaczną się nakładać, tworząc nową jakość. W projektowaniu warstwy oddziałują na siebie i zmieniają swój charakter - tutaj będą się przenikać style, kultury, techniki i wyobraźnie.
Chodzi o odwagę zestawiania tego, co na pierwszy rzut oka się wyklucza: analogowego z cyfrowym, minimalizmu z ekspresją, klasycznej ilustracji z bezkompromisową typografią.
W tym mieszaniu, multiplayu, nie chodzi o jednorodność, ale o napięcie, które rodzi nowe znaczenia.
Przenikanie światów
W kontekście festiwalu WATCH DOCS temat „przenikania” nabiera dodatkowej głębi. Staje się nie tylko grą estetyczną, ale też wyrazem współczesnego świata, gdzie poprzez Internet, podróże, migracje, obrazy (które żyją dwa dni) i idee (które żyją dwa tygodnie) - przenikają się kultury, wizje, doświadczenia i zjawiska.
Globalne procesy wpływają na codzienność jednostki. Kultury spotykają się i ścierają. Tożsamości się mieszają, emocje nie znają granic. Nasza wrażliwość powinna opierać się nie tylko na świadomości różnorodności, ale na zrozumieniu, że zjawiska społeczne, polityczne, estetyczne i technologiczne nieustannie się przenikają.
W tym przenikaniu rodzi się nowa jakość, pełna napięcia, nieoczywistości, ale też poczucia wspólnoty. Plakat może być odbiciem tego procesu: wielowarstwowym, dynamicznym, czasem chaotycznym, jak świat, w którym żyjemy. Może być manifestem spotkania ludzi, którzy w intensywnym tempie projektowania pozwolą swoim pracom oddziaływać na siebie nawzajem.
Przenikanie energii
Plakaton to nie tylko konkurs.To maraton kreatywności, który łączy projektowanie, mentoring, wymianę myśli, energii i doświadczeń. To okazja do dialogu, współpracy i eksperymentu z formą, a także spotkań z ekspertami, którzy poprowadzą uczestników przez proces twórczy.
Jak co roku, nad projektami będą czuwać doświadczeni mentorzy, a całość zakończy się podczas gali finałowej festiwalu WATCH DOCS, 13 grudnia, gdy poznamy zwycięzców nagrodzonych prac.
Trzecia edycja Plakatonu będzie odważna, złożona, refleksyjna. Zapraszamy do działania, ale też do uważnego patrzenia na świat.
Do zobaczenia w Warszawie i w przestrzeniach znaczeń, które razem stworzymy.
- 16 listopada – ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń
- 6 grudnia – maraton projektowania plakatów w Warszawie (warszawska siedziba Admind, ulica Marszałkowska 76)
- 13 grudnia – gala i wręczenie nagród podczas WATCH DOCS
Więcej informacji i zapisy: Plakaton - Maraton Projektowania Plakatów
O Admind
Admind Branding & Communications to największa agencja brandingowa i komunikacyjna w Europie Centralnej. Na co dzień wspiera globalne marki w obszarze projektowania, innowacji i komunikacji oraz angażuje się w inicjatywy społeczne i środowiskowe wykorzystując swój ekspercki potencjał.
Jako organizator Plakatonu, Admind promuje design i sztukę projektowania jako narzędzie zmian społecznych i platformę dialogu o istotnych tematach współczesnego świata.
Plakaton to twórczy maraton projektowania plakatów, organizowany przez Admind Branding & Communications, który łączy design z działaniem na rzecz spraw społecznych i środowiskowych. Pierwsza edycja odbyła się w 2019 roku i miała na celu integrację środowiska projektowego oraz wspieranie młodych twórców poprzez współpracę z doświadczonymi mentorami.
W 2024 roku Plakaton stał się częścią kongresu Carbon Footprint Summit, koncentrując się na temacie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W tym roku odbywa się w partnerstwie z festiwalem WATCH DOCS. Chcemy skupić się na aktualnych wyzwaniach społecznych i prawach człowieka, zapraszając projektantów do tworzenia plakatów, które nie tylko angażują wizualnie, ale też inspirują do refleksji i działania.
Partnerzy Plakatonu 2025: drukarnia Mellow i Grafmag.pl