Wakacje powoli się kończą, ale na szczęście wysokie temperatury nas jeszcze nie opuszczają. Aura sprzyja spotkaniom, którym towarzyszyć może również piwo. Najlepiej takie rzemieślnicze, z pięknie zaprojektowaną etykietą.
Te kraftowe piwa różnią się bowiem od trunków wielkich browarów nie tylko smakiem, ale również szczególną dbałością o efekt wizualny, często odważny i znacząco odstający od znanych wzorców. W dzisiejszym zestawieniu zajmiemy się opakowaniami piw wykonanymi przez agencję Ostecx Créative z Poznania.
Ostecx Créative to studio, które w swoim portfolio może pochwalić się zarówno projektami dla browarów rzemieślniczych, jak i tych większych producentów z rynku piw. Zespół chętnie zajmuje się tworzeniem marek i designem opakowań. A to dlatego, że efekty takiej pracy można zobaczyć lub nawet ich dotknąć. Jak przyznają Oglądanie naszych etykiet na sklepowych półkach daje nam ogromną satysfakcję.
Ich praca dla producentów piw zaczęła się ponad dziesięć lat temu. Pomagali kreować wizerunek AleBrowaru w 2012 roku. To obok opakowań marki własnej Ministerstwa Browaru były nasze pierwsze prace dla browarów rzemieślniczych. O zaangażowaniu zespołu świadczy również to, że produkt poznawali nie tylko od strony teoretycznej. Równolegle postępowała nasza piwna edukacja. Pierwszy kontakt z Rowing Jackiem uwarzonym przez AleBrowar sprawił, że pokochaliśmy mocno chmielone piwa i tak jest do dzisiaj.
Zdradzają, że styl piwa ma bardzo duży wpływ na ostateczny projekt. Jeśli zaś chodzi o same nazwy, są one wymyślane w Ostecx Créative i są częścią całościowego pomysłu na daną markę i jej opakowania. To właśnie marka jest tutaj najważniejsza, co zresztą widać po samych etykietach. Spójność, konsekwencja, świetny pomysł i realizacja. Dla nas zawsze najważniejsza jest marka i przejrzysty sposób, w jaki komunikuje się z konsumentami. Te zasady obowiązują bez względu na wielkość browaru. Na pewno w przypadku kraftu odbiorcy oczekują oryginalności, odwagi i przełamywania tradycyjnych piwnych kodów. Gdy połączymy oba wątki, mamy szansę stworzyć opakowanie, które sprzedaje piwo na półce.
Strategia się sprawdza, obok etykiet Ostecx Créative trudno przejść obojętnie. Weźmy na przykład serię Single Hop IPA dla AleBrowaru. Projekty wykonane zostały w jasnych, pastelowych kolorach, są dość minimalistyczne. Na każdym z czterech wariantów widnieje jednokolorowa ilustracja i dosyć „szalone” liternictwo. Etykiety wyróżniają się przede wszystkim odważnym doborem kolorów, rzadko kojarzonym z browarem.
Z tą serią piw AleBrowaru wiąże się ciekawa historia, bo projekt opakowań powstał w niestandardowy sposób. Najpierw była kooperacja naszej marki odzieżowej Craft Jungle z browarem, w ramach której powstał motyw graficzny. Ilustracja na tyle spodobała się chłopakom z AleBrowaru, że trafiła na etykiety. Kolorystyka opakowań miała przełamać mroczny charakter ilustracji wykonanej przez Łukasza Belcarskiego, a minimalistyczna forma odróżnić tę serię od standardowej linii browaru.
Kolejny, szalenie ciekawy projekt do seria Going Dark dla Browaru Rockmill. Na etykietach znalazł się motyw oka. Stonowane kolory przełamało zastosowanie hologramu. Ten projekt to dobry przykład specyfiki rynku rzemieślniczego. Mamy jedną nazwę i jedną ilustrację, bo jest to jedno piwo – oferowane klientom w wariancie podstawowym i wersjach leżakowanych w beczkach po mocnych alkoholach. Zawsze szukamy sposobu, aby wyróżnić produkt na półce, a nowoczesna poligrafia daje nam spore możliwości – stąd pomysł na użycie folii holograficznej jako surowca etykiety. Motyw oka to symbol „nowego spojrzenia” browaru na warzony styl piwa.
Dla Browaru Rockmill powstały również etykiety piw z asortymentu standardowego. Na apli jasnego koloru Ostecx Créative umieścili „grzeczną” typografię i pełne detalu ilustracje Kingi Offert, zakomponowane z wykorzystaniem odbicia lustrzanego. Wszystkie etykiety wykorzystują dwa kolory – wspólny dla ilustracji i typografii granat i wspomnianą aplę w tle. Tworząc koncept dla Browaru Rockmill mieliśmy zadanie, aby etykiety oddawały podejście właścicieli do warzenia piwa – chcących wnieść na polski rynek zupełnie nową, świeżą jakość. Postawiliśmy na alternatywną kreskę ilustracji, abstrakcyjne motywy i stonowaną kolorystykę, aby etykiety zdecydowanie wyróżniły się wśród polskich produkcji. Do współpracy zaprosiliśmy ilustratorkę Kingę Offert, która wniosła artystyczny sznyt do projektu. Lustrzane odbicie to zabieg formalny, który miał zaintrygować konsumentów i symbolicznie nawiązać do duetu założycieli browaru.
Ilustracje Kingi Offert-Ploszaj – tym razem w zupełnie innej stylistyce – znalazły się również na etykietach zaprojektowanych dla Browaru Minister. Tym razem mamy do czynienia z projektem bardzo wakacyjnym, kolorowym i wręcz „odjechanym”. Etykiety opowiadają o produkcje za pomocą prostych, zabawnych skojarzeń. Każde piwo ubrane zostało w unikalną mieszankę przedstawionych za pomocą skojarzeń ilustracji z charakterystyczną dla Kingi Offert-Ploszaj kreską i plamą. Zespół Ostecx Créative tak opowiedział o tym projekcie:
Ludzie tworzący Browar Minister to nasi przyjaciele. Projektowaliśmy dla nich w 2012 roku pierwsze opakowania piwa Minister, później tworzyliśmy wystrój lokali Minister Cafe i Ministerstwo Browaru przy Wronieckiej w Poznaniu. Kiedy postanowili spełnić swoje marzenie i warzyć piwo, a nie tylko je sprzedawać, wszyscy razem chcieliśmy, aby świat marki wyprzedzał polski rynek. Kinga zgodziła się ilustrować etykiety swoją autorską kreską, my dołożyliśmy swoją wiedzę i doświadczenie. W rezultacie powstała oryginalna i nowoczesna marka, która dzielnie „rozpycha się” na rynku i zdobywa uznanie, zarówno klientów, jak i specjalistów od designu.
Na koniec przyjrzymy się projektowi o wyjątkowym, międzynarodowym charakterze. Deep Løve dla AleBrowaru, uwarzonego we współpracy z norweskim Browarem Nøgne. Design tego produktu jest wyjątkowy też z powodu zastosowania nadruku bezpośredniego na szkle. Projektanci zrezygnowali tutaj z tradycyjnej etykiety i zastosowali wyłącznie biały nadruk. Skąd takie rozwiązanie? Deep Løve było pierwszym piwem kooperacyjnym serii AleBrowaru. Naszym zadaniem było stworzenie nowego layoutu opakowania, który odróżni piwa warzone z zaprzyjaźnionymi browarami od linii z postaciami. Zaproponowaliśmy „morskie stwory” na bohaterów serii „Hop Heads & Friends” ze względu na pomorskie korzenie browaru. Nazwa piwa to nawiązanie do atencji, jaką ekipa AleBrowaru darzy norweski Browar Nøgne. Nadruk bezpośrednio na butelce był pomysłem na dodatkowe wyróżnienie produktu, co udało się do tego stopnia, że niektórzy miłośnicy piwa nie chcieli wyrzucać tak zdobionych opakowań i robili z nich szklanki – ucinając szyjkę butelki.
To tylko niektóre z inspirujących projektów etykiet ze studia Ostecx Créative. Zajrzyjcie koniecznie do ich portfolio i szukajcie pięknie zaprojektowanych piw kraftowych na sklepowych półkach.