Okładka artykułu Monitory panoramiczne w pracy grafika — Dlaczego warto się na nie zdecydować?
Artykuł sponsorowany

Monitory panoramiczne w pracy grafika

Dlaczego warto się na nie zdecydować?

0

Monitory panoramiczne to niezwykle wygodne urządzenia, których rozdzielczość pozwala na bardzo wygodne rozłożenie niezbędnych aplikacji, a budowa oszczędza miejsce na biurku (w porównaniu z posiadaniem dwóch sprzętów). Nic więc dziwnego, że coraz częściej decydują się na nie także profesjonaliści – graficy komputerowi, osoby związane z animacją czy specjaliści DTP.

Wzrost zainteresowania monitorami tego typu wynika przede wszystkim z faktu, że producenci są już w stanie zaoferować użytkownikom niezbędną do pracy jakość obrazu. Na co więc zwrócić uwagę dobierając taki monitor dla siebie?

Monitor panoramiczny dla grafika a pokrycie palety barw

Wybierając jakikolwiek monitor do pracy pierwszym pytaniem jaki powinniśmy sobie zadać jest to do czego (głównie) będzie wykorzystywany. Wybory w zasadzie mamy tutaj dwa – pierwszą opcją jest tworzenie na potrzeby Internetu, drugą – projektowanie do druku.

Jeśli planujesz projektować głównie projekty digitalowe, najlepszym rozwiązaniem będzie monitor jak najlepiej pokrywający przestrzeń kolorów sRGB. To właśnie w niej wyświetlany jest obraz na ekranach większości użytkowników Internetu.

Na monitorach obsługujących jedynie przestrzeń sRGB spokojnie zaprojektujesz także projekty do druku. Musisz mieć tylko świadomość, że kolory które widzisz mogą być nieco przekłamane względem zamawianych wydruków. Jeśli dobre odwzorowanie jest dla Ciebie istotne – warto korzystać z druków próbnych czy pracować z wzornikami.

Standard sRGB – co to jest?

Paleta kolorów sRGB, czyli inaczej standarized reg, green, blue, to model barw, który został wprowadzony na rynek w 1996 roku przez firmę Microsoft i Hewlett-Packard. Zgodnie z danymi technicznymi standard pozwala na odwzorowanie ponad 16 mln kolorów.

Jeśli jednak projektujesz głównie do druku, a zleceniodawcy wymagają pełnej kontroli nad kolorem, niezbędny może okazać się taki monitor, który potrafi w większym stopniu odwzorować przestrzeń kolorów CMYK. Dobre pokrycie barw z tej przestrzeni będą mieć na przykład monitory obsługujące Adobe RGB. To one także świetnie sprawdzą się do profesjonalnej obróbki fotografii z przeznaczeniem na przykład na wystawy czy do sprzedaży.

Warto zwrócić także uwagę na parametr delta E (oznaczający dokładność wyświetlanego koloru) – im niższy, tym lepiej oraz zgodność z wykorzystywanymi paletami barw (jak chociażby coraz popularniejszy certyfikat Pantone).

Dwa monitory? A dlaczego nie trzy?

Jeśli potrzebujecie naprawdę dużo miejsca do pracy, świetnym rozwiązaniem mogą okazać się także coraz odważniej wkraczające na rynek panoramiczne monitory 32:9. Często posiadają one imponujące przekątne sięgające nawet 49 cali i rozdzielczość na poziomie Dual QHD (5120 x 1440). A to wszystko przy zachowaniu dobrych parametrów czasu reakcji, ilości wyświetlanych kolorów i kątów widzenia.

Sponsorem tekstu jest Neonet.pl