Miło jest zacząć dzień z filiżanką dobrej kawy (lub herbaty) w ręku. Dla niektórych wręcz jest to jedyny sposób, aby zacząć funkcjonować. Ale jak wybrać tą najlepszą? Półki w sklepie mienią się feerią barw, logo i hasła reklamowe przelatują przed oczami jak barwne motyle, wyborów jest mnóstwo. Nic to. Prawdziwy dizajner wybiera ze względu na opakowanie! (Przyznajcie się, ilu z Was tak robi?) Poniżej zestawienie kilkunastu opakowań naszych ulubionych napojów.
Tea Smile
Opakowania niebędące typową puszką czy kartonem są rzadkością, ale wyglądają bardzo efektownie. Smile Tea, herbata do przygotowywania na zimno, zainspirowana jest płatkiem śniegu. Kolory i motyw śniegu oraz lodowców przywodzą na myśl orzeźwienie w upalny dzień.
The adventurous blends of William Whistle
Inspirowane erą wiktoriańską opakowania pokazują przygody Williama Whistle’a, postaci wymyślonej przez agencję je projektującą. W zabawny sposób pokazują, że ta firma jest ekscentryczna, lubi egzotyczne kombinacje smaków i sprowadza składniki z całego świata – przesłanie w sumie dość typowe dla producentów herbat. Tu wygląda świeżo i ciekawie, aż chce się dokładnie przestudiować ilustracje wyglądające jak rodem ze starych książek Juliusza Verne’a.
Anteeo tea company
Coś nowoczesnego i graficznego. Zdecydowanie wyróżni się na półce, gdzie wszystko jest kolorowe jak tęcza czy też (drugi trend) białe i minimalistyczne. Czarny kolor dla herbaty jest niespotykany. Minimalistyczna ikonografia, starannie dobrane ozdobne elementy i ciekawe kolory pokazują jak dużo pracy weszło w ten projekt. A za tym, sama herbata też musi być prima sort. Typowy dla herbat element jakim jest pokazanie źródła listków zajmuje tutaj dużo miejsca, zwracając uwagę.
Neverland Tea
Herbaty z wyższej półki, takie które kosztują co najmniej dwa, a nawet cztery razy więcej niż te tanie, mogą sobie pozwolić na inne techniki druku. Często przewija się przez nie coś srebrnego czy złotego. Herbata Neverland używa prostych, białych toreb z delikatnym srebrnym nadrukiem, który nadaje jej luksusowy wygląd. Co ciekawe, aby zaoszczędzić na kosztach druku, srebrne tło jest takie samo na wszystkich torebkach, a 75 różnych rodzajów smaków jest przedstawione na naklejkach. Przez to łatwo jest wprowadzić nowe smaki do oferty – wystarczy dodać nowe naklejki.
Teahouse Exclusives
Herbata z charakterem. Neonowe kolory na kartonowym pudełku wyróżniają ją z tłumu i rzucają się w oczy z daleka. Każde z opakowań ma inny obrazek filiżanki czy czajniczka, inny styl pisma, jak również inny tekst do kupującego – wszystko to podkreśla indywidualność każdego smaku.
Senba Tea
Senba-Zuru po japońsku oznacza tysiąc żurawi z origami, a one z kolei symbolizują pokój i długie życie. Herbata, jak wiadomo, ma w sobie dużo dobroczynnych właściwości, więc ta symbolika tutaj pasuje. Piękny czerwony kolor i graficzność całej prezentacji zdecydowanie kojarzy się z Japonią, a otwieranie i parzenie tej herbaty to mała celebracja.
Calm the F*ck Down Magic Tea
Herbata uspokaja. Te relaksujące z reguły mają delikatne opakowania, pastelowe lub bardzo minimalistyczne i białe, bardzo zen. Calm, paradoksalnie, krzyczy na Ciebie, żebyś się uspokoił. Czy poznałbyś po tym wściekłym oranżu, że tam w środku jest milutka herbatka rumiankowa? Bardzo ciekawe i prowokujące opakowanie łapie Cię w momencie kiedy zdecydowanie nie jesteś spokojny i zamiast formułek zen i tekstów o lotosach przemawia do ciebie ludzkim głosem. Czuję się jak Bóg w spodniach dresowych
czy Jestem szefem. Na wakacjach. Na Hawajach. Nurkując
mówi o relaksie w zupełnie inny niż zwykle sposób.
Dovely Tea
W opakowaniu Dovely Tea użyte były różne ciekawe techniki druku, aby na koniec powstało coś bardzo efektownego. Jest tu i letterpress i silkscreen i stempelki i ręcznie składane origami torebki do herbaty.
Williams-Sonoma Coffee
Opakowanie, które tak właściwie pasowałoby i do kawy i do herbaty i do kakao. Miało być proste, wyrafinowane i kojarzyć się z wysoką jakością marki sklepu Williams-Sonoma.
Exotic Coffee Collection by Paradise Gourmet
Ekskluzywny produkt wymaga odpowiedniej oprawy. Egzotyczna selekcja kaw spoczywa tu w drewnianym pudełku. Grafika na puszkach ma w sobie dużo złota, co komunikuje wartość tego co jest w środku. Ciekawy jest również sposób przedstawienia krajów z jakich jest selekcja ziaren – charakterystyczne maski zamiast tradycyjnych mapek czy flag.
RoundSquare Coffee
Kawa firmowa RoundSquare Coffee – proste, graficzne, śmiałe opakowanie. Nieprzekombinowane dodawaniem niepotrzebnych dla klienta informacji. Jak widać, cały system identyfikacji wizualnej kawiarni jest taki.
Ripple Coffee
Nietypowa paleta kolorów sprawia, że od razu jest wesoło i świeżo. Nie zobaczysz tu typowej dla tej kategorii dominacji brązów, beżów czy czerni. W zamian jest zabawa kolorem i typografią.
Forbidden Coffee
Owoc zakazany smakuje najlepiej. Kolory są tradycyjne, ale ogromna ilustracja zajmująca cały przód torby wyróżnia ten produkt od innych. Poprzez styl grafiki czuje się jakby to była marka z długą tradycją.
Cafeology
Kawa z charakterem. Sympatyczne ilustracje w wesoły sposób pokazują źródło ziaren, ludzi którzy pracują nad ich zbieraniem, jak i tych którzy piją gotową kawę. Wszystko ma charakter ręcznie robiony, nie masowy, aby sprawić że klient zainteresuje się tym skąd jego kawa pochodzi.
Map Coffee Capsules
Następne kolorowe opakowanie, tym razem – typograficzne. Ważne informacje na temat tego co jest w środku są równocześnie elementem ozdobnym.
Onyx Coffee Lab
Ręcznie rysowane ilustracje czy typografia często pojawia się na opakowaniach kaw, aby podkreślić jej ekskluzywność i to, że jest robiona w małych ilościach. Tu, markę wyróżnia ciekawa ilustracja czaszki i wielki, śmiały tekst Nie zadowalaj się dosyć dobrym
.
Wishbone Brew Coffee
Ten projekt zamienia tradycyjny karton, torebkę czy puszkę na coś zupełnie nowego. Pastelowy kolor, delikatne kroje pisma czy puszka z nakrętką jak od terpentyny sprawiają, że wygląda bardzo nietypowo. Ciekawe czy wydobywanie z niej kawy jest także praktyczne.
Starbucks Tribute Blend
Na koniec coś ze znanego pewnie wszystkim Starbucks’a. Ciekawy projekt używający kilku elementów graficznych – zielonego koła, pędzlem rysowanych krzyżyków i kartograficznych map, które ułożone w nowych kombinacjach dekorują opakowania linii kaw. Gdy stoją razem widać, że należą do tej samej rodziny. Oddzielnie – wyglądają ciekawie same z siebie.