Można by rzec, że copywriting copywritingowi nierówny. Nie chodzi tutaj o jakość tworzonych tekstów, ponieważ jedna osoba zajmująca się profesjonalnie pisaniem tekstów zrobi to lepiej, inna nieco gorzej. Mowa o rodzaju copywritingu, a w przypadku, który chcemy przedstawić, specyficznym podejściu do tworzenia tekstów. Zobacz, jak wykorzystać SEO copywriting w projektowaniu strony.
Czym jest SEO copywriting?
Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie – czym tak naprawdę jest SEO copywriting? To nic innego jak tworzenie treści, zazwyczaj na zamówienie, w taki sposób, by spełnić wymagania optymalizacji stron internetowych SEO.
SEO copywriting pełni więc wypadkową założeń związanych z pozycjonowaniem danej podstrony, a także ogólnych wytycznych przyjętych w poprawnej optymalizacji SEO.
Dobrze więc, aby osoba, która podejmuje się pisania w opisywanym przypadku, znała co najmniej podstawy SEO po to, by już podczas pracy nie popełniać błędu.
O jakich przykładowych błędach mówimy?
Co powinien zawierać seo copywriting przy projektowaniu strony?
SEO copywriting to specyficzna forma budowania treści w internecie.
Zasygnalizowaliśmy błędy jakie osoba pisząca może popełnić, nie znając założeń SEO. Mowa na przykład o nieustrukturyzowanej treści, pisaniu sporych bloków tekstu bez podziału na akapity, które z kolei powinny zostać oddzielone odpowiednimi nagłówkami.
W tym miejscu możemy przejść do tematu struktury. Każda budowana podstrona powinna mieć odpowiednią strukturę HTML. Copywriter musi zastosować hierarchię nagłówków i odpowiednie formatowanie tekstu.
Powinien również stworzyć taki artykuł, aby nie tylko spełnić wymagania SEO, a więc np. zastosować odpowiednie słowa kluczowe, ale również mieć wartość dla użytkownika.
Trzeba podkreślić, że pozycjonowanie stron internetowych nie polega teraz wyłącznie na zapełnieniu danej podstrony tylko treścią nasyconą wybranymi słowami kluczowymi, lecz wymaga pisana „dla użytkownika”. Ten aspekt jest bardzo ważny.
Nawet jeśli budujemy sklep internetowy, opisy produktów nie powinny być „suche”, z nagromadzonymi frazami, na które chcemy pozycjonować produkt, lecz użyteczne dla klienta. Treści muszą rozwiązywać problem, interesować, objaśniać, pomagać. Dlatego warto, aby SEO copywriting starać się łączyć z modelem AIDA, który zakłada, że treść powinna być tak zbudowana, by:
- przyciągać uwagę
- zbudować zainteresowanie
- wzbudzać pragnienie
- wezwać do działania
Nawet jeśli SEO copywriting powierzymy osobie doświadczonej, znającej branżę, to na nas, na zlecających spoczywa obowiązek przekazania jak najbardziej precyzyjnych wytycznych, na których oprze się copywriter podczas tworzenia tekstów. Inaczej prawdopodobnie błędnie wykona swoją pracę.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania a copywriting
Już z poziomu projektowania strony powinniśmy wiedzieć i określić, co dokładnie copywriter ma napisać.
Weźmy następujący przykład. Jeśli chcemy pokazać w wyszukiwarce dodatkowe, rozszerzone wyniki wyszukiwania na przykład sekcję ”Najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi” musimy zlecić copywriterowi zadanie, które uwzględni pisaną treść pokrywającą się z naszymi wytycznymi budowy strony.
Może tak zbudować treść, że nagłówki staną się jednocześnie pytaniami najczęściej zadawanymi przez użytkowników. Treść danego akapitu z kolei okaże się użyteczną, wyczerpującą odpowiedzią na zadane pytanie, a jednocześnie będzie również zawierać zaplanowane wcześniej słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować się w Google.
SEO copywriting to umiejętne stosowanie słów kluczowych, często rozszerzonych o tak zwany long tail, który możemy precyzyjnie zaplanować.
Zazwyczaj jednak „długi ogon” wychodzi całkiem naturalnie, dlatego ważne jest też wyczucie copywritera, aby starał się poszerzać niektóre słowa kluczowe o pokrewne frazy, które również są wyszukiwane przez użytkowników.