Okładka artykułu Jak wybrać najlepszy hosting, kiedy nie masz pojęcia o serwerach? — Przyjazny przewodnik dla laika
Artykuł sponsorowany Poradniki

Jak wybrać najlepszy hosting, kiedy nie masz pojęcia o serwerach?

Przyjazny przewodnik dla laika

0

Myślisz czasem, że fajnie byłoby uciec od konkurencji, stworzyć własne miejsce w sieci, zamiast pokazywać się tylko na obleganych platformach? Marzysz o sprzedawaniu swoich projektów w sklepie internetowym? A może już kiedyś stworzyłeś takie miejsce i teraz żałujesz, bo strona jest wolna, przestarzała i najwyższy czas na zmiany? Jeśli przed rozwojem powstrzymuje Cię tylko to, że nie odróżniasz domeny od hostingu, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Nasze potrzeby i oczekiwania wobec hostingu mogą się różnić. Jeśli:

  • jesteś projektantem, który chce stworzyć stronę, by pokazać swoje prace,
  • jesteś webdesignerem i potrzebujesz narzędzia, by rozwijać swoje projekty i konsultować je z klientami online,
  • chcesz prowadzić sklep internetowy,
  • jesteś copywriterem lub blogerem i chcesz założyć bloga, na którym pokażesz swoje umiejętności,

ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Jest to przewodnik, z którego dowiesz się, jak wybrać dostawcę usług, z którym warto związać się na stałe.

3 składniki dobrego hostingu

Na początek usystematyzujmy wiedzę. Aby mieć swoją stronę internetową, potrzebujesz 2 rzeczy: domeny i hostingu. Domena to nazwa Twojej strony, adres w przeglądarce. Hosting to miejsce, na którym będziesz przechowywać wszystkie pliki strony. Potrzebujesz go, by Twoja strona była dostępna dla wszystkich zainteresowanych o każdej porze dnia i nocy. Domena i hosting to duet niezbędny do zaistnienia w sieci.

Na razie odłóżmy na bok indywidualne preferencje i oczekiwania, i zajmijmy się podstawami.

Decyzję o wyborze dostawcy usług hostingowych powinieneś oprzeć na 3 informacjach:

  • bezpieczeństwie,
  • szybkości,
  • obsłudze.

3 składniki dobrego hostingu

Po pierwsze: bezpieczeństwo

Przeciętna strona w sieci jest atakowana 500-1000 razy miesięcznie. Raz na kilka miesięcy taki atak może się udać w odniesieniu do Twojej strony. Lepiej podjąć odpowiednie kroki, zanim do tego dojdzie.

Temat bezpieczeństwa jest bardzo rozległy, natomiast w tym artykule skupmy się na dwóch fundamentalnych zagadnieniach: certyfikacie SSL oraz kopiach zapasowych.

Zainstalowany na serwerze certyfikat SSL umożliwia szyfrowanie danych. Dane, które podajesz na stronie, kiedy np. składasz zamówienie albo wpisujesz swój adres e-mail w formularz kontaktowy, zostają zaszyfrowane w przeglądarce i są wysyłane na serwer w bezpiecznej formie. Dopiero tam zostają odszyfrowane. To chroni przed przechwyceniem ich w trakcie “transportu” . Taką bezpieczną stronę poznasz po ikonie kłódki, która pojawia się w pasku przeglądarki przy adresie. 

Certyfikat SSL

Strony, które mają certyfikat SSL są też bardziej wiarygodne dla Google, a więc lepiej się pozycjonują. Jeśli potrzebujesz hostingu na prywatnego bloga, poszukaj dostawcy, który da Ci podstawowy, bezpłatny certyfikat. Z kolei, jeśli planujesz prowadzenie sklepu, warto zainwestować w porządne, komercyjne zabezpieczenia.

Certyfikat jest konieczny, żeby Twoi odbiorcy Ci ufali. Niestety nie wystarczy, żeby ochronić Twoją stronę przed atakami. Dobrą usługę poznasz zatem po tym, że możesz korzystać z dodatkowych narzędzi, takich jak zapora sieciowa, audyt bezpieczeństwa albo chociażby przypomnienie o aktualizacji komponentów Twojej strony (jeśli zamierzasz korzystać z gotowego systemu np. WordPress).

Jeśli chodzi o Twoje cenne dane, to sprawdź, czy dostawca wystarczająco dba o serwery. Jak? Jeśli jest ostrożny, z pewnością pochwali się takimi rozwiązaniami, jak:

  • podwójne zasilacze czy linie zasilające,
  • zwielokrotniona wentylacja i chłodzenie,
  • przechowywanie danych na wielu dyskach (macierze RAID),
  • pamięć ECC.

Zwróć uwagę na to, jak często na serwerze są wykonywane kopie zapasowe strony i jak długo są przechowywane. Szybki rzut oka na ofertę i zobaczysz, że niektórzy dostawcy wykonują kopię stron raz na 24 godziny, a inni nawet co 6 godzin. W przypadku często aktualizowanych stron z pewnością lepszym wyborem będzie to drugie rozwiązanie.

Kopie zapasowe z kolei są przez usługodawców przechowywane najczęściej w okresie 14-21 dni. Są wyjątki, np. cyber_Folks przechowują kopie nawet przez 28 dni. Oczywiście im dłużej, tym lepiej dla Ciebie. W przypadku awarii spowodowanej Twoim błędem albo atakiem hakera dobrze mieć dostęp do kilku wersji. Idealnie już jest wtedy, gdy usługodawca umożliwia Ci odzyskanie strony za pomocą automatycznego przywracania kopii jednym kliknięciem.

Po drugie: szybkość

 „Jak kocha, to poczeka” - myślisz. Nie wszyscy jednak mamy to szczęście, że spragniony naszych treści użytkownik będzie cierpliwie wyczekiwał pełnej odpowiedzi serwera. Ba, większość po kilku sekundach uzna, że coś jest nie tak z Twoją stroną i zwyczajnie pójdzie gdzieś indziej.

Szybkość strony oznacza dobre pierwsze wrażenie. A wszyscy wiemy, że takie robi się tylko raz. Im szybciej działa Twoja strona, tym większa szansa, że odwiedzający na niej zostaną. Czego szukać w ofercie hostingu, żeby strona śmigała z prędkością światła?

  • Postaw na protokół HTTP/2 PUSH – w „zwykłym” hostingu przeglądarka wysyła zapytanie do serwera kilka razy, zanim dostanie wszystkie informacje. W uproszczeniu mówiąc: HTTP/2 PUSH  „domyśla się”, o co zapyta przeglądarka i wysyła jednocześnie wszystko to, co potrzebne do wyświetlania strony. W dodatku przesyła wiele zasobów za jednym żądaniem, a to znaczne przyspieszenie,
  • DNS Anycast – pozwala na przechowywanie DNS w różnych lokalizacjach. W zależności od miejsca, z którego odbiorca wysyła zapytanie, odpowie mu ten serwer, który znajduje się najbliżej.
  • wersje PHP – podstawowa zasada jest taka, by posługiwać się najnowszym dostępnym oprogramowaniem. Jest najbezpieczniejsze i ma więcej funkcji. Jednak jeśli Twoja strona korzysta z wtyczek lub modułów, które potrzebują niższych jego wersji, idealny dostawca usług hostingowych daje Ci możliwość wyboru tej wersji interpretera, która zapewni Ci poprawne działanie strony. Sprawdź zatem, czy możesz zmieniać wersje PHP za pomocą jednego kliknięcia.
  • Poczta – limity są różne, ale dla Ciebie liczyć się będzie, ile maili jesteś w stanie wysłać na godzinę. Myśl przyszłościowo. Jeśli planujesz kampanie mailingowe albo zamierzasz prowadzić sklep internetowy, Twoja poczta będzie musiała wykonać naprawdę potężną robotę.

Po trzecie: obsługa

 cyber_Folks (jeden z czołowych dostawców usług hostingowych w Polsce) zapytał profesjonalnych twórców stron, co jest dla nich ważne przy wyborze hostingu. Dobry support był jedną z 3 najczęściej udzielanych odpowiedzi. Wszyscy potrzebujemy czasem wsparcia i to takiego, które mówi w „naszym” języku.

Co liczy się dla twórców stron?

 Jeśli nie lubisz wisieć na słuchawce w oczekiwaniu na połączenie z konsultantem, chcesz gwarancji, że osoba po drugiej stronie Cię zrozumie i oczekujesz realnej pomocy (w końcu nie musisz się znać na wszystkim). Sprawdź obsługę klienta, zanim kupisz hosting. Jak?

  • Poczytaj opinie – oczywiście – ale sprawdzaj, kto je pisze. Bierz pod uwagę wypowiedzi osób, które mają podobne oczekiwania do Twoich.
  • Miej na uwadze, że niektóre firmy wynagradzają swoim użytkownikom polecanie ich, dlatego podejdź do opinii z dystansem.
  • Zrób test: skontaktuj się z firmą, w której chcesz wykupić hosting i zadaj pytanie. Sprawdź, jak szybko odpowiadają i czy zależy im na rozwianiu Twoich wątpliwości. Zaszalej, zrób taki test kilka razy, o różnych porach. Ci najlepsi poproszą Cię o informację zwrotną i – jeśli ocenisz ich zbyt nisko – zareagują na Twoją opinię i będą chcieli ją poprawić. 

Upewnij się, że wsparcie techniczne jest dostępne całą dobę, dzięki temu razem z hostingiem zyskasz własną drużynę wsparcia IT. 

Wisienka na torcie 

Liderzy na rynku dadzą Ci serwer, na którym możesz automatycznie zainstalować wybrany CMS i bezpłatnym certyfikatem. 

Pomogą także w formalnościach, np. wygenerują dla Ciebie dokument polityki prywatności, podzielą się wiedzą i po prostu doradzą. Niektórzy operatorzy dostarczają narzędzia, które sprawdzają, co warto poprawić na Twojej stronie www - na przykład wskazują obrazki, w których brakuje opisu “alt” (bardzo ważnego dla pozycjonowania i dostępności witryny) itp.

Dobry hosting to zatem nie tylko miejsce na serwerze. To solidny partner, który pomoże Ci zarejestrować domenę, uruchomić stronę i zadbać o jej bezpieczeństwo oraz wydajność. Co więcej, może być dla Ciebie źródłem wiedzy, inspiracji, a nawet ułatwić Ci zwiększanie skuteczności biznesowej.

Checklista wyboru hostingu

Przy okazji współpracy z cyber_Folks mamy też dla Ciebie promocję. Hosting (www, WordPress, PrestaShop) kupisz 20% taniej z kodem GRAFMAG20.