Okładka artykułu Jak stworzyć kalendarz, który nie wyląduje w koszu? — Trzy składowe sukcesu
Artykuł sponsorowany

Jak stworzyć kalendarz, który nie wyląduje w koszu?

Trzy składowe sukcesu

0

Projektowanie kalendarzy reklamowych, to zadanie, z którym spotkał się prawdopodobnie każdy grafik. Od małych kalendarzyków w formie wizytówek, przez główki do gotowych kalendarzy, aż po w pełni autorskie kompozycje.

Z pewnością każdy z Was może przypomnieć sobie kilka ciekawych i całkowicie nietrafionych realizacji, które wyszły spod Waszej ręki, albo po prostu zobaczyliście je gdzieś… w koszu czy schowane głęboko w szafie.

Powodów może być kilka – słaba jakość projektu, kiepski pomysł lub niedostosowanie go do oczekiwań odbiorcy. W dzisiejszym tekście zastanowimy się jak przygotować taki kalendarz, który z dumą zdobić będzie biuro klienta, a przy okazji pełnić funkcję reklamową.

Poznaj swojego odbiorcę

Tworząc praktycznie każdy projekt w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad tym, kto będzie jego odbiorcą – co jest dla niego ważne, co go motywuje. Inaczej wyglądać będzie kalendarz, który zawisnąć ma w każdym pomieszczeniu korporacji, inaczej taki rozdawany na dużych wydarzeniach czy taki, który pełnić ma rolę czysto wizerunkową – budować więź naszego klienta z jego kontrahentem.

Na potrzeby firm bardzo często tworzy się kalendarze, w których na pierwszym planie zobaczyć możemy markę – poznać jej historię i asortyment. To ciekawa opcja do powieszenia w jej biurach, ale już zdecydowanie nieciekawa w przypadku takich, które rozdają chociażby przedstawiciele handlowi. Czasy, kiedy kalendarze ścienne były towarem deficytowym są już dawno za nami i aby zasłużyć na to, by zawisnąć na ścianie, musimy się nieco bardziej postarać.

Wyobraźmy sobie sytuację lekarza – w swojej poradni przyjmuje pacjentów i oczywiście masę przedstawicieli handlowych, z pewnością otrzyma sporo różnych kalendarzy – który z nich wybierze? Jak łatwo się domyślić, podczas wyboru dużą rolę będzie miała kwestia estetyczna – kalendarz z buteleczkami czy wielkim opakowaniem przegra z ciekawymi ilustracjami czy nawet zdjęciami (bo przecież wirusy mogą być piękne!).

Podczas tworzenia tego typu kalendarzy warto zwrócić uwagę na zamieszczanie logo czy informacji o firmie – nacisk na nie jest kuszący, ale może doprowadzić do tego, że kalendarz przegra „walkę” z produktem konkurencji. Sprawi, że potencjalny klient nie będzie chciał wieszać u siebie czegoś, co odbiera jako reklama. Znacznie lepiej postawić na wspomnienie o firmie w mniej inwazyjny sposób (za pomocą małego logo, które nie dominuje na projekcie). Ekspozycja reklamowa jest mniejsza, ale szansa na pojawienie się na ścianie znacznie wzrasta.

Warto zastanowić się także chwilę na tym jaki dokładnie format i rodzaj kalendarza wybrać.

  • Kalendarze trójdzielne i jednodzielne z gotowymi kalendariami sprawdzą się przede wszystkim w miejscach, gdzie aktualna data ma duże znaczenie (bo pozwalają na zaznaczenie dzisiejszego dnia).
  • Kalendarze spiralowane i listwowane będą natomiast lepszą opcją tam, gdzie kalendarz ma tylko przypominać o dacie, a jego ważniejszą rolą jest ta dekoracyjna.
  • Jeśli chcemy, aby nasz kalendarz zdobił biurko, a nie ścianę, warto sprawdzić ofertę biuwarów i kalendarzy biurkowych.

Bogatą ofertę różnych kalendarzy znajdziesz na przykład na stronie drukarni internetowej Chroma.pl.

Minimalizm zawsze wygrywa

Projektując kalendarze powinniśmy pamiętać, że ich celem jest zawiśnięcie na ścianie, albo postawienie na biurku – ale nie w jednym, a kilkudziesięciu czy nawet kilkuset różnych miejscach. W związku z tym warto, aby projekt pasował zarówno do bogatego w ozdoby salonu kosmetycznego, jak i jego minimalistycznej wersji pełnej betonu i drewna. Rozwiązaniem na tak postawiony problem zazwyczaj jest minimalizm – dobrze zastosowany zawsze będzie się bronić i dobrze prezentować na ścianie.

Największe pole do manewru pozostawiają nam wspomniane wcześniej kalendarze spiralowane i listowane, ponieważ mamy w ich przypadku pełną dowolność projektu na całej powierzchni zadruku. W przeciwieństwie do trójdzielnych i jednodzielnych, drukarnie po naszej stronie pozostawiają stworzenie kalendarium i całego układu. To oczywiście dodatkowa praca – pozwala jednak na osiągnięcie zdecydowanie ciekawszego wizualnie efektu.

Kalendarze jednodzielne i trójdzielne z gotowym kalendarium są dobrą opcją wtedy, gdy budżet na projekt jest mniejszy, a dodatkowo dla klienta ważne jest oznaczenie aktualnego dnia tygodnia.

Nietypowe wykończenie

Prostota i minimalizm nie oznaczają jednak, że nasze realizacje powinny być nudne czy bez wyrazu. Wizualnego „kopa” z pewnością doda wykorzystywanie uszlachetnień. Do naszego wyboru są folie i lakiery nakładane na całej powierzchni, lakiery wybiórcze (UV, Drip off, 3D) oraz – dla odważniejszych – złocenie i srebrzenie. Wykorzystanie ich w umiejętny sposób sprawi, że kalendarz pomimo minimalistycznego projektu będzie wywoływał zachwyt wśród klientów.

Maski lakieru wybiórczegoW dobraniu odpowiedniego uszlachetnienia z pewnością pomoże doświadczenie, nieocenione są jednak także wszelkiego rodzaju wzorniki. Dzięki nim zobaczyć można, jak w rzeczywistości prezentuje się wybrany rodzaj uszlachetnienia, a więc w ostatecznym rozrachunku - który efekt najbardziej przypomina ten, na którym Wam zależy. Drukarnia Chroma udostępniła dla klientów gotowe maski lakierowania, które mogą pomóc w przygotowaniu ciekawego projektu. Wszystko na stronie pomocy.

W tym sezonie kalendarzowym drukarnia internetowa Chroma.pl przygotowała ponadczasowy katalog, prezentujący wszystkie rodzaje kalendarzy z pełnym opisem technicznym i unikalną grafiką. Dodatkowo, udostępniła również wzory najbardziej popularnych kalendarzy. Zestaw trzech kalendarzy dostępny w wersji z logotypem Chroma oraz w wersji no name idealny do wykorzystania podczas prezentacji produktu lub jako prezent.

A jakie są Wasze recepty na dobre kalendarze?