Dobre darmowe fonty z polskimi znakami diakrytycznymi, to skarb, jaki przydaje się podczas projektowania każdemu grafikowi, szczególnie takiemu, który tworzy strony internetowe. W tym zestawieniu zamieszczam kolejną partię moich znalezisk.
Neutral Face
Nowoczesny i prosty font, który świetnie sprawdzi się w modnych, brutalistycznych projektach. Zawiera wersję zwykłą i pogrubioną.
Kolumbia
Pierwszy z trzech fontów, który powstał w ramach realizacji projektu Afiszuj się! za który odpowiedzialne są Sonia Jaszczyńska i Ania Wieluńska. „Kolumbia to szeryfowy krój tytułowy. Dobrze sprawdzi się do składu krótkich treści oraz jako typograficzna para dla Renesansu. Autorami kroju są Ania Wieluńska i Borys Kosmynka.”
Pobierz Uwaga - pobierasz pełną paczkę materiałów z „Afiszuj się!”
Renesans
Drugi z trzech fontów, który powstał w ramach realizacji projektu Afiszuj się! za który odpowiedzialne są Sonia Jaszczyńska i Ania Wieluńska. Renesans to ozdobny krój bezszeryfowy. Ma charakter displayowy – nadaje się do nagłówków, tytułów, na okładkę i plakat. Przeznaczony jest do używania w zestawie z naszym drugim krojem – Kolumbią. Jego autorami są Ania Wieluńska i Borys Kosmynka.
Pobierz Uwaga - pobierasz pełną paczkę materiałów z „Afiszuj się!”
Makkabi
Trzeci z trzech fontów, który powstał w ramach realizacji projektu Afiszuj się! za który odpowiedzialne są Sonia Jaszczyńska i Ania Wieluńska. „Makkabi to międzywojenny krój, który wykorzystywany był w dwóch warszawskich drukarniach (W. Spiegelsteina i drukarni Rekord). Zestaw znaków oryginału obejmował jedynie wersaliki (wielkie litery) w dużej punktacji i był na tyle ograniczony, że niektóre litery występujące w składzie musiały być zastępowane literami z innych krojów. [….] Krój ten znany jest z okładek książek Szczepana Twardocha („Król”, „Królestwo”), zaprojektowanych przez Rafała Kucharczuka. Równolegle do okładek powstawała też pierwsza wersja cyfrowego kroju Makkabi, autorstwa Filipa Tofila. Do publikacji na naszej stronie krój Filipa przygotowała Ania Wieluńska.”
Pobierz Uwaga - pobierasz pełną paczkę materiałów z „Afiszuj się!”
Trispace
Font, w którym wszystkie litery zajmują jedną z trzech wybranych przez projektantów szerokości (inspirowany fontami monospaced). Występuje w wersji klasycznej oraz w różnych wersjach szerokości dostępnych z poziomu variable font.
Space Grotesk
Jeden z moich ostatnich ulubieńców. Space Grotesk jest prosty, ale posiada kilka ciekawych wizualnie wyróżników (jak nietypowe „w” czy specyficzny ogonek przy „g”), które sprawiają, że całość wyróżnia się i świetnie pasuje do nowoczesnych projektów. Szczególnie takich z branży IT czy związanej z nowoczesnymi technologiami. Zawiera pięć różnych grubości.
Nerko One
Krój stylizowany na pismo odręczne za pomocą markera. Jego przyjazna forma sprawdzi się przy mniej poważnych realizacjach.
Castro
Klasyczny font szeryfowy. Zawiera wersję zwykłą i kursywę.
Texturina
Ciekawy, nietypowy font, który pomimo swojej charakterystycznej formy jest czytelny i wygląda całkiem dobrze zarówno w małym jak i w dużym stopniu pisma. Zawiera pełną gamę 9 grubości w wersji zwykłej i pochylonej, oraz variable font.
Big Shoulders Inline Dislay
Kolejny font z rodziny Big Shoulders. Ten konkretny składa się z równoległych linii. Zawiera 9 grubości.
Licencja fontów
Udostępnione w dzisiejszym zestawieniu fonty, przy których nie znajduje się inny zapis, podlegają licencji SIL Open Font License, która pozwala na darmowe wykorzystywanie zarówno w projektach komercyjnych jak i niekomercyjnych. Więcej o tej i innych licencjach przeczytacie w tym artykule.