Okładka artykułu Bydgoskie Dni Projektowe — Zapraszamy na święto designu już w najbliższy weekend!
Informacje prasowe

Bydgoskie Dni Projektowe

Zapraszamy na święto designu już w najbliższy weekend!

0

Bydgoszcz ponownie na trzy dni stanie się stolicą polskiego dizajnu! Po sukcesie zeszłorocznej edycji Bydgoskich Dni Projektowych, nadszedł czas na kontynuację! W dniach 6-8 października Młyny Rothera ponownie zaproszą miłośniczki i miłośników dizajnu na festiwalowe wydarzenia. Kuratorką Bydgoskich Dni Projektowych jest Beata Bochińska, wieloletnia prezeska kultowego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, a partnerem strategicznym wydarzenia jest Fundacja Bochińskich.

Bydgoskie Dni Projektowe mają charakter miejskiego festiwalu skierowanego do aktywnych mieszkańców miasta zainteresowanych poprawą i ulepszaniem jakości życia, między innymi dzięki dobremu projektowaniu. Festiwal skierowany jest także do profesjonalistów i profesjonalistek związanych z branżą projektową.

Zeszłoroczna edycja zgromadziła łącznie ponad 16 tysięcy gości. Młyny jako organizator wydarzenia rozumieją miastotwórczą rolę w rozwoju przemysłów kreatywnych, chcą zachęcić do współdziałania projektantów i użytkowników oraz poszerzyć odbiór doświadczeń sztuki projektowej poprzez wydarzenia kierowane do mieszkańców miasta. 

– Energia pierwszych Bydgoskich Dni Projektowych utwierdziła nas w przekonaniu, że warto budować miejski festiwal, który łączy to, co najlepsze w tradycji bydgoskiego wzornictwa z impulsami do lepszego projektowania naszego otoczenia tu i teraz. A to wszystko w atmosferze święta, które łączy pokolenia i przyciąga ludzi aktywnych i kreatywnych – mówi Sławomir Czarnecki, dyrektor Młynów Rothera.

Kuratorką wydarzenia ponownie została Beata Bochińska. Wieloletnia prezeska kultowego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, badaczka trendów stylistycznych, wykładowczyni studiów podyplomowych z zakresu Design Management, jurorka konkursów projektowych o globalnym zasięgu oraz autorka bestsellera Zacznij kochać dizajn, który zaktywizował setki tysięcy sympatyków polskiego wzornictwa lat 60/70. Pomysłodawczyni i kuratorka cyfrowego serwisu Dizajn na wynos. Prywatnie, wraz z mężem, kolekcjonerka wzornictwa przemysłowego zza żelaznej kurtyny. Beata Bochińska urodziła się w Bydgoszczy i jest absolwentką LO nr 1. 

– Budowanie programu festiwalu wymaga ode mnie namysłu i wyobraźni, ale przede wszystkim wrażliwości na to, co aktualnie dzieje się dookoła. Naszą uwagę pochłaniają tematy związane z nadchodzącą epoką, gdzie coraz więcej działań przejmie sztuczna inteligencja. Nie sposób się do tego obszaru nie odnieść na festiwalu związanym z obszarem ludzkiej kreatywności. Będziemy zatem pytali: o piękno sięgające korzeniami do doświadczeń poprzedników, ciągłość ludzkiej myśli projektowej i nie tylko – mówi Beata Bochińska, kuratorka festiwalu.

Tegoroczny program wydarzenia będzie zawierał zarówno prelekcje, jak i warsztaty. Nie zabraknie także aktywności dla dzieci. Punktem kulminacyjnym będzie oczywiście wystawa, która w tym roku wypełni piękną przestrzeń Spichrza Mącznego Młynów. Goście festiwalowi będą mogli także dzielić się inspiracjami, refleksjami i dobrą energią w przestrzeni chillout oraz w festiwalowej kawiarni. Bydgoskie Dni Projektowe podczas drugiej edycji zaskoczą także ścisłymi nawiązaniami do architektury i klimatu Bydgoszczy. 

Już teraz zachęcamy do zapoznania się z programem, sprawdzenia co ciekawego dla Was przygotowaliśmy i nastawienia się na moc pozytywnych wrażeń.  

Piątek, 6 października

| 12.00
Otwarcie festiwalu
Prezentacja programu, informacja o zwycięzcach zeszłorocznego challengu, zaproszenie do strefy gier, prezentacja aranżacji przygotowanych w konkursie „Piękna witryna” z informacją o trwającym plebiscycie

| 15.00
Sławomir Czarnecki
Przestańmy robić nowe rzeczy! Ciągłość w kulturze – spotkanie i sesja Q&A z uczestnikami
Szybciej, wyżej, mocniej – czy kultura musi nieustannie się rozwijać, zaskakiwać nowością, świeżością i kreatywnością? A może stabilność i powtarzalność kultury instytucjonalnej to odpowiednia propozycja na czasy, w których żyjemy? Porozmawiamy o ciągłości w kulturze, jej fundamentach i zaletach oraz presji rosnących wskaźników, która kulturze szkodzi.

| 16.00
Beata Bochińska
Ciągłość idei. Głupcze! – rozmowa z kuratorem wystawy Konradem Kulczyńskim – o ciągłości idei w projektowaniu wystawy w oparciu o inspiracje dziełami Wiesława Krysiaka / sesja Q&A z uczestnikami

Parafrazując wystąpienie amerykańskiego polityka odnosimy się do fundamentalnych wartości projektowania przez ludzi, dla ludzi.

Nie lubimy dużych zmian, budzą w nas niepokój. Jednocześnie kochamy nowości, coraz szybciej nudzimy się. Jak z tą sprzecznością radzą sobie współcześni projektanci nowych produktów, wnętrz i usług, wystaw? Czy ciągłość idei i oparta na niej tożsamość wspólnoty może być rozwiązaniem tego paradoksu?  Na spotkaniu z kuratorem wystawy „Oczarowanie” i w oparciu o konkretne przykłady rozwiązań, odniesiemy się do metod wpływania na ludzką wyobraźnię oraz rozwiązań stosowanych przez projektantów oraz Fundację Bochińskich.

| 17.00
Pitch inwestorski zespołu rozwijającego prototyp gry
Jako kontynuacja wyników hakatonu „Design challenge” zorganizowanego w poprzedniej edycji Bydgoskich Dni Projektowych zwycięskie zespoły udostępnią prototypy gier promujących polski dizajn, które zostaną przetestowane przez uczestników festiwalu, a wnioski pozyskane przez ich twórców pozwolą na przygotowanie prototypu funkcjonalnego dla potencjalnych producentów gier, dzięki czemu zwycięskie projekty będą mogły trafić na rynek. Promocji prototypów wobec potencjalnych inwestorów posłuży spotkanie w formule „pitch inwestorski” dla zespołów rozwijających prototypy gier, przygotowane ze wsparciem partnera FRSI.

Sobota, 7 października 2023

| 12.00-13.00
Sylwia Mularczyk
Opowiadanie historii – storytelling w projektowaniu wystaw interaktywnych, sesja Q&A z uczestnikami
Czy każdy z nas jest gawędziarzem? Jak ważne w projektowaniu wystaw jest zbudowanie dobrej opowieści? Projektowanie to opowiadanie historii – powiedziała kiedyś Ellen Lupton.

| 12.00-14.00
Małgorzata Minta
Design ze smakiem
Smak to jeden z naszych najsilniejszych zmysłów. To on wiąże się z budowaniem wspomnień, ale też jest jedną z formą stanowienia naszej odrębności i indywidualności. Każdy z nas czuje podobne smaki nieco inaczej, każdy lubi inne. Ale rzadko pochylamy się nad tym zmysłem bardziej, niż mówiąc „to jest pyszne”. Podczas warsztatów wykażemy powiązanie smaków z innymi zmysłami, ale też wieź między smakiem, teksturami, kolorami.

| 12.00-14.00
Beata Palikot-Borowska
Warsztaty kreatywne – projektowanie przez dotyk
Spotkanie się z różną materią, znana i nieznaną, możliwość czynnego interaktywnego udziału, doświadczania, w formach umożliwiających poszerzenie wiedzy oraz zdobycia kompetencji w dziedzinie projektowania i wytwarzania. Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy oraz zdobycie kompetencji w dziedzinie projektowania przez dotyk, doświadczanie i wykonanie pracy – obiektu z materiałów zastanych na warsztatach. Warsztat ukierunkowany na pracę z różnymi „materiałami”, która uruchomi zmysł dotyku.

| 14.00-16.00
Konrad Kulczyński
Malarstwo świetlne („light-painting”) w animacji poklatkowej
Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestników z zagadnieniem animacji poklatkowej, oraz zagadnienia faz ruchu niezbędnych do tworzenia animacji poklatkowych. Przeprowadzenie eksperymentów wizualno-ruchowych, z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł światła, w celu stworzenia krótkich, animowanych form video. Zachęcenie uczestniczek i uczestników do tworzenia własnych filmów animowanych, również przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi oraz oprogramowania.

| 14.00-16.00
Olo Walicki
Sound design – jak zaprojektować atmosferę lub środowisko dźwiękowe – dzień 1
W moich warsztatach odniosę się do ciągłości w pracy z dźwiękiem poprzez nawiązanie do historii muzyki, rozwoju jej na przestrzeni wieków oraz budowy instrumentów. Poruszę także genezę powstawania fali dźwiękowej i kreatywnej pracy nad wartością pasma dźwiękowego, jej zastosowaniu w kompozycji muzycznej, aranżacji jak i szeroko pojętej produkcji dźwiękowej. Najchętniej warsztaty kierowałbym do młodych twórców wszystkich dziedzin artystycznych. Zarówno muzyków jak i twórców wizualnych, video, związanych z literaturą, teatrem czy innymi autorskimi formami wypowiedzi artystycznej. Grupa osób między 20 tym a 30 tym rokiem życia – bardzo około. Poprzez przybliżenie i obnażenie sposobów zawiadywania dźwiękiem w procesie powstawania „dzieła artystycznego” – (muzycznego, teatralnego, innych), chciałbym zaprezentować jak bardzo wspólna i uniwersalna jest tkanka budowy, wartości a nawet terminologii dla poszczególnych dyscyplin wypowiedzi artystycznej. Jako twórcy stanowimy jedność, mamy wspólny cel i zbieżne intencje. Interdyscyplinarność nie dzieli nas, jest wręcz przeciwnie – inspiruje nas wzajemnie, pobudza naszą wyobraźnię i wyczula zmysły.
Warsztaty są dwudniowe – wymagana obecność na całości (sobota 07.10 i niedziela 08.10).

| 14.00-15.00
Anna Triebwasser
Mam już logo – co z nim zrobić?
Podczas 1. edycji BDP rozmawialiśmy o tym, jak zabrać się za zlecenie projektu logo. W tym roku – pociągniemy temat dalej na przykładzie identyfikacji wizualnej Młynów Rothera. Jak poradzić sobie z używaniem logo bez grafika na pokładzie? Czy bezpłatne aplikacje mogą w tym pomóc? Kiedy radzić sobie samemu, a kiedy zdać się na profesjonalistów? Zastanówmy się wspólnie!

| 15.00-16.00
Michał Racław
Scan 3D nowy sposób na renowację i odbudowę
Dynamiczne zmiany klimatu powodują, że zarówno obiekty architektoniczne jak i użyteczności publicznej ulegają procesom niszczenia. Dzięki wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu zespół wdraża odpowiednie działania i wychodzi naprzeciw potrzebie utrzymania budynków w dobrym stanie. Ciągłe doskonalenie umożliwia nam korzystanie z nowych rozwiązań do pomiarów infrastruktury podziemnej i badań spękań budynków. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane rozwiązania, które wykorzystujemy by zabezpieczyć dziedzictwo kulturowe przed nieuchronnymi zmianami. Podczas sesji Q&A nasz specjalista odpowie na wszystkie nurtujące gości pytania. Celem spotkania jest zapoznanie gości Bydgoskich Dni Projektowych z możliwościami płynącymi ze skanowania 3D, pomiaru georadarem oraz fotogrametrii do odtwarzania modeli budynków, na podstawie, których można uzyskać dokumentację potrzebną do odbudowy lub renowacji zniszczonych obiektów.

| 15.00-17.00
Polska marka oświetleniowa KASPA – sponsor festiwalu i partner wystawy
Rozmowy o projektowaniu: Wykorzystanie ciągłości idei i doświadczeń w pracy projektanta. Spotkanie dedykowane profesjonalistom (architekci, projektanci).

| 16.00-17.00
Beata Bochińska
„Prysły zmysły” – moderowana rozmowa z prowadzącymi warsztaty na temat ciągłości w projektowaniu zmysłów

Niedziela, 8 października 2023 r.

| 12.00 – 14.00
Polska marka oświetleniowa KASPA – sponsor festiwalu i partner wystawy
Rozmowy o projektowaniu: Wykorzystanie ciągłości idei i doświadczeń w pracy projektanta. Spotkanie dedykowane profesjonalistom (architekci, projektanci)

| 12.00-14.00
Małgorzata Minta
Design ze smakiem
Smak to jeden z naszych najsilniejszych zmysłów. To on wiąże się z budowaniem wspomnień, ale też jest jedną z formą stanowienia naszej odrębności i indywidualności. Każdy z nas czuje podobne smaki nieco inaczej, każdy lubi inne. Ale rzadko pochylamy się nad tym zmysłem bardziej, niż mówiąc „to jest pyszne”. Podczas warsztatów wykażemy powiązanie smaków z innymi zmysłami, ale też wieź między smakiem, teksturami, kolorami.

| 12.00-14.00
Beata Palikot-Borowska
Warsztaty kreatywne – projektowanie przez dotyk
Spotkanie się z różną materią, znana i nieznaną, możliwość czynnego interaktywnego udziału, doświadczania, w formach umożliwiających poszerzenie wiedzy oraz zdobycia kompetencji w dziedzinie projektowania i wytwarzania. Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy oraz zdobycie kompetencji w dziedzinie projektowania przez dotyk, doświadczanie i wykonanie pracy – obiektu z materiałów zastanych na warsztatach. Warsztat ukierunkowany na pracę z różnymi „materiałami”, która uruchomi zmysł dotyku.  

| 12.00-14.00
Konrad Kulczyński
Malarstwo świetlne („light-painting”) w animacji poklatkowej
Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestników z zagadnieniem animacji poklatkowej, oraz zagadnienia faz ruchu niezbędnych do tworzenia animacji poklatkowych. Przeprowadzenie eksperymentów wizualno-ruchowych, z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł światła, w celu stworzenia krótkich, animowanych form video. Zachęcenie uczestniczek i uczestników do tworzenia własnych filmów animowanych, również przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi oraz oprogramowania.

| 12.00-14.00
Olo Walicki
Sound design – jak zaprojektować atmosferę lub środowisko dźwiękowe – dzień 2
W moich warsztatach odniosę się do ciągłości w pracy z dźwiękiem poprzez nawiązanie do historii muzyki, rozwoju jej na przestrzeni wieków oraz budowy instrumentów. Poruszę także genezę powstawania fali dźwiękowej i kreatywnej pracy nad wartością pasma dźwiękowego, jej zastosowaniu w kompozycji muzycznej, aranżacji jak i szeroko pojętej produkcji dźwiękowej. Najchętniej warsztaty kierowałbym do młodych twórców wszystkich dziedzin artystycznych. Zarówno muzyków jak i twórców wizualnych, video, związanych z literaturą, teatrem czy innymi autorskimi formami wypowiedzi artystycznej. Grupa osób między 20 tym a 30 tym rokiem życia – bardzo około. Poprzez przybliżenie i obnażenie sposobów zawiadywania dźwiękiem w procesie powstawania „dzieła artystycznego” – (muzycznego, teatralnego, innych), chciałbym zaprezentować jak bardzo wspólna i uniwersalna jest tkanka budowy, wartości a nawet terminologii dla poszczególnych dyscyplin wypowiedzi artystycznej. Jako twórcy stanowimy jedność, mamy wspólny cel i zbieżne intencje. Interdyscyplinarność nie dzieli nas, jest wręcz przeciwnie – inspiruje nas wzajemnie, pobudza naszą wyobraźnię i wyczula zmysły.

Warsztaty są dwudniowe – wymagana obecność na całości (07 i 08 października). Obowiązują zapisy na 7 października.

| 15.00-16.30
moderuje Jarosław Bochiński
Ciągłość projektowania w czasach sztucznej inteligencji (SI) – szanse, zagrożenia, dzisiejsza praktyka
uczestnicy: organizator festiwalu, zaproszeni prowadzący warsztaty, kurator wystawy, kuratorka festiwalu, wybrani partnerzy

Prowadzący zaprasza do dyskusji osoby współtworzące festiwal, które jednocześnie są przedstawicielami biznesu kreatywnego oraz publiczność jako odbiorców sztuki. Postaramy się wspólnie sporządzić scenariusze rozwoju i wpływu sztucznej inteligencji na branżę związaną z kulturą. Spróbujemy odnieść się do kwestii percepcji dzieł sztuki powstałych w wyniku zastosowania AI, ich interpretacji oraz wartościowania.  Zastanowimy się nad tym jakich narzędzi i metodyki będą wymagały takie działania. W najbliższym czasie odczujemy wpływ AI na sposób pracy poszczególnych twórców, procesy działania partnerów i instytucji. Kwestia praw autorskich i ich interpretacji otworzy nowe możliwości współtworzenia dzieł i ich dystrybucji co znacząco zmieni rynek sztuki. Moderowane spotkanie z wieloma ekspertami pozwoli na swego rodzaju foresight odnoszący się do tematu sztucznej inteligencji, który z dnia na dzień stał się naszą prawdziwą rzeczywistością. 

Sobota - niedziela, 12.00-20.00

Zabawcie się w młodych projektantów!

Zapraszamy dzieci i ich opiekunów do Strefy, w której przez cały czas trwania Bydgoskich Dni Projektowych będzie można wziąć udział w warsztatach, poeksperymentować i spędzić kreatywnie czas!

  • W Kuchni projektowej 2D ugotujemy nie obiad, a projekt! Połączymy kolory, kształty, formy i materiały ze sobą, żeby stworzyć idealny wzór.
  • Modelarnia 3D z Waszą pomocą stanie się przestronną i ciekawą bajkową przestrzenią – idealną do kreatywnego spędzania czasu! Dzięki przygotowanym szablonom stworzymy wspólnie model przestrzeni.
  • Do Majstrowni prototypów zaprosimy też dorosłych, do wspólnej kreatywnej pracy w grupach – będą na Was czekały pudła z gadżetami do wspólnego eksperymentowania! W tej strefie będą również prowadzone zabawy dla całych rodzin, takie jak gra planszowa, koło fortuny, wielkie kręgle.

Oczywiście nie zabraknie też Gier planszowych; to doskonały sposób na wspólne spędzenie czasu z rodziną. Integrują, uczą planowania, a co najważniejsze – pokazują, że, aby wygrać, należy postępować fair. Poznamy najpopularniejsze rodzaje gier, takie jak memory czy kółko i krzyżyk, a także podstawowe zasady ich projektowania i tworzenia. W trakcie warsztatów stworzycie własne gry w oparciu o wasze pomysły! Pomyślimy nad zasadami, przeszkodami i nagrodami. Zastanowimy się, jak mogą wyglądać plansze i pionki, a także zaprojektujemy opakowanie.

Wystawa Oczarowanie

kurator: Konrad Kulczyński

Otwarcie wystawy i oprowadzanie kuratorskie – 6 października, godz. 13.00

Wystawę stacjonarnie zwiedzać będzie można w Młynach do 31.01.2024 r.

Kuratorska wystawa Konrada Kulczyńskiego odnosi się do twórczości Wiesława Krysiaka, bydgoskiego artysty i projektanta szkła, który w swej twórczości wykorzystywał efekty świetlne i znał ich siłę oddziaływania na widzów. Prezentacja fizyczna eksponowana w przestrzeni Młynów twórczo rozwija wątki, które pojawiły się w projektach i realizacjach artysty, szczególnie zrealizowanych witraży oraz odnalezionych i nieznanych wcześniej projektów tego twórcy.

Tytułowe “Oczarowanie” jest hasłem – klamrą, odnoszącą się do kwestii masowej wyobraźni, która na przestrzeni dziejów była sferą, na którą, między innymi, twórcy próbowali wpływać projektując przedmioty użytkowe, dzieła sztuki, fotografię, filmy.

Wyobrażenia ludzi kształtują często zaawansowane technologie wykorzystujące medium, jakim jest “światło”, które w ramach wydarzenia będzie przedmiotem eksploracji. Zjawisko wykorzystywania efektów powodujących zachwyt i uwodzących widzów zaobserwował i wykorzystuje filmowiec, a jednocześnie kurator w swojej wystawie odnosząc się pośrednio do oczarowania, jakie chciał osiągnąć Wiesław Krysiak projektując i wykorzystując właściwości szkła.

Zderzenie obydwu temperamentów i wizji twórców stanowi dodaną wartość wydarzenia.

Wystawa nawiązuje do naturalnej podatności na ulotne i subiektywne doświadczenia wizualne, które wpływają na nasze emocje. Treść wystawy odnosi się do wybranych przez kuratora technologii, które umożliwiają stymulowanie tych doświadczeń wizualnych w celu wzbudzenia w odbiorcach konkretnych emocji, jak również postaw społecznych, politycznych i konsumenckich.

Wystawa stacjonarna jest uzupełniona pełnowymiarową wystawą cyfrową, która zawiera treści związane zarówno z tematyką wystawy oraz pracami artysty, które stanowią inspirację dla kuratora. Dzięki temu uzupełnieniu wydarzenie ma charakter hybrydowy.

Partnerem wystawy jest KASPA

Konrad Kulczyński – Twórca wizualny. Autor filmów animowanych (w duecie “AnimOko”, wspólnie z Artystką Grażyną Rigall), dokumentalnych, artystycznych, eksperymentalnych, teledysków oraz wielu filmów promocyjnych i reklamowych, montażysta, fotograf. Ukończył filologię angielską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Studium Montażu filmowego w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi własne studio produkcyjne „Kulczyński Filmlab” (www.k-filmlab.com) w Sopocie, w siedzibie Goyki3 Art Inkubator. Stale współpracuje z wieloma trójmiejskimi fundacjami działającymi w obszarze kultury oraz instytucjami kultury, m.in..: Fundacja Bochińskich, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie, Gdynia Design Days, Nowe Idzie od Morza, Fundacja Palma.

To może Cię zainteresować