Okładka artykułu Sposób na tańszy pakiet Adobe Creative Cloud — Kilka porad i odpowiedzi na często pojawiające się pytania
Poradniki

Sposób na tańszy pakiet Adobe Creative Cloud

Kilka porad i odpowiedzi na często pojawiające się pytania

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Projektujesz, wykorzystując programy pakietu Adobe? Korzystasz z subskrypcji Creative Cloud w pełnej cenie, a może myślisz o przejściu na tę wersję z klasycznego „pudełka”? Jeśli tak, to dobrze się składa, bo listopad, to jeden z najlepszych momentów, aby to zrobić (chociaż ptaszki ćwierkają, że da się i przez cały rok). 

W tym artykule podzielę się z Tobą kilkoma poradami, dzięki którym będziesz w stanie znacząco zmniejszyć koszt zakupu oprogramowania od Adobe. Na końcu tekstu znajdziesz też kilka odpowiedzi na najczęściej przewijające się pytania związane z samą subskrypcją. 

Moją przygodę z pakietem Creative Cloud rozpoczęłam od opłaconej za pieniądze z dotacji na założenie działalności gospodarczej rocznej licencji, którą później przedłużałam za rok z góry. Licencja kończyła mi się zawsze w maju, więc kiedy rok po roku pojawiały się informacje o promocji na czarny piątek - po prostu cicho płakałam w poduszkę i dzielnie opłacałam licencję, kiedy przychodził na to czas, ciesząc się, że płacąc z góry, jest trochę taniej. 

Z biegiem czasu coraz częściej trafiałam na opowieści znajomych (i nieznajomych) z branży, którzy z sukcesem kupowali tańszą wersję Adobe Creative Cloud. Zachęcona i z podejściem, że przecież nic nie ryzykuję, postanowiłam, że napiszę na czat i spróbuję wynegocjować podobną ofertę dla siebie.

Moje umiejętności w tym zakresie są raczej nikłe, a jednak udało się. Po krótkiej rozmowie konsultant zaproponował mi skorzystanie ze zniżki na Black Friday, która obniżyła koszt mojego abonamentu z około 65 Euro do 29 Euro w połowie trwania abonamentu. Przeszłam wtedy na rozliczenie miesięczne, a zwrot zapłaconego z góry zobowiązania mógł pokryć koszty opłacania programu przez cały następny rok. Podzieliłam się wtedy z czytelnikami na Facebooku tą informacją i z tego co wiem, z podobnej akcji skorzystało znacznie więcej osób. 

To było trzy lata temu. Obecnie przedłużanie abonamentu na Adobe Creative Cloud w niższej cenie nie jest już takie proste. Pomimo tego wielu z nas (w tym także mi), wciąż się to udaje. Jak to zrobić i ile można oszczędzić?

O jakiej zniżce może być mowa?

W ciągu ostatnich kilku lat zniżki, jakie oferowało Adobe swoim klientom, sięgały zazwyczaj około 40%, pozwalając na zakup pełnego pakietu aplikacji w cenie 29 Euro, czyli 150 zł. Obecnie jednak trwająca z okazji czarnego piątku promocja to jedynie 20% zniżki, czyli 49 Euro. To i tak lepiej niż pełna cena, ale jednak nieco więcej niż wcześniej obowiązująca promocja. Dodatkowo oferta w teorii dedykowana jest jedynie nowym użytkownikom.

Skąd więc te wszystkie opowieści o niższych cenach? Z kontaktu z konsultantem. Możliwość tą znajdziesz w zakładce „Support” poniżej nagłówka „Skontaktuj się z nami”. Po kliknięciu otworzy Ci się okienko z czatem, który umożliwi Ci rozmowę (w języku angielskim). Po tego typu negocjacjach bardzo często można uzyskać ciekawe oferty. Zdecydowana większość osób otrzymuje propozycję 29 Euro, są jednak nieliczni, którym udało się wynegocjować 22 lub nawet 14 Euro za pełen pakiet. Wszystko zależy od Twojej charyzmy i argumentów, jakich użyjesz. Czego warto spróbować?

Metoda na „za drogo mi”

Najprostszym sposobem na wynegocjowanie niższej stawki i pierwszym krokiem, który warto spróbować, jest z pewnością zwykłe zapytanie o to, czy konsultant jest w stanie zaproponować Ci niższą stawkę lub pozwolić na przejście na aktualnie trwającą promocję (pojawiają się one przez cały rok, nie tylko przy okazji czarnego piątku). Warto w tym wypadku powołać się na chwilowy spadek obrotów, albo po prostu powiedzieć, że koszty zakupu nie są współmierne do zysków płynących z korzystania z pakietu.

Obecna sytuacja epidemiologiczna negatywnie odbiła się na ilości zleceń niektórych osób z naszej branży - według ankiety, którą przeprowadzamy, odczuło je prawie 40% uczestników (zbieramy jeszcze odpowiedzi, więc jeśli masz 10 minut - gorąco zapraszam!). Dlatego jeśli i Ty cierpisz z tego powodu, może to być całkiem dobry i prawdziwy argument. 

Większość osób, które próbowały z tą metodą, kończy na 29 Euro za pakiet.

Metoda na Affinity

Innym sposobem, który podobno działa jak marzenie jest sugestia przejścia na alternatywne oprogramowanie przy równoczesnym porównaniu ich cen. Mowa tutaj o pakiecie Affinity, w którym jedna aplikacja kosztuje 240 zł (a uzyskujemy na niego licencję dożywotnią). Nikt oczywiście nie będzie wnikać, czy mówisz na serio, ani tym bardziej w to czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się korzystać z oprogramowania tej firmy. 

Osoby, które przyznają się do użycia tego argumentu, zazwyczaj chwalą się lepszymi wynikami w granicach 14 - 22 Euro za pakiet.

Jedno „nie” jeszcze nic nie znaczy

Próbując wynegocjować sobie preferencyjną stawkę, musisz zrozumieć, że po drugiej stronie także są ludzie. Jedni będą mieć lepszy humor, inni gorszy. Jak pokazuje moje doświadczenie, wynikające z własnych prób i obserwacji prób innych (na przykład osób na naszej grupie), Adobe nie ma szczególnie sztywno ustalonych wytycznych na temat tego komu oferować zniżkę, a komu kategorycznie odmówić. W związku z tym warto próbować - nie tylko raz. 

W poprzednich latach w moim przypadku kończyło się to momentalną ofertą lepszych warunków. W tym roku było inaczej - pierwsza rozmowa skończyła się szybkim „nie mamy żadnych promocji”, druga informacją, że lepiej niż 20% się po prostu nie da. Z racji tego, że mój pakiet kończył się za kilka dni, zostałam jednak przekierowana do działu utrzymania klientów i tam rozmowa była już całkiem inna. Wystarczyło kilka słów, szybka „konsultacja” pracownika Adobe z zespołem i otrzymałam ofertę opiewającą na 29 dolarów. 

Dla stałych czy dla nowych klientów?

Teoretycznie wszystkie promocje, jakie pojawiają się na stronie Adobe, to promocje dedykowane nowym użytkownikom, jednak jak pokazuje praktyka - stali także są w stanie przedłużyć abonament na dobrych warunkach, konieczna będzie jednak rozmowa na czacie.

Czy da się jeszcze taniej?

Prawdopodobnie nie, chociaż jeśli dobrze poszukasz, to znajdziesz oferty na Allegro czy innych stronach internetowych opiewające na znacznie niższe kwoty. Zazwyczaj są to jednak licencje nabyte nielegalnie - opłacone kradzionymi kartami kredytowymi czy wykorzystujące inne tricki, które nie są zgodne z prawem lub etyką. Sama trzymam się od takich ofert z daleka i Tobie sugeruję to samo. 150 zł miesięcznie za oprogramowanie, na którym opieramy całą naszą pracę, to nie majątek, warto wspierać jego twórców, a nie osoby żerujące na jego nielegalnym udostępnianiu. 

Po czym poznasz legalne oprogramowanie? Pakiet Creative Cloud jest na stałe powiązany kontem oraz innymi rozwiązaniami firmy. Wraz z pakietem otrzymujesz dostęp do Behance w wersji premium, Adobe Portfolio, Adobe Fonts oraz miejsce w chmurze. Dodatkowo nie spotkałam się z firmą (poza oficjalnym sklepem Adobe), która sprzedaje indywidualne pakiety. Jeśli w ofercie, którą kupujesz, brakuje któregoś z tych rozwiązań, prawdopodobnie coś jest z nią nie tak.

Licencja indywidualna czy firmowa?

Licencja indywidualna pozwala na wykorzystywanie jej w pracy komercyjnej, możesz także wystawić na nią fakturę (ja korzystam właśnie z tej wersji). Licencja dla firm oferuje po prostu więcej rozwiązań, które usprawnią pracę jeśli w ramach jednej organizacji współpracuje ze sobą więcej projektantów. Dzięki jej możliwościom można lepiej zarządzać licencjami czy korzystać z jednego konta Adobe Stock. Niestety z tego co wiem - znacznie trudniej uzyskać zniżki na ten rodzaj pakietu.

A Ty, z jakiej wersji oprogramowania Adobe korzystasz? Udało Ci się zakupić Creative Cloud w promocji? A może stawiasz na zupełnie inne narzędzia?

To może Cię zainteresować