Okładka artykułu Podręcznik projektantów logo — Gareth Hardy – recenzja
Recenzje

Podręcznik projektantów logo

Gareth Hardy – recenzja

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Internetowy magazyn Smashing Magazine to już ikona wśród stron tego typu. Jego załoga od pewnego czasu zajmuje się także pisaniem książek. Jedną z nich jest niedawno przeczytany przeze mnie Podręcznik projektantów logo, którego autorem jest Gareth Hardy. Jak sama nazwa wskazuje, książka omawia zagadnienia związane z projektowaniem logo. Jej polską wersję zawdzięczamy wydawnictwu Helion.

Pierwsze wrażenie

Mówi się, że nie wolno oceniać książki po okładce… zajmując się projektowaniem, jednak nie powinniśmy się z tym godzić. Wygląd książki (nie tylko jej okładki), szczególnie w pozycjach kierowanych do grafików powinien być dobrze opracowany. Wydawca Podręcznika projektantów logo musi mieć podobne zdanie, ponieważ książka zaprojektowana jest z rozmysłem i dokładnością. Kolorowe strony, dobrej jakości papier oraz konsekwencja użytych styli, sprawiają wrażenie profesjonalizmu i pozwalają czytelnikowi wierzyć, że zawartość merytoryczna książki będzie na tym samym poziomie. Wrażenie, jakie wywiera książka nie jest tak dobre, jak w przypadku Abduzeedo. Inspirujący przewodnik po świecie grafiki. Fábio Sasso, ale zważając na inny charakter pozycji – nie można tego wymagać.

Czego dowiemy się z książki?

Książka podzielona jest na trzy części Potęga logo, opisującej teoretyczne zagadnienia związane z projektowaniem znaku graficznego, Projektowanie logo, zawierającej praktyczne wskazówki na temat metodyki pracy oraz Galeria, która jest zbiorem najciekawszych prac, które mogą i powinny stanowić wzór.

Okładka książki
Okładka książki

Potęga logo

Potęga logo, to część poświęcona teoretycznemu wprowadzeniu czytelnika w świat projektowania. Zawiera ona trzy rozbudowane rozdziały:

Logo

Odpowiada na pytanie czym ono jest oraz kto i gdzie je wykorzystuje. Rozdział ten jest dobrym wprowadzeniem czytelnika w tematykę książki, ponieważ uświadamia nas o jego wadze i zachęca do dalszej lektury.

02 - Podrecznik projektantow logo, Gareth Hardy - recenzja

Rodzaje logo

Rozdział ten zawiera listę rodzajów logo, jakie występują w praktyce wraz opisami ich zastosowania oraz ilustracjami. Do każdej z kategorii autor przyporządkowuje dziedziny, do jakich pasują najlepiej.

Pośród tych mniej znanych znajdują się także te najbardziej popularne, min: Nike, Apple czy Monopoly. Autor na ich przykładzie pokazuje mocne strony danego podejścia. Możemy znaleźć także ciekawostki na temat najbardziej znanych kreacji marek.

Jest to bardzo przydatny, szczególnie dla osób początkujących.

Klucz do sukcesu

W rozdziale zatytułowanym Klucz do sukcesu autor opisuje cechy idealnego logo. Dołącza do niego także wskazówki, jak je osiągnąć.

Wyjątkowe logo GENIUS zaprojektowane przez Jana Zabranskiego, jako przykład oryginalnego rozwiązania.
Wyjątkowe logo GENIUS zaprojektowane przez Jana Zabranskiego, jako przykład oryginalnego rozwiązania.

Pozytywną cechą książki jest to, że nie skupia się ona tylko na teorii, ani też tylko na praktyce. Treści w niej zawarte, to doskonałe połączenie obu tych dziedzin. Wszystko dopełnia jeszcze duża ilość dobrze dobranych przykładów.

Projektowanie logo

Gdy skończymy z teorią, czas na wskazówki dotyczące praktycznego podejścia. Znajdziemy je właśnie w części zatytułowanej Projektowanie logo. Każdy z jej rozdziałów opowiada o zagadnieniach związanych z tworzeniem znaku graficznego. Opisane są one w porządku chronologicznym – zaczynamy od kontaktów z klientem, przechodzimy przez proces projektowania i kończymy na wprowadzaniu poprawek.

Komunikacja z klientem

To rozdział, który przyda się wielu początkującym projektantom. Uczy on podstawowych zasad komunikacji z klientem i nasuwa rozwiązania typowych w naszym świecie problemów – na przykład określenia budżetu. Teoretyczny opis zawarty w pierwszej części rozdziału bardzo dobrze dopełnia jego druga część, która zawiera praktyczny przykład briefu.

Obszerny rozdział dotyczący komunikacji z klientem
Obszerny rozdział dotyczący komunikacji z klientem
Przeprowadzania badań przygotowawczych

To kolejny unikalny rozdział tej książki. W większości dostępnych, polskich pozycji (w tym na przykład Logo Design Love) dowiadujemy się jedynie, że badania rynku są ważne i należy je przeprowadzać. Tutaj, oprócz ogólnikowych stwierdzeń uczymy się jak to zrobić, jakie opcje mamy do wyboru i jak wybrać najlepszą z nich.

Tworzenie koncepcji logo

To najbardziej wtórny, ale także przydatny rozdział. Opowiada on o często poruszanym temacie procesu projektowania – od czego zacząć, jak rozwinąć kreatywność, gdzie szukać inspiracji i co robić, żeby nie inspirować się za bardzo.

Opis projektowania zaprezentowany przez Hardy’ego to jedna z możliwych dróg i na pewno warto ją poznać. Podobnie jak reszta książki – i on opisany jest dokładnie, z zachowaniem dbałości o szczegóły.

Proces projektowania logo
Proces projektowania logo
Przenoszenie pomysłów na ekran

Jedyny z rozdziałów, którego nie przeczytałam w całości… Opis działania opisany przez autora jest tak szczegółowy, że czytanie go może być naprawdę męczące dla osoby mającej doświadczenie z programem Illustrator. Nie jest to jednak minus książki – rozdział można bowiem bez problemu opuścić, początkujący dostają za to dokładny plan, jak działać.

Tworzenie logo z rysunku
Tworzenie logo z rysunku
Sięganie po typografię

W żadnej z książek traktujących o projektowaniu nie może zabraknąć kilku słów na temat typografii. Mamy je także tutaj. Oprócz standardowych opisów najczęściej spotykanych pojęć, w Podręczniku projektowania logo… możemy znaleźć także wskazówki, które odnoszą się do użycia typografii właśnie w tej dziedzinie.

Dobieranie typografii w logo
Dobieranie typografii w logo
Eksperymentowanie z układem

W tym rozdziale, korzystając z przykładowego projektu logo, autor omawia możliwe sposoby ułożenia tekstu oraz symbolu. Jak zwykle- do przykładów dodany jest opis, w którym Hardy wymienia ich wady oraz zalety.

Rozważania nad kolorem

To kolejny, niezbyt często spotykany rozdział. Zawarte są w nim informacje na temat kolorów. Autor analizuje psychologię koloru, uczy o schematach dobierania ich oraz podstawowych informacji o paletach barw.

Koło barw w książce
Koło barw w książce
Przedstawianie projektów klientowi

Nasze idealne i zgodne z wymogami opisanymi w książce logo jest już gotowe. Pozostało je sprzedać. Autor książki także nie zostawia nas z tym samych. W rozdziale zatytułowanym Przedstawianie projektów klientowi, opisane zostały dobre praktyki prezentacji swojej pracy. Oprócz tego, autor wskazuje rozwiązania często spotykanych problemów, min.: Jak radzić sobie z informacjami zwrotnymi od klienta?, Jak reagować na propozycje poprawek?, Co robić z niewykorzystanymi pomysłami?

Prezentowanie logo
Prezentowanie logo
Przygotowywanie plików źródłowych

Po zaakceptowaniu pracy musimy dostarczyć projekt klientowi. W tym rozdziale autor uczy co należy zrobić, aby i ten etap przebiegł pomyślnie.

Poprawianie ścieżek
Poprawianie ścieżek
Ustalanie zasad używania logo

W tym rozdziale poznajemy podstawy tworzenia księgi znaku. Jak zwykle wszystko opatrzone jest ilustracjami.

Unikanie powszechnych błędów w logo

Na koniec – wisienka na torcie, czyli rozdział, który przyda się pewnie każdemu. Zawiera on listę najczęściej spotykanych błędów pojawiających się podczas projektowania logo oraz informację co robić, żeby tego nie zrobić.

Galeria

I dobrnęliśmy… przebyliśmy długa drogę ucząc się zasad oraz sposobów ich używania. Kolejna część książki zawiera znacznie przyjemniejszą zawartość. Na prawie 100 kolorowo ilustrowanych stronach znajdują się wyróżnione przez autora logo, podzielone na kategorie do których należą. Tak pokaźna lista świetnych prac może być dobrym sposobem na pobudzenie inspiracji oraz zapału do dalszej pracy.

Poniżej przedstawiam kilka z nich.

11 - Podrecznik projektantow logo, Gareth Hardy - recenzja12 - Podrecznik projektantow logo, Gareth Hardy - recenzja13 - Podrecznik projektantow logo, Gareth Hardy - recenzja14 - Podrecznik projektantow logo, Gareth Hardy - recenzja

Dodatek – Wkrocz do świata logo

Książkę kończy dodatek zawierający wskazówki, których autor nie zdołał umieścić już w treści książki. Także warte przeczytania.

Podsumowanie

Kiedy spytałam czytelników Grafmaga na Facebooku o zdanie na temat tej książki – jeden z nich powiedział, że jeżeli ktoś czytał Logo Design Love, to lektura tej książki jest już niepotrzebna. Powiem krótko – całkowicie się z tym nie zgadzam. Podręcznik projektantów logo Gareth’a Hardy’ego to moim zdaniem książka, z którą każdy projektant logo powinien się zapoznać. Dla początkujących, to kompletne kompendium wiedzy z tej dziedziny, dla doświadczonych – poradnik co zrobić, żeby nie zboczyć z dobrej ścieżki, albo co zrobić, żeby na nią trafić.

15 - Podrecznik projektantow logo, Gareth Hardy - recenzja

Oprócz Elementarzu stylu w typografii, Podręcznik projektantów logo, to najdokładniej i najskrupulatniej opisana książka z dziedziny grafiki, jaką czytałam. Znajdziemy tutaj prawie wszystko, co powinniśmy wiedzieć, a co najlepsze – ten ogrom wiedzy przedstawiony został tutaj w przystępny dla czytelnika sposób.

Jeśli zastanawiacie się jaką książkę kupić sobie następnym razem – Podręcznik projektantów logo Gareth’a Hardy’ego to zdecydowanie dobry wybór.

To może Cię zainteresować