Każdy z nas korzysta z Internetu kilka razy dziennie, niektórym zdarza się to nawet częściej… Ilu z Was gdy rano wstaje najpierw sprawdza pocztę czy też Facebooka już na telefonie? Znaczna cześć osób zmieniła swój styl życia tylko dla korzystania z Internetu, ale czy na pewno w pełni świadomie? Nie od dziś krąży opinia, że Internet ogłupia, ale czy na pewno? Jeśli tak to jakie zmiany zachodzą w naszych synapsach, czy są one nieodwracalne?

Te i wiele innych pytań rodzi się wraz z powstaniem każdego nowego medium, a dyskusja na temat wpływu Internetu na nasze życie trwa nieprzerwanie do dziś. Recenzja tego typu książki w Grafmagu może was trochę zaskoczyć, ponieważ staramy się trzymać tematów grafiki, jednak po przeczytaniu tej książki, chciałem się podzielić z czytelnikami moją opinią o niej. To, że czytacie ten tekst oznacza, że jesteście stałymi bywalcami Internetu, a co za tym idzie – warto, żebyście poszerzyli wiedzę na temat tego, jak wpływa on na człowieka. Płytki-umysł.-Jak-internet-wpływa-na-nasz-mózg-1 Po jakiej jesteś stronie, czy jesteś przekonany że Internet nie pozostawia żadnych śladów w naszym mózgu? A może w ogóle myślisz, że jesteś odporny na tysiące bodźców które nas bombardują z monitora? Aby się przekonać konieczne będzie przeczytanie tej książki. Książka wydana została w miękkiej oprawie nakładem wydawnictwa Helion. Zawiera 280 stron. Była ona nominowana do Pulitzera 2011, nagrody literackiej PEN Center USA 2011 oraz została międzynarodowym bestselerem przetłumaczonym na ponad dwadzieścia języków. Autorem książki jest Nicholas Carr – absolwent Harvardu, przez wiele lat pracował na stanowisku redaktora prestiżowego magazynu biznesowego „Harvard Business Review”. Obecnie jest jednym z najbardziej znanych publicystów i badaczy sieci. Napisał kilka książek, w tym „Does IT matter?”, mówiącej o tym, jak Internet wpływa na działanie współczesnych przedsiębiorców, czy „The Big Switch”, poruszającej temat przyszłości sieci jako wielkiej chmury danych. Współpracuje między innymi z takimi tytułami, jak „New York Times”, „Atlantic”, „New Republic”, „Wired”. Prowadzi swój autorski blog: www.roughtype.com Płytki-umysł.-Jak-internet-wpływa-na-nasz-mózg-5

Pierwsze wrażenie

Moja pierwszą myślą po otwarciu książki było, że trzymam w dłoni lekturę szkolną, ponieważ odzwyczaiłem się już od tak ogromnej ilości treści w książce. Nie znajdziecie tutaj żadnych schematów czy jakiejkolwiek grafiki z którą miałem styczność przy wcześniej czytanych tytułach. Całe szczęście, po zapoznaniu się z zawartością książki, ilość treści jest zrozumiała. Trochę trudności sprawiło mi przebrnięcie przez początki książki, ponieważ traktowały o innych wynalazkach które zmieniły sposób myślenia i działania mózgu człowieka. Poznajemy w ten sposób historię jak przez wiele dziejów zmieniał się sposób pojmowania neuroplastyczności naszego mózgu. Gdy już przebrniemy działy poświęcone innym wynalazkom takim jak, maszyna drukarska, zegar czy też mapy, reszta to już czysta przyjemność z zagłębienia się w głębokiej i ciekawej lekturze. Płytki-umysł.-Jak-internet-wpływa-na-nasz-mózg-4

Czego dowiemy się z książki?

Książka zawiera dziesięć głównych rozdziałów z czego pięć pierwszych poświęconych jest głównie wpływowi wcześniejszch wynalazków takich jak maszyna drukarska, zegar oraz mapy które miały wpływ na rozwój naszego mózgu. W pozostałych rozdziałach znajdziemy nie tylko przykłady eksperymentów o neuroplastyczności mózgu, ale także przykłady obrazujące jakie zmiany zachodzą u grupy ludzi korzystających z Internetu oraz tych nie korzystających z tego medium. Znajdziemy tam równie ciekawą historie powstania Google której poświęcony jest cały rozdział „Świątynia Google”, który traktuje nie tylko o powstaniu tej firmy, a także o jej polityce. Nie zabraknie w książce przykładów zmian w zachowaniu, organizacji pracy jakie doświadczył na sobie sam autor. Fragment książki możecie przeczytać za pośrednictwem strony internetowej wydawnictwa. Płytki-umysł.-Jak-internet-wpływa-na-nasz-mózg-3

Ocena końcowa

Książka jest moim zdaniem jak najbardziej warta przeczytania. Jeśli chcecie wiedzieć jak oddziałuje na was najbardziej popularne medium dzisiejszych czasów, jest wręcz obowiązkową lekturą każdego internauty. Cena za zdobytą wiedzę nie jest wygórowana, na dzień dzisiejszy książka kosztuje 39.90 PLN z darmową wysyłką Pocztą Polską przez wydawnictwo Helion. Płytki-umysł.-Jak-internet-wpływa-na-nasz-mózg-2