Okładka artykułu O dużych wyzwaniach i prostych rozwiązaniach — Czyli jak studio Super Super stworzyło identyfikację Tylko
Inspiracje Poradniki

O dużych wyzwaniach i prostych rozwiązaniach

Czyli jak studio Super Super stworzyło identyfikację Tylko

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Magia letterpresu” na przykładzie projektu agencji Foxtrot Studio bardzo Was zainteresowała, kiedy więc pojawiła się możliwość przyjrzenia się kolejnemu, interesującemu case study nie zastanawiałam się długo. Tym razem padło na realizację studia Super Super dla interesującego startupu, o niepozornej nazwie Tylko.

Marka Tylko zadebiutowała na Designjunction, głównej wystawie tegorocznego London Design Festival z dużym sukcesem. Tylko rewolucjonizuje sposób kupowania designerskich mebli. Pozwala na dopasowanie mebla do własnych potrzeb za pomocą prostej i intuicyjnej aplikacji. Debiut doceniły najbardziej opiniotwórcze tytuły z obszaru designu i innowacji, takie jak Wired, Fast Company, Dezeen czy nawet telewizja CNN. Super Super odpowiada za całościową identyfikację Tylko.

Dlaczego startup to wyjątkowe wyzwanie dla projektantów?

Jacek Majewski, dyrektor kreatywny Super Super na początek określa podstawową różnicę pomiędzy projektowaniem dla startupów a marek o ugruntowanej pozycji na rynku. „Projektowanie dla startupów najczęściej jest procesem równoległym do wykluwającego się konceptu nowego brandu. Projektowanie zaczyna się w momencie, gdy jest więcej pytań niż odpowiedzi. Najczęściej nie ma jeszcze jasno ustalonych wartości, strategia komunikacji dopiero się kształtuje, nie ma żadnych danych historycznych z których można byłoby wyciągnąć wnioski. Złapanie esencji marki i przekucie jej na dobry branding jest więc niezmiernie trudne. Do tego na wszystko jest bardzo mało czasu, bo przecież trzeba wystartować następnego dnia.”

TYLKO-case1

TYLKO-case20

TYLKO-case18

Upraszczanie jako punkt wyjścia

„Tylko to opowieść o upraszczaniu procesu kupowania mebli. Poprzez prostą aplikację można dopasować mebel do swoich potrzeb i zobaczyć go u siebie w domu dzięki technologii augmented reality, a potem dokonać zakupu bez wychodzenia z domu. Pomiędzy naszymi potrzebami jest tylko jeden pośrednik – fabryka, z której mebel trafia bezpośrednio do nas. Nie ma więc żadnych hurtowni, ani salonów meblowych, nie ma nadprodukcji niechcianych mebli. Każdy mebel jest produkowany na konkretne zamówienie. Tworząc identyfikację Tylko staraliśmy się odzwierciedlić tę mocną tendencję do upraszczania i redukowania” – mówi Jacek Majewski.

Od inspiracji do projektu

Praca nad identyfikacją Tylko zaczęła się od analizy konkurencji. Zespół pracujący nad projektem sprawdził jaka kolorystyka najczęściej występuje w identyfikacji podobnych marek i co oznacza oraz przeanalizował identyfikację wizualną konkurencji – jej mocne i słabe strony. Dalszy proces rozwoju brandingu był już dość typowy. Wybrane inspiracje, spełniające preferencje estetyczne zespołu i dopasowane do briefu posłużyły jako starter do dalszych prac. Powstały moodboardy fotografii i estetyki wizualnej rekomendowanej dla marki. Później przyszło mockupowanie pierwszych layoutów. „W tym procesie zawsze staramy się trzymać rękę na pulsie i wyłapywać dojrzałe, sensowne trendy, które nie przeterminują się chwilę po zakończeniu projektu. To jest dość trudny proces, bo obecnie dociera do nas bardzo dużo ciekawych treści” – mówi Jacek Majewski.

TYLKO-case17

TYLKO-case14

TYLKO-case13

TYLKO-case10

Rewolucyjność i prostota

„Rewolucyjne podejście i prostota wydały nam się kluczowymi wartościami marki i stały się wytyczną dla całego procesu projektowego. Sięgnęliśmy po zestaw dwóch fontów: PX Grotesk i LetteraTXT. Pierwszy urzekł nas swą geometryczną zadziornością i miał za zadanie podkreślić obie najważniejsze cechy marki – czyli rewolucyjność i prostotę. Z kolei krój Lettera posłużył nam, by nadać całej komunikacji więcej ciepła i lekkości. Całość uzupełnił pomarańczowo-czerwony kolor, który miał za zadanie zdynamizować całą identyfikację” – mówi Jacek Majewski.

TYLKO-case2

TYLKO-case4

TYLKO-case5

TYLKO-case3

TYLKO-case8

Dynamika czyli uniwersalność

Celem było stworzenie uniwersalnego i prostego języka wizualnego, który z łatwością będzie można przełożyć na różne nośniki. Projekty startupowe wymagają bardzo dużej elastyczności i klarownych zasad stosowania języka graficznego. Taki język musi być w stanie przyjąć ciągle zmieniające się treści. Dlatego w projekcie Tylko postawiono na system 2 uzupełniających się fontów, a całość wzbogacona została o prosty język ikonograficzny. Dzięki temu w bardzo krótkim czasie studio zaprojektowało responsywną platformę e-commerce’ową, pierwszą wersję aplikacji Tylko oraz liczne materiały drukowane. Pomysł i oprawa Tylko spotkała się na The London Design Festival z bardzo pozytywnym odbiorem. „The Telegraph” uplasował Tylko w gronie top 10 innowacyjnych projektów zaprezentowanych na festiwalu. Wraz z rozwojem Tylko, Super Super będzie odpowiadać na nowe potrzeby, kolejnymi rozwiązaniami w zakresie brand design.

TYLKO-case12

TYLKO-case11

TYLKO-case9

TYLKO-case6

TYLKO-case7

To może Cię zainteresować