Okładka artykułu „Na początku musi pojawić się pomysł” — Wywiad z Mateuszem Królem
Wywiady

„Na początku musi pojawić się pomysł”

Wywiad z Mateuszem Królem

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Mateusz jest młodym, zdolnym polskim artystą skupionym głównie na tworzeniu efektownych fotomanipulacji z wykorzystaniem elementów wykonanych w programach do grafiki trójwymiarowej. Jego prace zostały wyróżnione przez międzynarodowe społeczności takie, jak Abduzeedo czy FuriaMag. Zapraszamy do przeczytania krótkiego wywiadu z Mateuszem, oraz obejrzenia jego prac.

Jak zaczęła się twoja przygoda z grafiką? Co sprawiło, że postanowiłeś zostać grafikiem?

Zaczęło się około 3 lata temu. Miałem 15 lat kiedy znajomy, który interesował się tworzeniem stron internetowych powiedział mi, że ma pomysł na stronę i jego grafik już obmyśla dla niego design. Zapytałem go jak wygląda proces tworzenia webdesign’u, on opowiedział mi troszkę o Photoshopie i pokazał kilka prac swojego kolegi. Wtedy w mojej głowie pojawiła się myśl To jest to! Też chcę tak umieć! (nawet mam jeszcze na dysku mój pierwszy projekt ale oszczędzę Wam tego widoku).

Jaka jest Twoja ulubiona dziedzina grafiki?

Zdecydowanie ilustracje 3D. 3D daje nieograniczone możliwości. Mogę zaprojektować dowolną scenę z zachowaniem realizmu, mogę stworzyć kompletną abstrakcję, wymodelować przedmiot który stoi obok mnie i nałożyć na niego dziwny materiał… mogę wszystko. Po za tym lubię zabawę światłem i cieniem.

street
street

Jakbyś opisał przebieg swojej pracy nad projektem?

Na początku oczywiście musi pojawić się pomysł. Kolejnym krokiem jest przelanie go na papier, choć czasami omijam ten proces i przenoszę pomysł z głowy bezpośrednio na komputer. Jeśli projekt ma być w 3D to zaczynam od budowy modeli. Mógłbym je kupić/ściągnąć, ale nie jestem tego zwolennikiem. Lepiej zrobić samemu i mieć pełną satysfakcję, że to co zrobiłem jest moje w 100%. Gotowe modele wrzucam do studio (które wcześniej buduję lub używam gotowego). Od tego momentu nie da się dokładnie opisać przebiegu pracy nad projektem. Pojawia się wiele edycji, zmian kompozycji, zmian kolorów, próbnych renderów itd. Projekt uważam za gotowy dopiero gdy jestem pewien, że wszystko jest tak jak powinno być.

Jak ważny jest komputer w Twoim procesie twórczym?

Dobry, szybki komputer to podstawa, przynajmniej w moim wypadku, kiedy większość moich prac to rendery. Rendering to długi proces który bardzo obciąża komputer. Jeszcze nie tak dawno pracowałem na zwykłym, najtańszym laptopie, który bardzo mnie ograniczał i zdecydowanie nie dawał sobie rady z używanymi przeze mnie programami. Nie mogłem zaprojektować niczego skomplikowanego bo wiedziałem, że jeśli komputer się nie scrashuje to rendering będzie trwał wiele godzin, a ja na ten czas zostanę całkowicie bez komputera. Teraz mam nowy, całkiem mocny sprzęt dzięki czemu wiem, że nie mam barier, co daje ogromny komfort pracy.

people have called it time
people have called it time

Opowiedz nam o projektach z których jesteś najbardziej dumny i dlaczego są one dla Ciebie ważne?

Najbardziej dumny jestem z Big things in a small head który był pierwszym projektem, któremu oddałem się na 100% i dopracowałem najlepiej jak potrafiłem. Projekt bardzo dobrze przyjął się na Behance, czego kompletnie się nie spodziewałem. Przybyło mi followersów oraz otrzymałem wiele wiadomości i komentarzy, które dały mi wielkiego kopa i zmotywowały mnie do dalszej pracy. Wtedy poczułem, że coś ruszyło i ludziom podoba się to, co robię.

Niedawno portal abduzeedo.com wyróżnił jedną z Twoich prac. Czy masz podobne osiągnięcia na swoim koncie?

Oprócz kilku wyróżnień na Abduzeedo mam na swoim koncie wyróżnienia w FuriaMag Magazine oraz pracę tygodnia na graffika.pl. Nie są to wielkie osiągnięcia, ale uważam, że jak na 3 lata twórczości, jest całkiem nieźle.

Czy z prac wykonywanych w takim stylu można się utrzymać? Masz na swoim koncie jakieś komercyjne zlecenia w podobnej stylistyce?

Pieniądze które mam z grafiki na pewno nie wystarczyłyby na comiesięczne utrzymanie, jednak znam osoby, które z tego żyją i mają się całkiem dobrze. Potrzeba czasu żeby się wybić… choć do końca nie wiadomo czy kiedyś się uda. Co do zleceń – zależy od miesiąca. Czasami mam dużo zleceń i ledwo mieszczę się w terminach, a czasami nudzę się cały miesiąc.

Co robisz, kiedy brak Ci inspiracji? Masz jakieś sposoby na pobudzenie kreatywności?

Nie mam sposobu na pobudzenie kreatywności. Staram się szukać inspiracji wszędzie gdzie tylko można, jadąc do szkoły autobusem, idąc ulicą czy przeglądając internet. Staram się żeby moje projekty miały jakiś temat, coś przedstawiały i nie były sklejką przypadkowych obiektów, a wymyślenie takiego projektu wcale nie jest łatwe.

my week
my week

Czy jest ktoś, kogo prace cię inspirują?

Piotrek Tarka i Antoni Tudisco

Jak wygląda Twoje miejsce pracy?

Moje miejsce pracy to zwykłe, zabałaganione biurko.

big things in a small head
big things in a small head

Jaką masz radę dla osób, które zaczynają swoje kariery?

Najważniejsze to nie przejmować się pojedynczymi negatywnymi opiniami i do samego końca dążyć do celu. Ważne jest też trzymanie swojej ceny. Ja osobiście wolę zrobić projekt dla siebie, w którym będę miał pełną swobodę, niż coś dla marnego klienta, który da masę wytycznych, będzie chciał wiele poprawek, będzie ciągle narzekał a na koniec zapłaci kilka groszy.

To może Cię zainteresować