Okładka artykułu Logo Design Love. Wydanie II rozszerzone — David Airley – recenzja
Recenzje

Logo Design Love. Wydanie II rozszerzone

David Airley – recenzja

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Za każdym razem lektura książek Davida Airleya jest dla mnie niemałą przyjemnością, trochę jak spotkanie z miłym i bardzo doświadczonym znajomym, który chętnie dzieli się wiedzą, umiejętnościami i życiowym doświadczeniem. Podobnie było i tym razem, kiedy pochyliłam się nad drugim wydaniem kultowej książki „Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona”.

Autora prawdopodobnie nie trzeba przedstawiać nikomu, kto interesuje się projektowaniem identyfikacji wizualnej i kiedykolwiek próbował się dokształcać za pomocą książek, albo szukać wartościowych informacji na ten temat w sieci. Dla tych wszystkich, którzy jednak na niego wcześniej nie trafili – David Airley jest projektantem graficznym pochodzącym z Irlandii Północnej, autorem bardzo popularnych książek oraz bloga na ten temat. O wszystkich swoich doświadczeniach pisze i dzieli się nimi od lat ucząc dobrych praktyk nowych grafików. Jeśli chcecie poznać go lepiej, koniecznie przeczytajcie nasz wywiad.

Książka ta, jak wcześniej wspomniałam, stanowić ma drugie, rozszerzone wydanie bardzo popularnej pozycji Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp!, jest jej uaktualnioną i rozwiniętą wersją. Zarówno w strukturze rozdziałów jak i samych treściach widać bardzo dużo powtarzających się wątków.

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja

Pierwsze wrażenie

Książka stworzona, złożona i zaprojektowana została w sposób podobny do wcześniejszych wydawnictw. Zdecydowano się na bardzo wygodny, niezbyt duży format, śliskie i stosunkowo grube kartki, które pozwalają na wysoką jakość drukowanych licznie zdjęć oraz znany wcześniejszym czytelnikom układ okładki. Do składu i jakości wydruku przyłożono wystarczającą ilość staranności, także nie odrzuca czytelnika słabą jakością, a buduje profesjonalny obraz publikacji. Bardzo podobny wygląd tej wersji do poprzedniczki daje wrażenie, że wracamy do czegoś z czym mieliśmy już do czynienia, a równocześnie – mamy z tego miłe wspomnienia.

Książka ozdobiona została dużą ilością ilustracji obrazujących omawianą tematykę oraz takich, które mogą stanowić inspirację do własnych prac. Dzięki temu dłuższa lektura nie staje się monotonna, a my możemy się na chwilę oderwać od czytania i skupić na tym, co graficy lubią najbardziej, czyli obrazkach.

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-01

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-04

Czego dowiemy się z książki

Pozycja ta podzielona została na 3 główne części, a one na dalsze podrozdziały. Autor prowadzi nas w nich przez proces projektowania logo, komunikację z klientem, przedstawia też najczęstsze problemy, jakie mogą przytrafić się pracującemu zawodowo specjaliście tworzącemu identyfikacje firm. Odpowiada na pytania czytelników i dużo, dużo radzi.

Znaczenie wizerunku marki

W pierwszej części książki, David Airley dzieli się z nami swoimi przemyśleniami na temat znaczenia identyfikacji wizualnej firmy, przedsiębiorstwa czy organizacji. Jest to rozdział, który sami powinniście poznać i nauczyć się, chociaż częściowo, przekazać tą wiedzę swoim klientom. Pomaga bowiem zrozumieć po co tak naprawdę tworzy się logo i jakie cechy powinno posiadać, aby zdobyć miano kultowego. To, co jest wyjątkowego w książkach Airleyego, to widoczne na każdej stronie dogłębne zrozumienie omawianego tematu. Swoich przemyśleń autor nie pozostawia bez uzasadnienia, a oprócz samych treści i anegdot, pokazuje także całą masę przykładów, które pomagają zrozumieć przekaz.

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-02

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-03

Proces projektowania

Druga część książki pochyla się nad jednym z ważniejszych aspektów pracy grafików, a więc projektowaniu. Tytuł może być jednak nieco mylący, ponieważ nie znajdziemy tutaj poradnika opowiadającego jak po kolei stworzyć logo w Illustratorze czy jakich narzędzi używać. Autor skupia się raczej na bardzo ogólnych, teoretycznych zagadnieniach, przechodząc od gromadzenia danych i wytycznych, przez wycenę, samo projektowanie znaku po przedstawienie projektu klientowi. Rozdział dotyczący tworzenia znaków zajmuje niewiele, bo około 30 stron i jest bardzo podobny jeśli chodzi o zawartość do tego, który znaleźć można było w pierwszym wydaniu książki.

Świetnie to pokazuje, jak małą częścią tworzenia identyfikacji wizualnej jest sama praca nad znakiem, to że równie ważne, a czasem i ważniejsze, jest skupienie się na założeniach, potrzebach klienta i analiza rynku. Po raz kolejny bardzo ciekawa rzecz, którą można przekazać własnemu klientowi podczas negocjacji cenowych.

W tym rozdziale znajdziecie też szczególnie dużo sytuacji z życia samego autora, a więc uczmy się na jego błędach.

Naprzód

Ostatnia część książki ma służyć jako swego rodzaju motywator i bardziej kojarzy mi się z wpisami na stronie internetowej niż książką. Wypełniona jest krótkimi tekstami opatrzonymi nagłówkami. Znajdziecie tam całą masę sposobów na utrzymywanie motywacji, odpowiedzi na pytania czytelników zadane autorowi na blogu, 31 porad dotyczących projektowania oraz bardzo inspirujące przykłady realizacji spójnej identyfikacji wizualnej.

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-05

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-06

Moim zdaniem…

Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona niczym mnie nie zaskoczyła… spodziewałam się dobrej jakości i dokładnie to otrzymałam. To, co rzuca się w oczy i trochę razi na starcie, to forma w jakiej została wydana. Rozumiem, że jest to wydanie drugie tej samej książki, jednak bardzo duża część informacji się powtarza i osoby, które przeczytały część pierwszą, mogą poczuć się nieco zawiedzione ilością nowych treści. Wydaje mi się, że zdecydowanie lepiej dla nas wszystkich byłoby poczekać nieco dłużej i otrzymać drugą część pozycji, pełną nowych informacji. Z drugiej jednak strony są to treści niezmienne i bez niektórych z nich nie można wyobrazić sobie książki o projektowaniu logo. Większość z rozdziałów bazuje na wiedzy z pierwszej części, jest jednak rozwinięta o uwagi autora i własne doświadczenia zdobyte na przestrzeni ostatnich lat.

Na uwagę zasługuje także duża ilość ilustracji bardzo dobrze wplecionych w treści książki. Bardzo często zdarza się tak, że grafiki w książkach nawiązują do treści na poprzedniej stronie, albo nie są dobrze opisane. Tutaj możemy spokojnie czytać tekst, a zdjęcia oglądać później, bo są dość dobrze opisane. Same wydruki wykonane zostały w bardzo dobrej jakości, szczegóły są wyraźne, zdjęcia zajmują często całe strony, co zdecydowanie upiększa książkę.

Bardzo dużą wartością są także dokładne przykłady omawiane ze starannością, pokazywane zarówno na zdjęciach jak i opisywane w formie tekstowej. Autor analizuje zarówno swoje projekty (gdzie zdradza też jak wyglądała współpraca) jak i realizacje innych. Takie osobiste podejście do treści sprawia, że czujemy iż wiedza nie jest wyssana z palca, a jest raczej wynikiem niemałego doświadczenia.

Moim zdaniem Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona jest bardzo dobrą pozycją, która podobnie jak pierwsza, powinna być obowiązkowa dla każdego projektanta logo, bo pokazuje jak powinien wyglądać proces jego tworzenia i do czego mamy dążyć. Polecam ją w szczególności tym, którzy nie przeczytali pierwszej części, jednak może spodobać się także stałym fanom Airleya, którzy chcieliby odświeżyć sobie pamięć i rozbudować wiedzę o dodatkowe informacje. Cena okładkowa, to 54,90 zł, możecie kupić ją na stronie wydawnictwa.

logo-design-love-wydanie-ii-rozszerzone-david-airley-recenzja-07

Książkę do recenzji dostarczyło nam wydawnictwo Helion.

To może Cię zainteresować