Od poprzedniego artykułu opisującego znaczenie i odbiór różowego minęło już sporo czasu (tak, przepraszam – znowu zaniedbałam regularne kontynuowanie tej serii). Niemniej wracam pełną parą z energetycznym i kreatywnym nastawieniem, który daje mi kolor… pomarańczowy, bo to on jest tematem dzisiejszego tekstu.

Pomarańczowy jest kolorem powstałym z połączenia w odpowiedniej proporcji czerwieni oraz żółtego, a jego nazwa pochodzi jak możecie się domyślić… od owocu pomarańczy. Kolor ten występuje w sztuce co najmniej od czasu starożytnego Egiptu, gdzie znaleźć go możemy na malowidłach zdobiących ściany świątyń i budynków użyteczności publicznej.

Tak, jak pomarańczowy powstaje z połączenia czerwieniżółtym, tak i jego znaczenie wynika w dużej mierze z mieszania się znaczeń kolorów składowych. Pomarańczowy jest pomostem pomiędzy agresywną i energetyczną czerwienią, a lekkim i inspirującym żółtym. Dzięki temu otrzymujemy kolor, który kojarzy się nam pozytywnie, jest pełen energii, ale z drugiej strony nie przytłacza, bo nie oddziałuje tak silnie, jak czerwony. Idąc dalej – im więcej w pomarańczowym jest czerwieni – tym jest on mocniejszy i bardziej dynamiczny, dodanie do niego żółtego zwiększa natomiast pozytywny odbiór i zmniejsza agresywność barwy. Energia pomarańczowego może mieć wiele źródeł – pełen energii jest ogień, lawa wulkaniczna, słońce. Z energią i siłami witalnymi kojarzy się także sama pomarańcza, która stanowi źródło witamin, a co za tym idzie – wspomaga ludzki organizm.

phive

Strona internetowa tej siłowni idealnie wpisuje się w te cechy – jest energetyczna i nieco agresywna (ale nie przesadnie), zachęca do działania.

Powiązanie z nazwą prowadzi nas do kolejnej cechy opisującej pomarańczowy, jaką jest apetyczność, a dalej zdrowie i dbanie o siebie. Pomarańcz – w wyniku połączenia kilku wymienionych wcześniej cech – bardzo często wykorzystywany jest przez dietetyków i kluby fitness, pojawia się także w identyfikacjach restauracji, ponieważ powszechnie uważa się, że pobudza on apetyt. Jedzenie owoców, w tym w dużej mierze pomarańczy, kojarzy się nam ze zdrowiem (prawdopodobnie przez to, że łączymy witaminę C z odpornością), tego koloru jest także miód, jest to więc odpowiedni kolor dla wszystkich zastosowań w których chcemy pokazać zdrowie, a niekoniecznie łączyć to z czysto medycznymi aspektami (z którymi kojarzy się nam turkus).

coconut

Firma sprzedająca wodę kokosową wykorzystuje dwie cechy pomarańczowego – jego energetyczność i powiązanie ze zdrowiem. Wchodząc na ich witrynę z jednej strony wiemy, że produkty są dla nas dobre, z drugiej przenosimy się na słoneczną i ciepłą wyspę z której woda pochodzi.

thebetterfish

Australijscy sprzedawcy ryb wykorzystują pomarańczowy zarówno w swoim logo jak i w tekstach i blokach kolorów na stronie. Połączenie jasnych zdjęć z kolorem pomarańczowym sprawia, że wszystko wygląda świeżo, naturalnie i zdecydowanie smacznie.

peacock

Apetyczny pomarańczowy jest także głównym kolorem w identyfikacji restauracji Peacock Cafe.

Pozytywne nastawienie w połączeniu z energią i chęcią działania sprawia, że pomarańczowy kojarzy się nam także z kreatywnością, możecie więc spodziewać się go w projektach agencji reklamowych czy nowoczesnych rozwiązań.

crowd

Energię i kreatywność pomarańczowego wykorzystuje w swojej identyfikacji agencja This Crowd. Połączenie tego koloru z poruszającymi się punktami w różnych barwach dodatkowo nasila ten efekt.

Pomarańczowy bukiet w biznesie oznaczać ma sfinalizowanie umowy, w życiu prywatnym nadzieję na zmianę statusu związku. Co łączy te dwie czynności? Odważne spoglądanie w przyszłość, nadzieja – ale nie taka, na którą czekamy, a taka, którą tworzymy sami.

nyc

To powiązanie wykorzystuje firma pomagająca znaleźć mieszkania w Nowym Jorku. Duże płaszczyzny koloru dodają odwagi i mówią – jeśli inni mogą – Ty też.

Bardzo częstym i popularnym skojarzeniem z pomarańczem jest także ostrzeżenie – kolor ten wykorzystywany jest szeroko wszędzie tam, gdzie mamy wyróżnić dany element – sprawić, aby był on widoczny. Używany jest między innymi na znakach, kamizelkach robotników, a nawet strojach więźniów. Dzieje się tak dlatego, że pomarańczowy (w rażącej odmianie) nie występuje naturalnie w przyrodzie w miejscach w których jest w ten sposób używany. Skojarzenie tego koloru z sytuacją wyjątkową sprawia, że bardzo często wykorzystywany jest on także w interfejsach – do komunikowania błędów, które nie są krytyczne (bo tam jego miejsce zajmuje czerwony) oraz we wszelkiego rodzaju przyciskach akcji. W takim przypadku pomarańczowy świetnie zastępuje czerwień przede wszystkim dlatego, że o wiele łatwiej łączy się go z innymi barwami i dobrze wygląda w towarzystwie większości barw (źle łączy się tylko z niektórymi odcieniami zieleni).

camber

Powiązanie pomarańczowego z budownictwem (ze strojami i kaskami) wykorzystują twórcy identyfikacji dla sieci sklepów budowlanych Camber. Z jednej strony wygląda bardzo elegancko – z drugiej nieco kojarzy nam się z ostrzeżeniem i elementami, jakie możemy zobaczyć na budowach.

Bardziej wygaszona odmiana pomarańczowego – taka zawierająca domieszki złotego lub brązu, kojarzy się już znacznie bardziej nostalgicznie, czasem nawet romantycznie, pobudza wspomnienia i chęć zastanawiania się nad przyszłością w perspektywie przeszłości. Jest to kolor jesieni, zachodzącego słońca, świetnie więc sprawdzi się na stronach i w projektach, które wykorzystują te cechy w swoim przekazie, takich jak biura turystyczne czy towarzystwa ubezpieczeniowe.

canada

Intensywnie czerwony odcień pomarańczowego wykorzystuje w swojej stronie biuro podróży oferujące różnego rodzaju wycieczki. Pomarańcz widzimy tutaj w takich elementach, jak typografia, ikony i przyciski akcji. W połączeniu z bielą, oprócz nadawania odpowiedniego nastroju, kolory te także świetnie wybijają te elementy z tła.

Odbiór lokalny

W USA, a coraz częściej także w Polsce, pomarańczowy, to nieodłączny kolor obchodzonego w październiku Halloween. Pomarańcz tego święta pochodzi z otoczenia – w tym czasie drzewa są już czerwono-złote, a na balkonach i gankach królują wielkie dynie (często z pomarańczowym płomieniem w środku). Nie jest to jednak barwa, którą widzimy tylko w naturze – bardzo często zdobione są nią w tym okresie także szyldy sklepów.

W kulturze i religii wschodu nazwa pomarańczowego nie pochodzi od owocu pomarańczy, a od jednej z najdroższych przypraw świata – szafranu. W związku z tym jest to barwa wyjątkowa, zastrzeżona dla najwyższych – mnichów, bóstw. Kolor ten jest bardzo ważny dla wyznawców buddyzmu i hinduizmu. W buddyzmie pomarańczowy kolor szaty mnichów nawiązuje do ognia i ciągłej, wewnętrznej przemiany.

mobile-guru

Połączenie pomarańczu, jako koloru mądrości wykorzystuje w swojej identyfikacji agencja zajmująca się tworzeniem aplikacji mobilnych.

Pomarańczowy uznawany jest także za kolor narodowy Holendrów i nawet pomimo zmiany barwy pomarańczowej na czerwoną we fladze Holandii, ich piłkarze wciąż nazywani są Oranje. Powiązanie Holandii z pomarańczowym sięga dynastii Orańska-Nassau (hol. Oranje-Nassau, ang. i fr. Orange-Nassau).

Z pomarańczowym powiązany jest także protestantyzmem.