Minęło już nieco czasu, pora więc na drugi artykuł opowiadający o znaczeniu i odbiorze koloru niebieskiego. Jak zapowiadałam w części pierwszej, w tej zajmę się bardziej techniczną i bardziej profesjonalną stroną tej barwy. Jeśli chcecie poczytać o znaczeniu niebieskiego związanym między innymi z czystością, odpoczynkiem, spokojem i wakacjami, zapraszam Was do przeczytania poprzedniego tekstu.

Czas jednak przejść dalej i skupić się na kolejnych znaczeniach niebieskiego. Dzisiejszy wywód zacznę od jego uniwersalności, ponieważ to ona w dużej mierze wpływa na wszystkie kolejne sposoby jego odbioru. Niebieski jest najpopularniejszym i najbardziej lubianym kolorem na świecie, z drugiej strony jest także kolorem najmniej nielubianym, śmiało można więc powiedzieć, że jeśli nasz target jest bardzo zróżnicowany – ta barwa będzie najbezpieczniejszym wyborem (co oczywiście nie znaczy, że najlepszym). Przewagę jego popularności nad innymi pokazują praktycznie wszystkie badania, jakie można znaleźć na ten temat w sieci. Kolor ten lubiany jest zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn, jednak to ci drudzy wykazują większe w nim upodobanie (Pie Chart: Humanity’s Favorite Colors, True Colors – Breakdown of Color Preferences by Gender), jednocześnie nie jest uwarunkowany płciowo i chociaż to z mężczyznami kojarzy się bardziej, kobiety na pewno nie poczują się nieswojo prowadząc niebieski samochód, nosząc niebieski strój czy widząc reklamę kobiecych produktów na niebieskim tle. Jest to także jedna z bardziej lubianych barw na całym świecie (Why is blue the world’s favorite color?).

Fakty te sprawiają, że to właśnie niebieski jest jednym z popularniejszych kolorów, jakie wykorzystywane są na stronach internetowych. Jeśli zdecydujemy się na jego zastosowanie na stronie, w projekcie plakatu czy logo mamy największe szanse na to, że klient nie spyta nas dlaczego to właśnie ten kolor wybraliśmy (chociaż oczywiście zawsze powinniśmy znać odpowiedź na to pytanie). Z drugiej strony, te same fakty sprawiają, że jest on najmniej angażującym kolorem – ma najmniejszą siłę oddziaływania i może być w niektórych przypadkach postrzegany jako nudny.

Informacyjną cechę niebieskiego wykorzystuje się powszechnie w Internecie podczas powiadamiania użytkownika o podjęciu jakichś akcji, albo wyniku jego działań, który nie jest sukcesem, ani błędem czy ostrzeżeniem. Spotkać go możemy także w grafice użytkowej z którą obcujemy na co dzień. Niebieskie są drogowe znaki informacyjne, wszelkiego rodzaju tablice, a bardzo często także nazwy ulic czy tabliczki w instytucjach.

Neutralność niebieskiego wykorzystuje się także w przypadku realizacji związanych z biznesem, korporacjami i szeroko pojętą przedsiębiorczością. Bez wątpienia osoby związane z tymi dziedzinami bardzo często możemy spotkać w otoczeniu tego koloru (zarówno w ubraniu, jak i we wnętrzach).

business-on-fotolia

Zdjęcia z serwisu Fotolia pod hasłem biznes w większości posiadają niebieskie elementy

Barwa ta w połączeniu ze schludnym ubiorem i powagą sprawia, że odbieramy daną osobę lub całą markę bardzo profesjonalnie – nie postrzegamy jej bowiem przez pryzmat ubioru jako cechy charakterystycznej, przedstawiającej jej osobowość. Powiązanie z biznesem jest tutaj bardzo silne, dlatego spora część poważanych firm i instytucji posiada właśnie tej kolor w swojej identyfikacji. Są to w dużej mierze banki i inne instytucje finansowe, firmy ubezpieczeniowe.

Niebieskie loga popularnych w Polsce banków

Niebieskie loga popularnych w Polsce banków

Jak widzicie wyżej – bez problemu udało mi się znaleźć osiem marek związanych z bankowością, które zdecydowały się na wykorzystanie koloru niebieskiego jako główny, albo dodatkowy w swoich logo.

invstr

Twórcy aplikacji investr sprawnie korzystają z połączenia niebieskiego z bielą i szarościami, aby przedstawić swoją aplikację jako wiarygodną i wartą wykorzystania. Z drugiej strony kolor nie jest zbyt ciemny i przytłaczający co sprawia, że wydaje się ona prosta w obsłudze i dostępna dla każdego.

reklama-pzu-niebieska

Świetnym przykładem marki, która bardzo konsekwentnie opiera swoją identyfikację wizualną o niebieski jest PZU. We wszystkich materiałach reklamowych korzystają oni z czystości połączenia bieli z odcieniami niebieskiego, który bardzo mocno kojarzy się nam z eleganckimi garniturami i poważnymi osobami – daje poczucie bezpieczeństwa i bycia w dobrych rękach. Dla urozmaicenia czy dodania humoru często wykorzystują oni zdjęcia, co sprawia, że całość prezentuje się równocześnie lekko i profesjonalnie. Dzięki temu, pomimo otwarcia się na klienta zachowują oni poważny i godny zaufania wizerunek – tak ważny w takiej jak ta branży.

Biznesowy charakter niebieskiego sprawia także, że kojarzy się on nam bardzo silnie z rozmową o pracę i samym faktem jej poszukiwania. Na kolor ten zdecydowały się między innymi takie portale jak LinkedIn czy Pracuj.pl.

Poczucie bezpieczeństwa związane z niebieskim bardzo sprytnie wykorzystują także politycy – identyfikacje ich kampanii w bardzo dużej mierze opierają się właśnie na niebieskim (często w połączeniu z kolorami dodatkowymi, w Polsce z czerwienią w związku z kolorem naszej flagi).

wybory-w-usa-campanie-reklamowe

Siłę niebieskiego można bardzo wyraźnie zauważyć w aktualnie prowadzonej kampanii prezydenckiej w USA. Dwójka przeciwników wykorzystała ten kolor jako wiodący w swoich plakatach i materiałach promocyjnych. Widać też bardzo dobrze, jak bardzo dobór odcienia wpływa na odbiór samej identyfikacji. Projekty stworzone dla Hillary Clinton są nowocześniejsze, natomiast te, które wykorzystuje Donald Trump – bardziej tradycyjne, co odpowiada ich postulatom.

Kolor ten na całym świecie związany jest także z policją – niebieskie są radiowozy, mundury czy czapki policjantów w różnych zakątkach świata, może to być też powód dlaczego odbieramy go jako kolor bezpieczeństwa, godny zaufania.

Identyfikacja wizualna polskiej policji

Identyfikacja wizualna polskiej policji

Niebieski bardzo mocno związany jest także z nowoczesnymi technologiami, światem IT i gier. W połączeniu z jasnymi odcieniami szarości i odpowiednim zastosowaniem efektów przypomina nieco srebro, metal czy aluminium, a to kojarzy się nam z nowymi urządzeniami, szczególnie tymi elektronicznymi.

niebieskie-loga-nowoczesnych-technologii

Jak widać powyżej – bardzo dużo wiodących marek zdecydowało się na użycie niebieskiego, a właściwie jego ciemnego odcienia – granatu, w swoim logo. Z grupy wybija się jedynie Windows 8, śmiało można jednak stwierdzić, że w porównaniu z pozostałymi pozycjami na liście nieco traci na powadze.

aiia

Twórcy urządzenia aiia opisują je jako innowacyjne i wodoodporne. Wiarygodności temu opisowi dodaje jego kolor (obecny także na całej reszcie strony), nawiązuje do nowoczesnych technologii, z drugiej strony jest na tyle jasny, że słuchawka wydaje nam się dostępnym i fajnym gadżetem.

gamelab

Popularny zagraniczny youtuber zajmujący się grami wykorzystał ciemny odcień niebieskiego, aby połączyć technologiczność gier z mistycznym światem teorii o których opowiada. Niebieskie ekrany w tle od razu kojarzą się z nowoczesnymi interaktywnymi planszami, które możemy oglądać w filmach science fiction.

Jak widzicie, znaczenie niebieskiego jest niezwykle szerokie i tylko od nas zależy, czy wykorzystamy go aby podkreślić nowoczesność i technologię, zaufanie, albo życie wakacyjne. Odbiór każdego projektu dominuje nie tylko sam kolor, ale także wykorzystane zdjęcia czy połączenia z innymi barwami.

A co Wam kojarzy się z niebieskim?