Miło jest zacząć dzień z filiżanką dobrej kawy (lub herbaty) w ręku. Dla niektórych wręcz jest to jedyny sposób, aby zacząć funkcjonować. Ale jak wybrać tą najlepszą? Półki w sklepie mienią się feerią barw, logo i hasła reklamowe przelatują przed oczami jak barwne motyle, wyborów jest mnóstwo. Nic to. Prawdziwy dizajner wybiera ze względu na opakowanie! (Przyznajcie się, ilu z Was tak robi?) Poniżej zestawienie kilkunastu opakowań naszych ulubionych napojów.

Tea Smile

Opakowania niebędące typową puszką czy kartonem są rzadkością, ale wyglądają bardzo efektownie. Smile Tea, herbata do przygotowywania na zimno, zainspirowana jest płatkiem śniegu. Kolory i motyw śniegu oraz lodowców przywodzą na myśl orzeźwienie w upalny dzień.

01-teasmile3 01-teasmile4 01-teasmile1 01-teasmile2

The adventurous blends of William Whistle

Inspirowane erą wiktoriańską opakowania pokazują przygody Williama Whistle’a, postaci wymyślonej przez agencję je projektującą. W zabawny sposób pokazują, że ta firma jest ekscentryczna, lubi egzotyczne kombinacje smaków i sprowadza składniki z całego świata – przesłanie w sumie dość typowe dla producentów herbat. Tu wygląda świeżo i ciekawie, aż chce się dokładnie przestudiować ilustracje wyglądające jak rodem ze starych książek Juliusza Verne’a.

02-william4 02-william5 02-william6 02-william8 02-william1 02-william2 02-william3

Anteeo tea company

Coś nowoczesnego i graficznego. Zdecydowanie wyróżni się na półce, gdzie wszystko jest kolorowe jak tęcza czy też (drugi trend) białe i minimalistyczne. Czarny kolor dla herbaty jest niespotykany. Minimalistyczna ikonografia, starannie dobrane ozdobne elementy i ciekawe kolory pokazują jak dużo pracy weszło w ten projekt. A za tym, sama herbata też musi być prima sort. Typowy dla herbat element jakim jest pokazanie źródła listków zajmuje tutaj dużo miejsca, zwracając uwagę.

03-anteo2 04-anteo4 03-anteo1

Neverland Tea

Herbaty z wyższej półki, takie które kosztują co najmniej dwa, a nawet cztery razy więcej niż te tanie, mogą sobie pozwolić na inne techniki druku. Często przewija się przez nie coś srebrnego czy złotego. Herbata Neverland używa prostych, białych toreb z delikatnym srebrnym nadrukiem, który nadaje jej luksusowy wygląd. Co ciekawe, aby zaoszczędzić na kosztach druku, srebrne tło jest takie samo na wszystkich torebkach, a 75 różnych rodzajów smaków jest przedstawione na naklejkach. Przez to łatwo jest wprowadzić nowe smaki do oferty – wystarczy dodać nowe naklejki.

05-neverland2 05-neverland3 05-neverland4 05-neverland1

Teahouse Exclusives

Herbata z charakterem. Neonowe kolory na kartonowym pudełku wyróżniają ją z tłumu i rzucają się w oczy z daleka. Każde z opakowań ma inny obrazek filiżanki czy czajniczka, inny styl pisma, jak również inny tekst do kupującego – wszystko to podkreśla indywidualność każdego smaku.

06-teahouse2 06-teahouse3 07-teahouses4 06-teahouse1

Senba Tea

Senba-Zuru po japońsku oznacza tysiąc żurawi z origami, a one z kolei symbolizują pokój i długie życie. Herbata, jak wiadomo, ma w sobie dużo dobroczynnych właściwości, więc ta symbolika tutaj pasuje. Piękny czerwony kolor i graficzność całej prezentacji zdecydowanie kojarzy się z Japonią, a otwieranie i parzenie tej herbaty to mała celebracja.

08-senba4 08-senba3 08-senba2

Calm the F*ck Down Magic Tea

Herbata uspokaja. Te relaksujące z reguły mają delikatne opakowania, pastelowe lub bardzo minimalistyczne i białe, bardzo zen. Calm, paradoksalnie, krzyczy na Ciebie, żebyś się uspokoił. Czy poznałbyś po tym wściekłym oranżu, że tam w środku jest milutka herbatka rumiankowa? Bardzo ciekawe i prowokujące opakowanie łapie Cię w momencie kiedy zdecydowanie nie jesteś spokojny i zamiast formułek zen i tekstów o lotosach przemawia do ciebie ludzkim głosem. Czuję się jak Bóg w spodniach dresowych czy Jestem szefem. Na wakacjach. Na Hawajach. Nurkując mówi o relaksie w zupełnie inny niż zwykle sposób.

09-calm2 09-calm4 09-calm5

Dovely Tea

W opakowaniu Dovely Tea użyte były różne ciekawe techniki druku, aby na koniec powstało coś bardzo efektownego. Jest tu i letterpress i silkscreen i stempelki i ręcznie składane origami torebki do herbaty.

10-dovely2 10-dovely3 10-dovely4 10-dovely5 10-dovely6 10-dovely7 10-dovely1

Williams-Sonoma Coffee

Opakowanie, które tak właściwie pasowałoby i do kawy i do herbaty i do kakao. Miało być proste, wyrafinowane i kojarzyć się z wysoką jakością marki sklepu Williams-Sonoma.

11-sonoma1 11-sonoma2

Exotic Coffee Collection by Paradise Gourmet

Ekskluzywny produkt wymaga odpowiedniej oprawy. Egzotyczna selekcja kaw spoczywa tu w drewnianym pudełku. Grafika na puszkach ma w sobie dużo złota, co komunikuje wartość tego co jest w środku. Ciekawy jest również sposób przedstawienia krajów z jakich jest selekcja ziaren – charakterystyczne maski zamiast tradycyjnych mapek czy flag.

12-exotic2 12-exotic1 12-exotic3 12-exotic4

RoundSquare Coffee

Kawa firmowa RoundSquare Coffee – proste, graficzne, śmiałe opakowanie. Nieprzekombinowane dodawaniem niepotrzebnych dla klienta informacji. Jak widać, cały system identyfikacji wizualnej kawiarni jest taki.

13-round2 13-round3 13-round1

Ripple Coffee

Nietypowa paleta kolorów sprawia, że od razu jest wesoło i świeżo. Nie zobaczysz tu typowej dla tej kategorii dominacji brązów, beżów czy czerni. W zamian jest zabawa kolorem i typografią.

14-ripple2 14-ripple3 14-ripple5 14-ripple1

Forbidden Coffee

Owoc zakazany smakuje najlepiej. Kolory są tradycyjne, ale ogromna ilustracja zajmująca cały przód torby wyróżnia ten produkt od innych. Poprzez styl grafiki czuje się jakby to była marka z długą tradycją.

15-prohibido3 15-prohibido4 15-prohibido5 15-prohibido1 15-prohibido2

Cafeology

Kawa z charakterem. Sympatyczne ilustracje w wesoły sposób pokazują źródło ziaren, ludzi którzy pracują nad ich zbieraniem, jak i tych którzy piją gotową kawę. Wszystko ma charakter ręcznie robiony, nie masowy, aby sprawić że klient zainteresuje się tym skąd jego kawa pochodzi.

16-cafe6 16-cafe7 16-cafe8 16-cafe9 16-cafe10 16-cafe11 16-cafe1 16-cafe2 16-cafe3 16-cafe4 16-cafe5

Map Coffee Capsules

Następne kolorowe opakowanie, tym razem – typograficzne. Ważne informacje na temat tego co jest w środku są równocześnie elementem ozdobnym.

17-map2 17-map3 17-map4 17-map1

Onyx Coffee Lab

Ręcznie rysowane ilustracje czy typografia często pojawia się na opakowaniach kaw, aby podkreślić jej ekskluzywność i to, że jest robiona w małych ilościach. Tu, markę wyróżnia ciekawa ilustracja czaszki i wielki, śmiały tekst Nie zadowalaj się dosyć dobrym.

18-onyx3 18-onyx4 18-onyx5 18-onyx1 18-onyx2

Wishbone Brew Coffee

Ten projekt zamienia tradycyjny karton, torebkę czy puszkę na coś zupełnie nowego. Pastelowy kolor, delikatne kroje pisma czy puszka z nakrętką jak od terpentyny sprawiają, że wygląda bardzo nietypowo. Ciekawe czy wydobywanie z niej kawy jest także praktyczne.

19-wishbone3 19-wishbone4 19-wishbone1 19-wishbone2

Starbucks Tribute Blend

Na koniec coś ze znanego pewnie wszystkim Starbucks’a. Ciekawy projekt używający kilku elementów graficznych – zielonego koła, pędzlem rysowanych krzyżyków i kartograficznych map, które ułożone w nowych kombinacjach dekorują opakowania linii kaw. Gdy stoją razem widać, że należą do tej samej rodziny. Oddzielnie – wyglądają ciekawie same z siebie.

20-starbucks3 20-starbucks4 20-starbucks5 20-starbucks6 20-starbucks1 20-starbucks2

Magdalena Kacicka
autor artykułu

Od lat mieszka w Nowym Jorku, gdzie zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Jest po studiach na kierunku communication design. Gdy dopadnie inspiracja - wyżywa się artystycznie, malując obrazy, obrazki i kartki pocztowe. W wolnych chwilach czyta polskie książki i wychowuje kota.

Ilustracja w nagłówku artykułu: © thedieline.com
Wszystkie prawa zastrzeżone

Wszystkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa do artykułu są własnością jego autora. Kopiowanie, modyfikowanie, cytowanie artykułu bez jego zgodny jest zabronione.