Na przełomie ostatnich kilku lat treść zapytań dotyczących sklepów internetowych diametralnie się zmieniła. Początkowo klienci zwracali się z zapytaniem dotyczącym sklepu internetowego, a decyzję dotyczącą wyboru technologii pozostawiali agencji. Obecnie znacząca większość zapytań jest skonkretyzowana na rozwiązania typu open source ze znaczącą przewagą Magento i PrestaShop.

Zdecydowana większość, bo aż 84% polskich sklepów internetowych korzysta z gotowych rozwiązań. Jedynie 16% właścicieli sklepów zdecydowało się w Polsce na wdrożenie oprogramowania dedykowanego. Dlaczego powyższe rozwiązania technologiczne zyskały takie uznanie w branży?

Magento

magento

Magento należy do grupy jednych z najbardziej rozwiniętych platform eCommerce na świecie. Na wdrożenie sklepu w oparciu o tę platformę decydują się głównie klienci chcący uruchomić sporych rozmiarów sklep internetowy posiadający wiele funkcjonalności ułatwiających zarządzanie dużą ilością produktów (znane są wdrożenia z ilością ponad 2 mln SKU, obsługujące ponad 80 000 zamówień na godzinę).

Z moich obserwacji wynika również, że Magento jest platformą, na którą najczęściej się migruje. Świadczy to o tym, iż na wybór tej platformy w dużej mierze decydują się przedsiębiorcy świadomi biznesowo i mający pierwsze kroki w eCommerce już dawno za sobą. Jest to również zasługa bogatego zestawu funkcji gotowych do użycia. Nie trzeba wspominać, że platforma ma wysoko rozbudowany system analiz, raportowania, zarządzania produktami, wersję mobilną czy system płatności. Kolejną niewątpliwą zaletą jest skrypt dający możliwość prowadzenia kilku sklepów jednocześnie (MultiStore) i zarządzanie nimi z jednego panelu administracyjnego.

Niestety mnogość funkcji i wielomodułowość idzie w parze z wysokimi wymaganiami parametrów serwera co z kolei przekłada się na wyższe koszta utrzymania sklepu w przyszłości.
Istotną cechą przemawiającą za wyborem Magento jest dodatkowo rekomendacja ze strony największych światowych marek, które zdecydowały się na jego wdrożenie. W śród nich między innymi: Nike, Olympus, Gant czy Castorama.

Podsumowując, Magento jest bardzo rozbudowanym systemem, który obszerną architekturą oraz ilością dodatkowych modułów zdecydowanie przewyższa inne platformy. Odbija się to jednak na wysokich wymaganiach dotyczących serwera oraz wyższym koszcie wdrożenia.

PrestaShop

prestashop

PrestaShop również wpisuje się w grupę najbardziej popularnych platform do obsługi sklepu internetowego. Oferuje dobrą wydajność w połączeniu z rozbudowanymi funkcjonalnościami. W porównaniu z Magento jest systemem zdecydowanie łatwiejszym w obsłudze i za razem bardziej intuicyjnym. To bardzo istotna cecha dla firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z handlem w internecie. PrestaShop posiada wiele zaawansowanych funkcjonalności dorównujących Magento, które z powodzeniem zadowolą początkujących oraz średnio zaawansowanych właścicieli sklepów. Wiele dodatkowych komponentów jest darmowych co również jest istotne w początkowej fazie wdrożenia. Narzędzie dobrze sprawdzi się zarówno przy średniej jak i dużej ilości produktów.

Dodatkowo PrestaShop nie wymaga tak wysokiej wydajności serwera jak Magento, ale pomimo zapędów systemu do prowadzenia dużych sklepów – PrestaShop wypada na tym polu zdecydowanie gorzej. Do słabych stron platformy warto zaliczyć również fakt, iż wiele ciekawych skryptów, które w Magento są wbudowane jako darmowe – w PrestaShop są płatne.

Dużą przewagą systemu jest jednak rozbudowana społeczność i brak trudności w znalezieniu wykwalifikowanych specjalistów lub firm zajmujących się obsługą techniczną sklepów opartych o tę platformę.

WooCommerce

woocomerce

Według danych pochodzących z Global eCommerce Technology Distribution duży segment globalnego rynku platform e-handlu (11,86%) zajmuje również WooCommerce – plugin WordPressa. Dodatek bardzo szybko zyskał na popularność dzięki prostej instalacji oraz łatwej modyfikacji ustawień. Niewątpliwie jest to jedna z najprostszych i za razem najmniej zaawansowanych platform do obsługi sklepu. Sprawdza się zatem świetnie w przypadku prostych wdrożeń gdzie obok prowadzonego bloga czy strony internetowej chcemy dosprzedać niewielką ilość produktów.

Braki w tłumaczeniu, liczne ograniczenia możliwość konfiguracji kosztów wysyłki, czy brak automatycznej zmiany statusów zamówień to tylko niektóre wady komponentu, który bez instalacji dodatkowych, płatnych wtyczek jest mocno ograniczony.

Niewątpliwą zaletą komponentu jest jednak relatywnie niski koszt wdrożenia ze względu na prostotę, nieskomplikowaną obsługę oraz fakt, iż do wdrożenia nie potrzebujemy wsparcia doświadczonych programistów. WooCommerce z pewnością wystarczy do wdrożenia prostych, małych sklepów, a integracja z systemem CMS WordPress jest dużym atutem.

Podsumowując – wszystkie wyżej omówione systemy są dostępne na licencji Open Source i są darmowe. Jedynymi kosztami związanymi z wdrożeniem jest wynagrodzenie agencji lub programisty oraz hosting.

Wszystkie powyższe platformy posiadają swoje mocne jak i słabe strony i z przyczyn obiektywnych wskazanie lepszej z nich jest niemożliwe. Pomimo tego fakt szybkiego wzrostu popularności oraz przewaga rozwiązań typu Open Source w eCommerce są niepodważalne.

Oprogramowanie dedykowane

Alternatywą dla rozwiązań typu Open Souce jest oprogramowanie dedykowane, które z racji bardzo wysokich kosztów wdrożenia bądź znacznych opłat licencyjnych, kierowane jest do najbardziej wymagających klientów. Zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania stworzyło na rynku niszę, którą w dość szybkim tempie wypełniły firmy oferujące swoje dedykowane rozwiązania. Jest to produkt, który w głównej mierze powinien spełniać bardzo indywidualne potrzeby konkretnego klienta. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest możliwość stworzenia platformy idealnie dopasowanej do środowiska informatycznego istniejącego już w danej firmie (np. integracja z istniejącym systemem ERP). Dodatkowo klient ma wpływ na wszelkie aspekty oraz elementy danego systemu wraz z wyborem technologii w jakiej zostanie wykonany. Omawiając zalety tego rozwiązania warto również wspomnieć o jego wadach. Pomijając aspekt kosztowności takiego wdrożenia, należy mieć na uwadze bardzo długi czas wykonania usługi, który z natury jest kilkakrotnie dłuższy od wdrożeń platform Open Source. Dodatkowo bardzo dużą wadą jest brak ewentualnych aktualizacji, dodatkowych funkcjonalności czy poprawy błędów w ramach pojawienia się nowszych wersji. Wysoki koszt wdrożenia wszelkich modyfikacji, dopisania funkcjonalności czy samego utrzymania oprogramowania również jest nie pomijalny.

W mojej ocenie, pomijając wejście na rynek z innowacyjnym sklepem sprzedającym bardzo niestandardowe produkty – wdrożenie sklepu internetowego w oparciu o oprogramowanie dedykowane praktycznie nie znajduje uzasadnienia.

Reasumując decydując się na uruchomienie sklepu internetowego nie można pozwolić sobie na półśrodki, a ostateczny wybór platformy należy odpowiedzialnie przemyśleć. Rynek e-commerce jest bardzo wymagający i za razem dynamiczny. Nie pozwólmy by wybór nieodpowiedniego rozwiązania bądź niedoświadczonego wykonawcy zastopował nawet bardzo dobry pomysł na biznes.

Paweł Skrzypczak
autor artykułu

General Manager i wiceprezes zarządu w agencji IDEA07, specjalizującej się we wdrożeniach sklepów internetowych, systemów wspierających sprzedaż on-line typu ERP, B2B oraz kreowaniu wizerunku marki. Z projektami internetowymi związany od 2010 roku.

Ilustracja w nagłówku artykułu: © Andrey Popov — Fotolia.com
Wszystkie prawa zastrzeżone

Wszystkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa do artykułu są własnością jego autora. Kopiowanie, modyfikowanie, cytowanie artykułu bez jego zgodny jest zabronione.