Okładka artykułu Jak tworzyć palety barw? — Reguły doboru kolorów i przegląd narzędzi
Poradniki Teoria

Jak tworzyć palety barw?

Reguły doboru kolorów i przegląd narzędzi

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Kolorystyka, to jeden z ważniejszych elementów identyfikujących jakikolwiek projekt. Dobrze lub źle dobrane kolory mogą wpłynąć na postrzeganie go przez użytkowników w kilka sekund – zanim jeszcze pozna reklamowany produkt lub zapozna się z treściami, jakie przekazuje.

Istnieje wiele różnych technik tworzenia i dobierania palet barw. W tym tekście postaram się przedstawić Wam cztery najpopularniejsze reguły kolorów - analogiczną, komplementarną, rozdzieloną-komplementarną i triadę. Każda z nich ma swoje wady i zalety, tworzy także zupełnie inne połączenia kolorystyczne.

Reguły kolorów

Po raz kolejny wszystko zaczyna się z moją ulubioną przestrzenią barw – HSB w której kolory opisywane są na kole, gdzie każdemu stopniowi przypisana została odpowiednia barwa. Dobieranie kolorów za pomocą reguł polega rysowaniu linii lub układów linii wyznaczających, według teorii, pasujące do siebie kolory. Dodatkowo, im bliżej centrum koła, tym odcień koloru jest jaśniejszy.

Analogiczne

Analogiczne dobieranie kolorów z palety barw

Kolory analogiczne to takie, które występują obok siebie w odstępie ustalonym przez osobę tworzącą zestaw. Taką paletę barw może tworzyć dowolna ich ilość, na potrzeby projektów lepiej jednak ograniczać się do 3-5 próbek. W moim przykładzie kolorem bazowym jest czerwony (pierwszy na liście), od niego rozchodzą się kolejne. Układ takich barw zazwyczaj daje odczucie harmonii, są to bowiem kolory występujące obok siebie także w naturze.

Komplementarne

Komplementarne dobieranie kolorów z palety barw

Kolory do siebie komplementarne to takie, które leżą dokładnie po przeciwnych stronach koła kolorów. Dobiera się je w pary, dlatego czasem warto stworzyć więcej niż jeden komplet. Aby dobrać pełną paletę z jednej komplementarnej pary, wystarczy modyfikować ich jasność i nasycenie, pozostawiając barwę niezmienną. Kolory te są bardzo kontrastujące ze sobą, nadają się więc do odważnych, nowoczesnych projektów. Mocno nasycone, komplementarne kolory nałożone na siebie męczą oczy, są jednak coraz częściej wykorzystywane w praktyce.

Rozdzielone-komplementarne

Rozdzielone komplementarne dobieranie kolorów z palety barw

Kolejna reguła dobierania kolorów jest wariacją na temat poprzedniej. Jeśli nie chcemy uzyskać aż tak intensywnego rozróżnienia kolorów, jak w przypadku dopełniających, ta opcja sprawdzi się bardzo dobrze. Kolorem głównym jest tutaj zielony, na jego bazie, poprzez odchylenie o kreśloną ilość stopni – u mnie 40, powstają dwa dodatkowe kolory. W pierwszym rzędzie pokazałam barwy o maksymalnym nasyceniu, w drugim nieco jaśniejsze – bliżej środka koła.

Triada

Dobieranie kolorów z palety barw za pomocą triady

Triada kolorów, jak sama nazwa wskazuje, składa się z trzech barw. Oddalone są one od siebie o 120 stopni na kole kolorów, dlatego tworzą dość harmonijne kompozycje. Jest to dobry balans pomiędzy kolorami analogicznymi (bardzo podobnymi do siebie), a dopełniającymi (bardzo zróżnicowanymi).

Programy do tworzenia palet barw według opisanych wyżej reguł:

Tworzenie własnych kompozycji za pomocą przedstawionych wyżej reguł może być ciekawe, jednak robienie tego ręcznie nie jest zbyt wygodne. Nie musi jednak być, ponieważ problem ten rozwiązuje sporo różnych aplikacji na stronach www oraz wtyczek do Photoshopa.

  • Adobe Color CC – aplikacja internetowa od Adobe, znana wcześniej jako Kuler. Pozwala na tworzenie różnych palet barw za pomocą wymienionych wyżej reguł. Używać jej można także bezpośrednio z poziomu programu, po zainstalowaniu odpowiedniej wtyczki. Jest to spory plus szczególnie dlatego, że kolory można dodać w bardzo prosty sposób do próbek, zapisywać i wykorzystywać w dowolnym projekcie.
  • Color Calculator – prostotą swojej budowy zachwycił mnie Color Calculator. Za jego pomocą możecie stworzyć proste palety kolorystyczne według wybranych reguł, modyfikować je i kopiować kolory w zapisie heksadecymalnym. Oprócz tego na stronie znajdziecie sporą dawkę informacji na temat projektowania.
  • Palleton – ciekawie wygląda także narzędzie Palleton. Oprócz podstawowych kolorów, do każdej wygenerowanej barwy otrzymujemy kilka dodatkowych odcieni.

Dobieranie kolorów na bazie zdjęć

Bardzo często jednym z lepszych rozwiązań podczas tworzenia palet barw, okazuje się szukanie odpowiedniej, kolorystycznej inspiracji w naturze – kolorach kwiatów, lasu, drzew jesienią. Inspiracji mogą dodać także mniej naturalne elementy naszego otoczenia. Jeśli chcemy, aby kolory odpowiadały klimatowi zaprezentowanemu na jakimś wybranym zdjęciu – zdecydowanie warto z niego korzystać. Możemy to zrobić zarówno ręcznie – pobierając kolory próbnikiem, jak i automatycznie za pomocą konkretnych aplikacji.

Przydatny po raz kolejny staje się tutaj Adobe Color CC w swojej przeglądarkowej wersji. Możemy wgrać zdjęcie, a system automatycznie dobierze nam kolory. Oprócz tego wybierać możemy z kilku różnych tonacji.

kolory-na-bazie-zdjecia-adobe-color-cc

Posiadaczom urządzeń firmy Apple mogę polecić także aplikację mobilną o takiej samej nazwie, dzięki której będziecie mogli przechwycić w podobny sposób palety ze swojego otoczenia.

Bardzo ciekawą alternatywą w poszukiwaniu kolorów może stać się także strona Design Seeds na której znajdziecie gotowe, dobrane na bazie zdjęć palety kolorystyczne. Nowych barw szukać można zarówno po kolorze, jak i temacie zdjęcia.

design-seeds

Kilka słów na koniec

To wszystko to oczywiście teoria i to, jak wykorzystacie wiedzę i narzędzia w praktyce, zależy jedynie od Was. Podczas tworzenia projektów w których teksty mają znaleźć się na kolorowym tle, warto pamiętać o zachowaniu odpowiedniego (tego samego lub podobnego) odcienia barwnego.

Pozostawiamy więc w modelu HSB wartość H bez zmian i manipulujemy dwoma pozostałymi wartościami. Z mojego doświadczenia wynika także praktyka, aby tworzyć gradienty, które przechodzą przez przestrzeń barw podobnie, dla różnych kolorów. Warto w takich wypadkach stosować różne opcje mieszania i podmieniać jedynie kolor wypełnienia, zamiast tworzyć gradienty od podstaw za każdym razem (oczywiście trzeba pamiętać o przerobieniu ich na koniec, aby podczas kodowania było możliwe sczytanie ich wartości).

Warto także szukać inspiracji w innych dziedzinach sztuki czy designu – na obrazach znanych artystów, kreacjach modowych czy katalogach meblarskich (piękne stylizacje ma na przykład Ikea).

To już wszystko, mam nadzieję, że znaleźliście tutaj coś ciekawego dla siebie i czekam na komentarze oraz opinie. Może macie jeszcze jakieś sposoby na dobieranie kolorów?

To może Cię zainteresować