W dzisiejszym artykule nauczymy się fotografować dym, używając go kreatywnie w połączeniu z przedmiotami. Pokaże Wam krok po kroku jak wykonałem zdjęcie „dymiącego się orzecha”.

Wykonywanie zdjęcia

Na początku przedstawię podstawowe wymagania.

Aparat

Zdjęcie dymu możemy wykonać nawet zwykłym kompaktem z programem do manualnych ustawień. Automat pogubi się z doborem dobrej ekspozycji, poza tym mamy co najmniej dwa źródła światła, więc jest to niezbędne. Moje zdjęcie wykonane zostało lustrzanką Canon 20D. Body świetnie sprawuje się w każdych warunkach, nie poległ też w walce z dymem.

Obiektyw

Helios 44M-4 58m/2. Jest to radziecka konstrukcja z mocowaniem M42. Na Allegro możemy kupić go już za niecałe 50 zł. Obiektyw świetnie sprawuje się w portretach, dzięki niewielkiej głębi ostrości, którą daje otwór przysłony równy f2. Najlepszym wyborem byłby obiektyw macro. Mimo, że Helios nie posiada takiego, odwróciłem go i trzymając tuż przy obudowie wyzwalałem migawkę. Obiektyw ten ostrzy od 0,5 m. Zmieniając jego pozycję mogłem zbliżyć się do obiektu na odległość mniej niż 20 cm.

Oświetlenie

Niektórzy uważają, że im więcej źródeł światła tym lepiej. Nie sposób się z tym nie zgodzić. Nie każdego jednak stać na wydatek rzędu tysiąca złotych na profesjonalne studio oświetleniowe. Ja, oprócz podstawowego źródła światła jakim było światło słoneczne użyłem taniej lampki biurkowej z nałożonym papierem śniadaniowym do zmiękczenia światła. Lampa ustawiona była po lewej stronie nad przedmiotem. Orzech postawiony na parapecie doświetlany był z tyłu promieniami słonecznymi.

Prosty schemat ustawienia sprzętu

Prosty schemat ustawienia sprzętu

Dym

Tutaj mamy do wyboru dwie opcje. Użyć drogich, nieprzyjemnych w zapachu papierów bądź zaopatrzyć się w zapachowe kadzidełka. Osobiście wybrałem drugą opcję.

Kadzidełko umieściłem pod orzechem aby unoszący dym ładnie go ‘oplątał’ tworząc przy tym wrażenie przywiązania.

Najważniejsze w tego typu zdjęciach jest ustawienie dobrej ekspozycji. Nie doświetlając nieco zdjęcie możemy uzyskać dobrze naświetlony dym, bez przepaleń. Z drugiej strony każde prześwietlenie zmienia nasze obłoki w białe plamy.

Moje ustawienia aparatu:

  • Przysłona – Odwracając obiektyw, przy tak bliskim fotografowaniu na przysłonach rzędu f4, f2 uzyskujemy małą głębie. Ja chciałem otrzymać w pełni ostry orzech, wybrałem więc przysłonę f8.
  • Czas naświetlania – 1/100 s
  • ISO – 400 ( Wskazane jest, w miarę możliwości fotografowania na najniższych wartościach. Mimo wszystko podbiłem go do 400 aby móc uzyskać krótki czas naświetlania nie powodujący poruszonych zdjęć ).
  • Kompensacja ekspozycji – – 0.7 EV.

Obróbka zdjęcia

Proces obróbki zdjęcia nie zajął mi dużo czasu. Postaram się szczegółowo go opisać.

Wyjściowe zdjęcie do dalszej obróbki

Wyjściowe zdjęcie do dalszej obróbki

Kadrowanie

Jak wiadomo, nie zawsze jesteśmy w stanie dopilnować prawidłowego ustawienia aparatu podczas kadrowania przez wizjer naszego body. Podczas wykonywania tej akcji starałem się opierać o zasadę trójpodziału.

03 Kadrowanie

Konwersja na B&W

Można pobawić się nieco narzędziami Black&White lub Chanell Mixer. Mimo wszystko użyłem wtyczki z filtrami Color Efex Pro 3.0 Complete ze stajni Nik Software.

04 Konwersja na B&W

Krzywe

Lekka zabawa krzywymi, mianowicie ustawienie presetu Medium Contrast dla podbicia kontrastu.

05 Krzywe

Brightness/Contrast

Zwiększenie wartości Brightness dla rozjaśnienia zdjęcia.

06 Brightness, Contrast

Wystemplowanie niepotrzebnych elementów

07 Wystemplowanie niepotrzebnych elementow

08 Wystemplowanie niepotrzebnych elementow

Usunięcie brudów z matrycy za pomocą łatki

09 Usuniecie brudow z matrycy za pomoca latki