Najlepszą drogą do rozwijania się jako projektant jest ciągła praktyka, w końcu znana teza głosi, że “trening czyni mistrza”. Warto zadbać jednak o czynniki, które są składowymi udanego projektu i całego procesu kreatywnego, dlatego też, chciałbym przedstawić kilka porad – głównie dla początkujących – jak poprawić poziom swoich prac.

Odejdź od komputera

Niezależnie od tego czy projektujesz logo, stronę internetową, plakat czy pakiet ikon, każdy projekt warto rozpocząć od szkiców. Tak wiem, nie masz talentu, ale stworzenie kółka, kreski czy kwadratu nie wymaga wielkich umiejętności, prawda? I cały “sekret” tkwi właśnie w tej prostocie, ołówek w przeciwieństwie do komputera nie zabija kreatywności, on ją pobudza. Rysowanie prostych kształtów wymaga podjęcia znacznie mniejszej ilości kroków niż gdybyś chciał to robić w programie komputerowym, zdecydowanie prostsze i szybsze są też delikatne zmiany czy poprawki, które na komputerze zajęłyby kilka minut.

Twoje projekty będą przemyślane, bardziej kreatywne, a sam proces twórczy będzie sprawiał ci większą przyjemność, bo nie będziesz się męczył i frustrował brakiem idei.

Zdjęcie z Fotolia, autorstwa satapatms

Zdjęcie z Fotolia autorstwa satapatms

Zrób sobie przerwę

Nikt nie jest maszyną do generowania pomysłów, dlatego też prędzej czy później nastąpi moment, w którym braknie koncepcji i stracisz kilka czy kilkanaście minut na wpatrywaniu się w kartkę papieru, wierząc w to, że kolejne szkice pojawią się tam same. W takim momencie warto zrobić sobie przerwę i zająć się czymś innym. Nawet kilkuminutowy odpoczynek od bieżącego zadania pozwoli “odświeżyć” umysł i spojrzeć na wszystko z nieco innej perspektywy. Odejdź od komputera, idź na spacer, pobaw się z dzieckiem… Zrób coś co pozwoli ci zapomnieć o projekcie, nad którym aktualnie pracujesz.

Oczywiście, robienie sobie co chwilę przerwy w oczekiwaniu na cudowne natchnienie mija się z celem. Pamiętaj, że projektowanie to przede wszystkim praca, która wymaga od nas cierpliwości i samozaparcia, dlatego jedna, dwie przerwy podczas prac w zupełności wystarczą.

Trzymaj się wytycznych

Każdy grafik powinien pamiętać o tym, że konkretny projekt ma spełniać konkretne wytyczne. Logo ma przekazywać charakter firmy, kluczowe informacje na stronie mają być podane w sposób przejrzysty i czytelny, a plakat ma wzbudzać ustalone ze zleceniodawcą emocje. Dlatego tworząc, odłóż na bok swoje preferencje wizualne, projekt ma być przede wszystkim zgodny z założeniami jakie uzgodniłeś z klientem, a nie twoimi osobistymi upodobaniami.

W ustaleniu i trzymaniu się takich wytycznych bardzo pomoże brief. Może to być formularz uzupełniony przez klienta, albo zapis Waszej rozmowy w którym wypunktowaliście i uzgodniliście najistotniejsze cechy tworzonego projektu.

Zdjęcie z Fotolia, autorstwa DragonImages

Zdjęcie z Fotolia autorstwa DragonImages

Nie podążaj za modą

Duże firmy z roku na rok wyznaczają pewne trendy, również w projektowaniu, co zawsze odbija się szerokim echem wśród społeczności grafików. Część osób – nie mogąc oprzeć się pokusie – wszystkie swoje projekty stara się tworzyć zgodnie z panującą modą. Nie jest to dobra praktyka, trendy się zmieniają, a nam chodzi przecież o tworzenie projektów, które przetrwają próbę czasu, dlatego nie ma sensu podążać ślepo za panującą modą.

Absolutnie nie neguję czerpania z poszczególnych stylów (szczególnie jeśli są one akurat na fali popularności), warto jednak przed rozpoczęciem korzystania z nich – przyjrzeć się im nieco bliżej. Inspirowanie się stylami wynikające z oglądania prac innych osób może skończyć się projektem w którym panuje chaos. Przed rozpoczęciem korzystania z jakiejś stylistyki warto zapoznać się z jej zasadami i źródłem (którym bardzo często bywa sztuka). Ponadto należy uzmysłowić sobie, że podstawowe zagadnienia takie jak dobór typografii, psychologia kolorów czy wzorce projektowe nie ulegają zmianom, dlatego, chcąc czerpać z popularnych rozwiązań, należy dobrze znać podstawowe reguły projektowania, tak by robić to świadomie i mieć nad wszystkim kontrolę.

Szanuj swoją pracę

Wielu początkujących lubi zaniżać swoje stawki. Więcej klientów, więcej zleceń, więcej pieniędzy. Brzmi dobrze, ale istnieje ryzyko, że zaczniesz funkcjonować na rynku jako “ten tani grafik”. Musisz pamiętać, że łatwo ceny obniżyć, znacznie trudniej poinformować klienta o podwyżkach.

Dlaczego wspominam o tym w kontekście jakości twoich projektów? Pracując za marne pieniądze początkowy entuzjazm będzie z ciebie stopniowo uchodził, radość z pracy zamieni się w frustrację, bo poświęcasz całe tygodnie na duże projekty, za które dostajesz marne wynagrodzenie, a takie podejście nie sprzyja tworzeniu dobrych projektów, bo się zwyczajnie męczysz i nie przykładasz należycie do swojej pracy. Z usług taniego grafika korzystają tani klienci, w wyniku takiej współpracy powstają słabej jakości projekty i tak w kółko. Chcąc rozkręcić swoją działalność (szybciej niż to możliwe) wpadasz w błędne koło, z którego ciężko się wydostać.

Zdjęcie z Fotolia autorstwa magdal3na

Zdjęcie z Fotolia autorstwa magdal3na

Pamiętaj o fundamentach

W myśl zasady – “jeden krok w tył i dwa do przodu”, warto czasem odświeżyć sobie podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem. Pozwala to uporządkować swoją wiedzę i przypomnieć sobie istotne informacje, które z czasem mogły uciec z głowy, a w niektórych przypadkach można dowiedzieć się czegoś nowego o czym do tej pory nie mieliśmy pojęcia.

Czytaj książki, bierz udział w szkoleniach i konferencjach, spotykaj się z kolegami po fachu. Pozornie niewiele wymagające aktywności pozwolą Ci rozwijać się znacznie szybciej niż się tego spodziewasz.

Nie bój się krytyki

Chcąc się rozwijać, nie możesz obawiać się, że ktoś skrytykuje twój projekt. Powiem więcej, konstruktywna krytyka przyniesie ci same korzyści, przecież ktoś inny może dostrzec coś, na co ty nawet nie zwróciłbyś uwagi. Dlatego też warto poddać swoje projekty ocenie innych, czy to na forach branżowych, Behance czy grupach dyskusyjnych, traktuj krytykę jako źródło motywacji, bo wskazane błędy pokazują ci, że wciąż masz nad czym pracować.

Należy jednak pamiętać, aby ocenie poddawać swoje prywatne projekty, zamieszczając prace komercyjne możesz przysporzyć sobie kłopotów w momencie, gdy twój klient zobaczy negatywne (tym bardziej konstruktywne) opinie na temat swojej strony czy identyfikacji, którą zaprojektowałeś.

Myślę, że umiejętne wykorzystanie tych rad, poparte konsekwencją i systematycznością sprawi, że wasze projekty osiągną wyższy poziom, wasz proces kreatywny będzie bardziej uporządkowany, a satysfakcja i komfort z wykonywanej pracy większy.

Dawid Kabała
autor artykułu

Grafik-samouk, współwłaściciel studia graficznego Colorpeak. Ciągle niezadowolony z własnych projektów. Miłośnik sportu, a od niedawna również kaligrafii.

Ilustracja w nagłówku artykułu: © arthurhidden — Fotolia.com
Wszystkie prawa zastrzeżone

Wszystkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa do artykułu są własnością jego autora. Kopiowanie, modyfikowanie, cytowanie artykułu bez jego zgodny jest zabronione.